روایتی دردناک از کودک فروشی/جگرگوشه هایی که به حراج می روند

  پرینت
روایتی دردناک از کودک فروشی/جگرگوشه هایی که به حراج می روند
شناسه خبر : 37602 | تاریخ انتشار : ۰۶ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۲۸ |

مشتری دارد. قرار است با خریدار سر قیمتش به توافق برسند. علت فروشش در آگهی روی دیوار ذکر نشده اما قرار است تا مهرماه 95 تحویل خریدار داده شود.

سرویس حوادث ندای گیلان-پرونده ی ویژه

پخش عکسی در فضای مجازی مبنی بر پیش فروش کودکان در سطح جامعه، خبر از یک حادثه تلخ می‌دهد. حادثه ای که در آن خانواده به هر علتی حاضر شده است جگر گوشه خود را به فروش برساند. این واقعه تلخ اگر به موقع مورد بررسی و درمان قرار نگیرد تبدیل به یک تجارت پرسود برای سودجویان خواهد شد؛ این واقعه تلخ تجارت کودکان نام دارد.

مشتری دارد. قرار است با خریدار سر قیمتش به توافق برسند. علت فروشش در آگهی روی دیوار ذکر نشده اما قرار است تا مهرماه 95 تحویل خریدار داده شود.

گزارش نیست، روایت پسربچه شش و نیم ساله‌ای است که نبض او به علت نامعلومی روی آگهی های  روی دیوارهای شهر می زند. از خانواده‌اش هیچ نمی‌دانیم حتی نمی‌دانیم این آگهی تکان‌دهنده را والدینش از سر فقر و اعتیاد منتشر کرده‌اند یا این کودک متعلق به غربتی‌های گروهی است که کارشان خرید و فروش بچه و کسب درآمد از این راه است.

فقر، علت اصلی فرزند فروشی

مادرانی هستند که بین خودشان و بچه، خود را انتخاب می‌کنند و می‌گویند: “به پولش بیشتر از خودش نیاز داشتم”. این‌ را یک آسیب‌شناس اجتماعی به خبرنگار برنا می‌گوید.

ثریا محمودی، آسیب شناس اجتماعی، معتقد است فقر و بی‌پولی عامل اصلی کودک فروشی است. او می‌گوید: فقر و نداشتن آینده روشن سبب شده تا زنان معتادی که ناخواسته باردار می‌شوند، اقدام به فروش فرزندان خود کنند.

محمودی می‌افزاید: موضوع خرید و فروش نوزادان مختص دوره کنونی نیست بلکه سال‌های طولانی  این کار انجام می‌شود؛ برای نمونه می‌توان به زنانی اشاره کرد که در کوچه‌ها و خیابان‌ها نوزادی را در آغوش دارند یا بر کمر خود بسته‌اند که این کودک در حالت خواب آلودگی به سر می‌برد و این زنان و کودکان با برانگیختن حس ترحم انسان‌ها اقدام به تکدی گری می‌کنند.

این آسیب‌شناس اجتماعی اظهار کرد: البته خانواده‌های بدون فرزند به دلیل روند طولانی و شرایط ویژه‌ای که باید برای فرزند خواندگی داشته باشند معمولا مدت زمان زیادی در نوبت به سر می‌برند برخی از این خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از راه‌های غیر قانونی سرپرستی نوزادی را قبول کنند و به همین دلیل، واسطه‌ها خانواده‌های پرجمعیت و بی‌بضاعت را پیدا کرده و با پرداخت مبلغی نوزاد آن‌ها را خریداری می‌کنند و به چنین خانواده‌هایی می‌دهند.

بهزیستی خریدار کودکان آگهی شده

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به خبرنگار برنا گفت: موضوع فروش کودکان مانند سرقت جرم محسوب می‌شود و مسئولیت آن نیز بر عهده قوه قضاییه است.

وی همچنین ادامه داد: در خصوص نوزادانی که معتاد متولد شده و بی سرپرست یا بدسرپرست هستند با دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها قرار است یک تفاهم‌نامه امضا کنیم مبنی بر اینکه سرپرستی این کودکان را به سازمان بهزیستی بدهند.

فرید اضافه کرد: سازمان بهزیستی کشور برای پذیرش و نگهداری این کودکان محدودیت ندارد اما چنانچه کودک و نوزادی معتاد باشد قبل از ورود به بهزیستی به مدت دو هفته در بیمارستان بستری شده تا به‌صورت کامل سم‌زدایی شود.

