رئیس‌جمهور در اجتماع مردم مازندران با بیان اینکه دولت تا پایان هفته بسته جدید تحرک اقتصادی را ارائه می‌دهد، گفت: این بسته اقتصادی در 6 ماهه دوم، تحرک قابل ملاحظه‌ای در حوزه اقتصاد به‌وجود می‌آورد؛ البته این تحرک اقتصادی قبل از برداشتن تحریم‌ها است.

به گزارش نداي گيلان: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در اجتماع مردم استان مازندران در محل استادیوم شهید متقی ساری به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنانش اظهار داشت: من لطف، محبت، مهمان‌نوازی مردم این خطه را از دیرباز و از خرداد 92 با آن شور، هیجان و نشاط از غرب، شرق و مرکز استان شاهد بودم؛ در طول این مدت 2سال نیز با شور و اشتیاق شما به همراهی و همدلی با دولت در مسیر توسعه آبادانی کشور آشنا هستم.

**مردم مازندران نقش تأثیرگذاری را در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کردند

وی با اشاره به اینکه مازندران پرچمدار حکومت علوی در تاریخ و یار علویان بوده و مردم این خطه همواره نقش تأثیرگذار خود را در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایفا کردند، افزود: خطه مازندران را در سال‌های اولیه تبلیغی خود یعنی در سال 1344 می‌شناسم؛ ارادت مردم این خطه به خاندان رسالت و حمایت آنان از امام امت بسیار مشهود و مبرهن بوده است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: این سرزمین در دفاع مقدس و لشکر 25 کربلا همواره حماسه‌آفرین در مسیر دفاع از شرف و انقلاب اسلامی ایران بوده است. من از شیرودی‌ها، کشوری‌ها از سال‌های دوران دفاع مقدس خاطرات فراوان دارم، از طوسی‌ها، بصیرها و سرداران بزرگی که در دفاع مقدس توانستند، رشادت و شهامت خود را برای دفاع از سرزمین‌شان به منصه ظهور برسانند خاطرات فراوان دارم.

وی با بیان اینکه مازندران سرزمین عالمان، بزرگان و محدثین و شیخ طوسی‌هاست، گفت: مازندران سرزمین مرجعیت است، سرزمین مرجع آیت‌الله العظمی جوادی آملی و بزرگان فراوانی است و روسای 2 قوه‌ نیز تعلق به این خطه دارند. این سرزمین، سرزمینِ قهرمانان و مدال آوران بین‌المللی و جهانی است.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش ضمن تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان فاجعه خونین مِنا گفت: آن‌هایی که رفتند، به وصال حق رفتند و پاداش خود را با بهشت جاویدان از خداوند دریافت خواهند کرد.

**دولت به تلاش‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی خود درباره فاجعه مِنا ادامه خواهد داد

رئیس‌جمهور در ادامه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان و حادثه‌دیدگان فاجعه خونین مِنا تاکید کرد: موضع‌گیری خوب رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت تدبیر و امید در فاجعه منا قابل تقدیر است و وظیفه دولت در ارتباط با قربانیان فاجعه منا به اتمام نرسیده است. پیگیری ما در حوزه دیپلماتیک، سیاسی و حتی حقوقی برای روشن‌شدن ابعاد فاجعه منا تا روشن‌شدن تمام ابعاد آن ادامه می‌یابد؛ این وظیفه دولت است.

وی افزود: در فاجعه منا علاوه بر حاجیان ایرانی، حاجیانی زیادی از کشورهای دیگر نیز در سرزمین وحی در شرایط سختی جانشان را از دست دادند و بسیاری از کشورهای اسلامی هنوز مفقودین زیادی از فاجعه منا دارند.

به گزارش تسنیم، وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز به همت ملت غیور ایران و دیپلمات‌ها در یک عرصه جدید قدم گذاشته‌ایم، اظهار داشت: ما توانستیم به همه جهانیان بگوئیم همانطور که در دفاع مقدس توانستیم از حق ملت ایران دفاع کنیم، با ایثار، استقامت و ایستادگی، امروز هم توانستیم با زبان منطق، دیپلماسی در برابر قدرت‌های جهان ایستادگی و استقامت کنیم و ملت بزرگ توانست به یک توافق غرورآفرین با قدرت‌های جهان، سازمان ملل متحد و شورای امنیت دست پیدا کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون محرم دانست و اظهار داشت: ما در هشت سال دفاع مقدس نیز با بهره‌گیری از فرهنگ محرم و ایستادگی توانستیم دستاوردهای خوبی را کسب کنیم‌.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: این برای ما افتخار است که توانستیم با قدرت این ملت، همان شورای امنیتی که قطع‌نامه‌های نابه‌حق، ظالمانه و غلط علیه ملت ما را تصویب کرده بود، را وادار کنیم به قطع‌نامه‌ای که، آن قطع‌نامه‌های غلط قبل را مُلغی می‌کند و حقوق ملت ایران را به رسمیت می‌شناسد.

