عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه یکی از مشکلات ما رفتار سلیقه ای است گفت:اگر یک فرد عوض شود و یا جایش را به دیگری بدهد، چون سیستم و برنامه سیستمی وجود ندارد، کارهای ما متکی به افراد است و با تغییر فرد کارها نیز ابتر می ماند.
به گزارش ندای گیلان،احمد رمضانپور نرگسی صبح امروز در نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت که با حضور مدیر کل بهزیستی استان گیلان و با دستور بررسی آسیبهای اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: در زمینه بررسی آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی عوامل فردی، روانی و محیطی باید مد نظر قرار گیرند.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت گفت: برای بررسی آسیبهای اجتماعی در یک جامعه باید به فعالیتهای مختلف موثر در آن جامعه توجه کرد چون بدون در نظر گرفتن شرایط ظهور ناهنجاریها نمی توان برای رفع مساله اقدام کرد.
وی افزود: پیدایش رفتارهای مختلف اجتماعی و یا حتی ناهنجاریها به عواملی متعدد بستگی دارند که از جمله آنها عوامل فردی همچون خلق و خو، قیافه، رفتار، منش و… هستند.
رمضانپور از عوامل روانی به عنوان دومین فاکتور دخیل در رفتارهای اجتماعی افراد یاد کرد و گفت: جدای از عوامل فردی، فاکتورهای روانی اعم از تندخویی یا متانت، تنش و اضطراب یا قدرت طلبی و موضوعاتی از این دست هم می تواند در پدید آمدن آثار و تبعات اجتماعی و یا نابه هنجاریها و آسیبهای اجتماعی موثر باشند.
این عضو شورای اسلامی شهر رشت سومین فاکتور مهم بررسی آسیبهای اجتماعی را شرایط محیطی یک فرد توصیف کرد و اذعان داشت: محیط یک فرد هم در رفتارها و کنشهای مثبت یا منفی او تاثیرگذار است بنا بر این در بررسی مسائل اجتماعی باید فاکتورهای محیطی هم مد نظر باشند.
 رمضانپور خطاب به کارشناسان حاضر در این جلسه تاکید کرد: شما به عنوان افرادی که قصد دارید برای مسائل و مشکلات اجتماعی برنامه ریزی کنید باید از تاثیرات این عوامل روی موضوعاتی همچون طلاق، بیکاری، اعتیاد، تکدی‌گری، کودکان کار و خیابانی، کارتن خوابی و… غافل نشوید و ما هم به عنوان بخشی از مسوولان جامعه باید ببینیم چگونه می توانیم از نظرات کارشناسی و راهکارهای عملی شما برای حل این مسائل بهره ببریم.
وی در بخشی دیگر از سخنانش اشاره کرد: متاسفانه امروز ما با یک مساله دیگر رو به رو هستیم و آن رفتار سلیقه ای است. اگر کار به طور سیستمی انجام می شد، اشکالی نداشت اما حالا اگر یک فرد عوض شود و یا جایش را به دیگری بدهد، چون سیستم و برنامه سیستمی وجود ندارد، کارهای ما متکی به افراد است و با تغییر فرد کارها نیز ابتر می ماند.
رمضانپور سپس خاطر نشان کرد: برای اینکه دچار مشکل نشویم و از خود عمل صالح و نیک به یادگار بگذاریم که به فرموده قرآن کریم هر کس عمل صالح انجام دهد مورد مغفرت الهی واقع خواهد شد، باید یک زمینه از کار را در نظر بگیریم و هر یک از ما طرحها و برنامه های خود را حول آن محور ارائه دهیم.
وی خاطر نشان کرد: بدیهی است حل همه مسائل و آسیبهای اجتماعی از عهده ما خارج است اما می توان مثلاً برای کارتن خوابی یا کمک به ایتام و یا حمایت از خانوارهای بی سرپرست و بدسرپرست اقدامات اولیه و مهم را انجام داد. برای رسیدن به این هدف به هم افزایی نیروها و امکانات نیاز است. ممکن است الان افرادی باشند که حتی از خوردن یک وعده غذای گرم محروم بوده و نیازمند تامین یک وعده غذا باشند، می توان با برنامه ریزی و تجمیع نیروها و امکانات و کمک گرفتن از افراد نیکوکار این حداقلها را انجام داد.

رمضانپور در پایان، برگزاری چنین نشستهایی را در برداشتن گامهای عملی در جهت بهبود شرایط زندگی افراد نیازمند جامعه موثر دانست.