ظهر جمعه نشست صمیمی دکتر سید محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت و دکتر جمالی نژاد شهردار اصفهان برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت سید محمدعلی ثابت قدم بیان داشت: هدف اصلی از برگزاری این نشست ارتباطات و تبادل مشترکاتی است که دو شهر رشت و اصفهان توانستند به عنوان شهر خلاق در یونسکو به ثبت برسند.

شهردار رشت با تاکید بر اینکه رشت و اصفهان تنها شهرهای خلاق به ثبت رسیده ایران در یونسکو هستند گفت: شهرهای رشت و اصفهان می‌توانند تعاملات شایسته‌ای در حوزه‌های خوراک‌شناسی و صنایع دستی داشته باشند.

وی افزود: شهر رشت در مقوله‌هایی چون فرهنگ و هنر و اصفهان در حوزه صنایع دستی می‌توانند به اقتصاد پایدار با محوریت گردشگری دست یابند.

در ادامه ثابت قدم به مجموعه فعالیت‌های شهرداری رشت در راستای برندسازی این شهر اشاره داشت و گفت: رشت زمانی مسیر دسترسی به اروپا بوده است و یکی از پرتراکم‌ترین شهرهای کشور است.

شهردار رشت با اشاره به شهرت شهر رشت به عنوان شهر اولین‌ها بیان داشت: اولین کتابخانه ملی، اولین تماشاخانه و اولین بانک ایران (بانک سپه) نمونه‌ای از اولین‌های شهر رشت است.

وی اعتمادسازی و مشارکت محلی را از پایه‌های برندسازی شهری برشمرد و تصریح کرد: برای دستیابی به برندسازی برپایه مشارکت محلی نیازمند مکان‌هایی چون سرای محلات و برپایی جشنواره‌هایی با جلب مشارکت عمومی هستیم که خوشبختانه شهر رشت توانست تا حدود زیادی به این مهم دست یابد.

ثابت قدم خاطرنشان کرد: برای اینکه این موضوع در کالبد شهری اتفاق بیفتد می‌بایست مسیر شرق به غرب را با احداث پیاده‌راه فرهنگی در محدوده مرکزی شهر به یکدیگر متصل کنیم و امروز در شهر رشت شاهد ایجاد بزرگ‌ترین پیاده‌راه جهان به طول ۷۱۶۰ متر با طی کردن ۱۰۰ دقیقه زمان هستیم.

مظفر نیکومنش رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز ضمن اظهار امیدواری نسبت به تداوم روابط بین شهرهای رشت و اصفهان اظهار داشت: از آنجاییکه شهر رشت در همه حوزه‌ها در بین اولین‌هاست و تنها کلانشهر شمال کشور است؛ می‌تواند در تبادل فرهنگی و اجتماعی با دیگر شهرهای کشور به موفقیت‌های خوبی دست یابد.

وی ثبت شهر رشت در شبکه شهر های خلاق جهان را از موفقیت های ارزشمند این شهر برشمرد و گفت : حفظ این جایگاه وظیفه ای است که می بایست برای آیندگان انجام شود.

در ادامه این نشست جمالی نژاد شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه شهرهای رشت و اصفهان در امر خلاقیت از یک سابقه صدساله برخوردارند گفت: شهر اصفهان صدسال پیش با ساخت حمام شیخ بهایی که به وسیله شمع روشن می‌شد و رشت نیز باساخت ساختمان‌ها و میدان معروف سبزه میدان خلاقیت خود را به ثبت رسانده‌اند.

مهدی جمالی نژاد تصریح کرد: زمانی خدمات‌رسانی مهم‌ترین دغدغه مدیران شهری بود و شهری را توسعه یافته می‌دانستند که ارائه دهنده خدمات بهتری چون جمع آوری زباله از سطح شهر، آسفالت معابر و خدمات اینچنینی بود اما با توسعه و تغییر جنس شهرها نوع نگاه تغییر کرد.

وی افزود: امروزه شهرداری رشت و اصفهان با ایجاد گفتمان دانایی محور یگ گام به جلو برداشته‌اند و درصدد انجام فعالیت‌هایی فرهنگی و اجتماعی محور در راستای توسعه پایدار شهری هستند.

جمالی نژاد از راه‌اندازی و فعالیت مرکز خلاقیت و نوآوری و مرکز فناوری‌های نوین شهری در اصفهان خبرداد و یادآور شد: این دو شهر می‌توانند با تبادل اطلاعات نه تنها به تولد مجدد کالبد شهری بلکه به احیا مجدد روح و روان و شادی ونشاط شهری بپردازند.

فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت نیز در این نشست ضمن تشریح مسیر هم‌افزایی دو شهر خلاق رشت و اصفهان از تشکیل دبیر خانه مشترک این دو شهر ذیل کمیسیون ملی یونسکو _ ایران برای انتقال تجربه پیوستن رشت و اصفهان به شبکه شهر های خلاق جهان به پیشنهاد شهرداری رشت خبر داد.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت یاداور شد: توسعه اقتصادی و فرهنگی در سطح بین الملل  قطعا می تواند منجر به اعتلای جایگاه کشورعزیزمان جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان شود.

ایزد خواست مدیر مرکز شهر خلاق اصفهان نیز با اشاره به اینکه در آینده نزدیک شاهد توسعه شهرهای دانش محور خواهیم بود گفت: خوشبختانه شهرهای رشت و اصفهان با پیشینه بسیار قدیمی و تاریخی و با وجود اسطوره های شهری می توانند در بین ۱۲۰۰ شهر کشور نمونه باشند.

وی با اشاره به تعامل شایسته مراکز نواوری و خلاقیت شهرهای رشت و اصفهان خاطرنشان کرد: نظریه پردازی مدیران شهری در حوزه های گوناگون خدمات شهری می تواند کمک زیادی به تحقق اهداف این دو شهر کند.

در پایان این نشست  تفاهم نامه همکاری دو شهر خلاق رشت و اصفهان با محوریت توسعه همکاری ها در حوزه های گردشگری، تفریحی و خلاقیت به امضای ثابت قدم شهردار رشت و جمالی نژاد شهردار اصفهان رسید.