اعضای هیات رییسه جدید شورای اسلامی کلانشهر رشت انتخاب و معرفی شدند/دولت نمی‌تواند از کنار تخلفات گردنه‌ حیران بگذرد/کلاهبردار میلیاردی دستگیر شد/اکبر ترکان : بیشترین جمعیت نخبه و تحصیلکرده متعلق به گیلان است

به گزارش نداي گيلان: 

اعضای هیات رییسه جدید شورای اسلامی کلانشهر رشت انتخاب و معرفی شدند

رشت – ایرنا – با برگزاری انتخابات با حضور سید عیسی مهدوی فرماندار شهرستان رشت، اعضای هیات رییسه جدید شورای اسلامی کلانشهر رشت انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این انتخابات عصر دوشنبه برگزار شد که طی آن؛ برای ریاست شورای اسلامی کلانشهر رشت محمدعلی رفیعی و فرانک پیشگر کاندیدا شدند که محمدعلی رفیعی با هشت رای، به عنوان رییس شورا انتخاب شد.

مسعود کاظمی و فاطمه شیرزاد از کاندیداهای نائب رییسی شورای اسلامی کلانشهر رشت بودند که مسعود کاظمی با هشت رای به عنوان نایب رییس معرفی شد.
برای خزانه داری شورای اسلامی کلانشهر تنها واثق کارگرنیا کاندیدا شده بود که با 14 رای این سمت را به دست آورد.

محمود باقری خطیبانی و فرهاد شوقی نیز دو کاندیدا برای منشی شورا اعلام آمادگی کردند که هر کدام با 14 رای، به عنوان منشی شورای اسلامی کلانشهر رشت معرفی شدند.
مظفر نیکومنش تنها کاندیدای سخنگویی شورای اسلامی کلانشهر رشت نیز با 14 رای برای این سمت معرفی شد.

انتخابات هیات رییسه شورای اسلامی کلانشهر رشت روزهای یکشنبه و سه شنبه هفته گذشته به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضاء ، برگزار نشده بود.
برای برگزاری جلسات شورای اسلامی شهر رشت بایستی حداقل دو سوم اعضاء حضور داشته باشند اما طی روزهای یاد شده، کمتر از این تعداد حاضر شده بودند.

همچنین انتخابات هیات رییسه با دستور فرماندار رشت قرار بود پنجشنبه هفته گذشته در جلسه فوق العاده ای برگزار شود اما سپس، با اعلام فرماندار لغو و به امروز (دوشنبه) موکول شد.
امروز همه اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت حضور داشتند.
بر اساس قانون، اعضای شورا تا ( 12 شهریورماه) فرصت داشتند هیات رییسه جدید را انتخاب کنند.
شورای اسلامی کلانشهر رشت ، 15 نفر عضو دارد.

دولت نمی‌تواند از کنار تخلفات گردنه‌ حیران بگذرد

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت در صیانت از اراضی ملی و کشاورزی مصمم است، گفت:‌ دولت نمی‌تواند از کنار تخلفات گردنه‌ حیران بگذرد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

به گزارش ایلنا، جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی عصر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به تخلفات صورت گرفته در حوزه‌ی تغییر کاربری اراضی و رواج پدیده‌ شوم زمین‌خواری در استان‌های شمالی کشور گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در استان‌هایی که متخلفین طمع بیشتری برای تصرف زمین و تغییر کاربری اراضی دارند، از طریق وضع و اعمال مجازات‌های سنگین‌تر و جایگزینی مجازات تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز به جای جرایم نقدی با آنها برخورد شود تا متخلفان بدانند که اقدامات غیرمجاز آنها هزینه‌های بالایی به همراه خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه دولت با پاسخگویی به درخواست‌های طبیعی مردم در حوزه ساخت و سازها مخالفتی ندارد، تصریح کرد: البته باید در این زمینه به صورت جدی نظارت شود که ساخت و سازهای کشور در مسیر قانونی انجام شود تا فرصت تخلف و تصرف اراضی ملی از سودجویان و متخلفین سلب شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به طرح های هادی روستایی که در نقاط مختلف کشور تصویب و اجرا می شود، بر لزوم محدود شدن حریم طرح‌های هادی تاکید کرد و گفت: برای اجرای طرح‌های هادی روستایی به خصوص در مناطق پراهمیت کشور که بیم امکان سوءاستفاده‌ی سودجویان و زمین‌خواران‌ می رود باید محدودیت وجود داشته باشد و حریم این طرح‌ها به حداقل سطح ممکن کاهش یابد و قانون تغییر کاربری اراضی نیز در این مناطق با حساسیت بیشتری اجرا شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مسائل مربوط به تخلفات صورت گرفته در گردنه‌ حیران خاطرنشان کرد: دولت در صیانت از اراضی ملی و کشاورزی مصمم است و نمیتواند از کنار تخلفات گردنه‌ حیران بگذرد و نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژهای معاون اول قوه قضائیه نیز در این نشست با اشاره به برخی خلاءهای قانونی موجود در حوزه ی طرح‌های هادی گفت: لازم است دولت از طریق تدوین لایحه و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی، خلاءهای قانونی در این زمینه را برطرف کند.

