ندای گیلان:علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به نزدیک شدن گشودن دریچه سد سفیدرود برای آبیاری مزارع 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان اظهار کرد: رهاسازی آب سد سفیدرود صرفاً برای نشای برنج انجام می‌شود. وی با بیان اینکه در هنگام رهاسازی آب، کشاورزان باید در مصرف آن مدیریت کنند، تصریح کرد: روزهایی که بارندگی در گیلان […]

ندای گیلان:علیرضا شعبان‌نژاد با اشاره به نزدیک شدن گشودن دریچه سد سفیدرود برای آبیاری مزارع 180 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان اظهار کرد: رهاسازی آب سد سفیدرود صرفاً برای نشای برنج انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در هنگام رهاسازی آب، کشاورزان باید در مصرف آن مدیریت کنند، تصریح کرد: روزهایی که بارندگی در گیلان کم است و منبعی دیگر در اختیار نداریم می‌توانیم با مدیریت آب سال زراعی خوبی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه می‌خواهیم کشاورزان کشاورزی بدون دغدغه آب داشته باشند، گفت: به همین منظور زمانی آب سد سفیدرود را رهاسازی می‌کنیم که حضور کشاورزان در مزارع چشمگیر و خزانه‌های برنج آماده انتقال به شالیزار باشد.

وی افزود: طبق پیش‌بینی در تقویم زراعی، به دلیل نوسان بارندگی و افزایش دما که قابل تغییر است، رهاسازی آب سد سفیدرود پس از 10 اردیبهشت انجام می‌شود.

شعبان‌نژاد با تاکید بر اینکه آب منبع گران‌قیمتی برای ما است، خاطرنشان کرد: زمانی که دریچه سد سفیدرود باز شود روزانه حدود 17 تا 18 میلیون متر مکعب آب رهاسازی می‌شود و در صورتی که این آب استفاده نشود وارد دریا می‌شود.

وی با اشاره به نوبت‌بندی آب در فصل زراعی یادآور شد: امسال نیز مانند سال‌های گذشته نوبت‌بندی آب انجام می‌شود و زمان آن پس از نشای برنج است.

این مسئول درباره وضعیت شخم زمستانه شالیزارهای گیلان اظهار کرد: از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان به میزان 220 هزار هکتار شخم زمستانه زده شده و حدود 90 درصد خزانه‌گیری صورت گرفته است.

وی از کشاورزان گیلان خواست با توجه به افزایش دما نسبت به هوادهی خزانه‌های برنج برای جلوگیری از پوسیدگی آنها، اقدام کنند.