وی با اشاره بر نظارت بهزیستی روی فرزندخوانده‌ها نیز گفت: سازمان بهزیستی کشور موظف است حداقل تا 5 سال وضعیت کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته شده‌اند را زیرنظر داشته باشد و به این سازمان گزارش دهد.

مسعودی فرید تاکید کرد: مردم باید بدانند که خرید یا فروش بچه جرم محسوب می‌شود بنابراین هر کس هر بچه‌ای را پیدا می‌کند مکلف است در اسرع وقت این موضوع را به مقامات قضایی اطلاع دهد؛ زیرا مشاهده شده که برخی از افراد پس از نگهداری از کودکی که سال‌ها پیدا کرده‌اند این موضوع را اعلام می‌کنند که این موضوع نیز جرم محسوب می‌شود.

معاون اموراجتماعی سازمان بهزیستی کشور در خصوص آگهی فروش پسربچه شش و نیم ساله نیز گفت: این آگهی را دیده‌ایم و به قوه قضائیه نیز اطلاع داده‌ایم و هم‌اکنون قوه قضائیه درحال پیگیری این ماجرا است.

فرید درپایان از مردم و مسئولان درخواست کرد تا با مشاهده موارد این‌چنینی موضوع را به اورژانس اجتماعی کشور از طریق شماره تماس 123 گزارش دهند.

کودک+فروشی

کودک فروشی جرم است

به نظر می رسد این روزها حساسیت مسئولان نسبت به موضوع نوزادفروشی بیشتر شده است. سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی نیز در این‌باره می‌گوید: کودک فروشی جرم است و در این زمینه حساسیت بیشتری ایجاد شده و چنانچه مواردی از این دست مشاهده شود، برخورد قانونی خواهد شد.

کودک فروشی جرم نیست

سید رضا الموسوی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی برنا گفت: انسان قابل خرید و فروش نیست، بنابراین از نظر حقوقی هر خرید و فروشی صورت گیرد باطل است و خریدار نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: اما از نظر کیفری چون در آیین‌نامه و قانون جدید جرم کودک‌فروشی تعبیر نشده است، نمی‌توان این عمل را جرم تلقی کرد و برای خریدار و فروشنده کودک مجازات مشخصی تعیین کرد.

الموسوی درخصوص اینکه اگر پدر ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻁﻔﻠﯽ ﺑﺎ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻭﺟﻪ ﻧﻘﺪ ﻁﻔﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ، جرم محسوب می‌شود یا خیر، خاطرنشان کرد: ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬﺍﺭ ﺩﺭ ﻣﺎﺩﻩ ٣ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻣﺼﻮﺏ 1381، ﻫﺮﻧﻮﻉ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ، ﺑﻬره‌کشی ﻭ ﺑﮐﺎﺭﮔﻴﺮی ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻼﻑ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍی ﻭﺻﻒ ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

این وکیل دادگستری افزود: طبق ماده 621 تعزیرات مجازات اسلامی اگر فردی به قصد مطالبه وجه، طفلی را برباید طبق قانون برای وی 6 ماه تا 3 سال حبس درنظر گرفته می‌شود.

این گزارش پایان ندارد چراکه مشکلات کودکانی است که ناخواسته به دنیا می‌آیند، از سرنوشت خود بی‌خبرند و حتی نمی‌دانند چه کسانی هستند اما برای خانواده‌های خود مانند یک معدن طلا تبدیل به منبع درآمد می‌شوند.

خبرنگار: غزال ساری اصلان برنا

برچسب ها
نوشته های مشابه
فرزند کوچک گیلان هستم و نمی‌توانم نسبت به مسائل گیلان بی‌تفاوت باشم.
انعقاد تفاهمنامه همکاری پلیس فتای استان و مدیرمسئول پایگاه خبری ندای گیلان
سارا ارجمندی:جامعه پذیرای این نیست که یک زن میتواند در کارهای عمرانی موفق باشد/سعی کردم به عنوان یک همسر و مادر وظایفم را درست انجام دهم
همیشه دوست داشتم استقلال مالی داشته باشم|منتظر کمک مسئولین بودن فقط اتلاف وقت است|همسرم بهترین پشتیبان من در زندگی است
مریم دورباش:خیلی‌ها می خواستند ناامیدم کنند و گفتند باید پارتی داشت/در مقابل درد مردم  نمی‌توان بی‌تفاوت بود
زهرا مرادی:همسرم هرگز ممانعتی در پیشرفت من نداشت/یک مادر باید دوست و همراه همسر و فرزندش باشد/انسان‌ها باید ارزش خود را جدا از تفاوت‌های جنسیتی درک کنند
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.