در این جلسه که معاون اول قوه قضاییه، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، وزرای دادگستری، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، ‌رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، استانداران گیلان و خراسان رضوی، رییس کل بانک مرکزی، فرمانده نیروی انتظامی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، رییس کل دیوان محاسبات کشور و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، گزارشی از سوی دبیرخانه ستاد درخصوص بررسی تصرفات غیرقانونی صورت گرفته در گردنه‌ی حیران ارائه و تصمیمات پیشنهادی دبیرخانه برای برخورد با این تخلفات مطرح شد.

در ادامه‌ی این نشست نماینده‌ی بانک مرکزی گزارشی درخصوص راهکارهای ساماندهی برخی از تعاونی ها و مؤسسات غیر مجاز مالی و اعتباری ارائه و آخرین تدابیر اندیشیده شده برای رسیدگی به تخلفات این دست از مؤسسات را تشریح کرد و ستاد ضمن تاکید بر ضرورت ادامه‌ی روند ساماندهی موسسات غیر مجاز مالی و اعتباری در این زمینه تصمیماتی اتخاذ کرد.

کلاهبردار میلیاردی دستگیر شد

مدیرکل حفاظت و اطلاعات خبر داد: عامل کلاهبرداری با چک های مسروقه و مهر جعلی سازمان قضایی نیروهای مسلح دستگیر شد.

به گزارش جهان به نقل از مهر، احمد غلامی گفت: فردی که با جعل چک های مسروقه و مهر سازمان قضایی نیروهای مسلح از تعدادی طلا و جواهر فروشی در سطح شهرهای تهران، قزوین و رباط کریم کلاهبرداری کرده بود، دستگیر و بازداشت شد.

وی افزود: یکی از طلافروشان شهر رباط کریم با مراجعه به این اداره کل با تسلیم شکایتی اظهار داشت که در ساعات پایانی شب، فردی با لباس نظامی به طلا فروشی مراجعه و با ارائه چک بانک سپه که روی آن عنوان سازمان قضایی نیروهای مسلح درج شده بود مبادرت به خرید طلا می نماید ولی فردای آن روز که قصد نقد کردن چک را داشته متوجه شده که چک سرقتی و مجعول است. با آغاز بررسی ها، گزارش کلاهبرداری های مشابهی از تعدادی طلا و جواهر فروشی های سطح شهر قزوین و تهران به این حفاظت واصل شد.

غلامی گفت: با انجام یک سری اقدامات اطلاعاتی و به دلیل وجود شباهت هایی در شگرد متهم با مجرمی که در سال ۱۳۹۱ دستگیر شده بود، عوامل حفاظت به این شخص مظنون شده و با هماهنگی نیروی انتظامی تحت تعقیب قرار می گیرد. متهم که به صورت مخفی زندگی می کرد به طرق مختلف از جمله تغییر مکرر محل سکونت در شهرهای فومن، رباط کریم، قزوین و کرج و سیم کارت تلفن همراه سعی می کرد که ردپایی از خود برجای نگذارد در نهایت با کمک بسیج مردمی و نیروی انتظامی در تهران دستگیر شد.

وی تصریح کرد: بر اساس اعترافات متهم، وی رقمی بین یک تا دو میلیارد تومان از طلافروشان مختلف کلاهبرداری کرده است.

مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین به سوابق شخص کلاهبردار اشاره کرد و گفت: متهم دارای سابقه سه بار فرار از خدمت در دادسرای نظامی و یک فقره کلاهبرداری است و به مواد مخدر از نوع شیشه اعتیاد دارد.

غلامی در ارتباط با سابقه قبلی کلاهبرداری متهم گفت: در سال ۱۳۹۱ نیز این شخص از یک طلافروشی در تهران با ارائه چک بانک ملت ممهور به مهر سازمان قضایی با همین روش کلاهبرداری کرده بود که با اقدامات این اداره کل شناسایی و توسط نیروی انتظامی دستگیر و نهایتاً راهی زندان شد.

وی گفت: فرد خاطی پس از آزادی از زندان نه تنها متنبه نشد بلکه اقدامات مجرمانه اش را پیچیده تر کرد.

اکبر ترکان : بیشترین جمعیت نخبه و تحصیلکرده متعلق به گیلان است

استان‌ها > گیلان – ایسنا نوشت: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر لزوم توجه به معماری اقلیمی در گیلان گفت: گیلان بنابر پیشینه تاریخی که دارد باید در معماری هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر لزوم توجه به معماری اقلیمی در گیلان گفت: گیلان بنابر پیشینه تاریخی که دارد باید در معماری هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

اکبر ترکان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و مشاور ارشد رئیس جمهور، شامگاه گذشته در نشست با اعضای سازمان نظام مهندسی گیلان، با اشاره به چگونگی تشکیل نظام فنی و اجرایی، اظهار کرد: در سال ۱۳۳۴ که سازمان برنامه‌ریزی تشکیل شد، لذا برای ساماندهی طرح‌های عمرانی کشور، نظام فنی و اجرایی ایجاد شد و در این نظام، تصمیماتی مبنی بر سازوکار و ساخت‌و‌ساز طرح‌های عمرانی با حضور سه جزء اصلی کارفرما، مشاور و پیمانکار اتخاذ شد، که نظام فنی و اجرایی کشور نام گرفت.

وی افزود: در کنار نظام فنی و اجرایی کشور قراردادهای شرایط عمومی پیمان نیز ایجاد شد که تاکنون حدود ۶۰ سال است که بدون تغییر، روابط بین دست‌اندرکاران را معرفی می‌کند و برای تکمیل آن، فهرست بهای راه، ساختمان و تاسیسات نیز تهیه شد که قیمت واحد هر عملیاتی را معلوم کرده است. ترکان با اشاره به ماده ۳۳ قانون در مبحث دو مقررات ملی ساختمان، گفت: طبق این ماده کلیه امور ساختمانی باید توسط متخصصین انجام شود و برای هر پروژه یک مهندس طراح، مجری و ناظر تعریف شده که به بیان وظایف هرکدام پرداخته است. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه ترتیباتی که از ابتدا درست شده اکنون نیاز به بازنگری دارد، ادامه داد: برای ساختمان‌های غیر دولتی باید فهرست‌ بهای جدید نوشته شود. در مباحث مقررات ملی ساختمان برای پی و سازه هم نیاز به فهرست بهای مجزا داریم.

همچنین باید شرایط عمومی پیمان جدید نوشته شود. در این خصوص همکاران شما پیشنهاد دادند که صدور پروانه ساخت ساختمان دو مرحله‌ای شود. وی با بیان اینکه به کسی که در صنعت ساختمان حرفه‌ای نیست، مجوز احداث داده نمی‌شود، تصریح کرد: باید پروانه اجرایی را به سازنده صاحب صلاحیت ‌بدهیم تا مسئولیت و کارنامه حرفه‌ای شخصی افراد متخصص در حوزه صنعت ساختمان شکل بگیرد. فهرست بهای سازمان برنامه بودجه هم کارایی دارد ولی ما نیاز به فهرست بهای به‌روزی داریم تا با بازبینی درست به صنعت ساختمان کمک شود.

استان گیلان زمانی دروازه اروپا بود مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استان گیلان زمانی دروازه اروپا بوده است، اضافه کرد: به همین جهت با دیگر مناطق کشور تفاوت فرهنگی دارد؛ بیشترین جمعیت نخبه و تحصیلکرده متعلق به گیلان است؛ همچنین قدیمی‌ترین بازار ایران در رشت قرار دارد؛ لذا گیلان بنابر پیشینه‌ تاریخی که دارد، باید در معماری هم حرفی برای گفتن داشته باشد و با توجه به اینکه تنها موزه میراث روستایی کشور در گیلان قرار دارد، لذا معماری اقلیمی در گیلان مورد توجه قرار گیرد. ترکان تاکید کرد: ملاحظات معماری اقلیمی را در ساختمان‌ها ببینیم.

رشت به‌عنوان مرکز استان خوب است که هویت معماری خود را در ساختمان‌سازی ارایه کند. رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین آمده است، گفت: همان اتفاقی که در صنابع خودرو افتاده، در لوازم خانگی هم افتاده است؛ چراکه وقتی مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف شوند، از تعویض لوازم خانگی نظیر مبل، پرده و لوازم خانگی و … خودداری می‌کنند و تشدید این رکود نگران کننده است. وی با بیان اینکه «مهندسین بی‌کاری در کشور وجود دارند که حاضرند زیر حقوق قانون کار فعالیت کنند»، تصریح کرد: تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی، روز به روز افزایش می‌یابد که باید در حوزه مهارتی تقویت شوند.