**نمایندگان مجلس کلیات طرح برجام را طبق خواست ملت ایران به تصویب رساندند

وی با بیان اینکه از مقام معظم رهبری به‌خاطر حمایت‌هایی که از روز اول تا روز پایان توافق برای توافق داشتند، تقدیر و تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که نیازمند به حمایت ایشان در مسیر راه تا دستیابی به اهداف بلند خود خواهیم بود، خاطرنشان کرد: از نمایندگان محترم مجلس که طی عمل ارزشمند و کار بسیار تاریخی‌شان در جلسه دیروز کلیات طرح برجام را طبق خواست ایران به تصویب رساندند، تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما همه کشور را از آنِ ملت بزرگ ایران می‌دانیم و مسیری که این مردم در انقلاب و دفاع مقدس و تا به امروز طی کرده‌اند، برای تعامل قدرتمند و نرمش قهرمانانه در برابر دنیا بوده است.

**امروز در فرصت پسابرجام هستیم

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه ما امروز در فرصت پسابرجام هستیم، گفت:  ما امروز در فرصت بعد از توافق غرورآفرین هستیم. ما نیاز به اتحاد، انسجام و همدلی داریم. اگر توانستیم دربرابر دنیا به توافق دست یابیم به خاطر رهبری با درایت، ایستادگی ملت بزرگ و به خاطر دیپلمات‌های غیور و کاردان ما در صحنه‌ی مقابل دنیا بود. تاریخ به ما خواهد گفت که ملت ایران در این مقطع تاریخی چه کار عظیم و بزرگی را به ثمر رساندند.

وی با بیان اینکه براساس بیانات مقام معظم رهبری، نباید برجام درمیان مردم فاصله‌ای را ایجاد کند، خاطرنشان کرد: ما همه هدف واحد داریم و مسیر واحد را طی می‌کنیم؛ اشکال ندارد که عده‌ای منتقد باشند و برخی نظرات دیگر داشته باشند اما ما در قانون اساسی، مسیر دموکراسی را برگزیدیم؛ در همه موارد آنچه اکثریت مردم می‌گویند می‌شود؛ در انتخابات ما نظر واحد نداریم کاندیدای واحد نداریم، رقابت داریم؛ کاندیدای مختلف داریم اما بعد از انتخابات، اقلیت هم همان راه را دنبال خواهد کرد؛ البته حقوق اقلیت هم همواره باید مد نظر باشد.

**باید برجام وسیله‌ای برای انسجام و سکویی برای جهش اقتصادی جوانان‌مان باشد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز باید برجام وسیله‌ای برای انسجام و سکویی برای جهش اقتصادی جوانان‌مان باشد، گفت: در ماه‌های آینده با رفع تحریم نشان خواهیم داد که ملت ما پیروز صحنه است. پس از تحریم، دست به دست هم می‌دهیم تا شاهد رشد و رونق پایدار در اقتصاد کشور باشیم.

وی با بیان اینکه امسال کشور‌های ثروتمند نفت‌خیز به زانو درآمدند، افزود: یک کشور ثروتمند همسایه که بیش از 10 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند امسال 75 میلیارد دلار از صندوق می‌گیرد. خودش هم مقصر قیمت نفت است؛ هر‌کس برای برادر خود چاه حفر کند اول خوش در چاه می‌افتد.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: در همین حال شاهد بودیم ملت بزرگ ما در شرایط تحریم و در شرایطی سخت، آرامش خود را در بازار حفظ کردند و دولت توانست در کنار ملت کشور را اداره کند. ما مسیر کاهش تورم را امسال نیز با همه مشکلات ادامه دادیم درحالی که یکی از کشورهای نفت خیز امسال تورمش 3 برابر سال‌های قبل شده است.

**دولت تا پایان هفته بسته جدید تحرک اقتصادی را ارائه می‌دهد؛ این تحرک قبل از برداشتن تحریم‌هاست

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در زمینه رشد اقتصادی تا پایان هفته جاری، بسته‌ای را دولت ارائه خواهد کرد که در 6 ماهه دوم یک تحرک قابل ملاحظه در حوزه اقتصاد به‌وجود خواهد آورد. این تحرک اقتصادی قبل از آن است که تحریم برداشته شود؛ هنوز در حالت تحریم هستیم و ممکن است یک تا دو ماه دیگر هم تحریم باشیم اما در همین حالت با اتحاد، انسجام و همدلی شاهد خواهید بود که در ماه‌های پایانی کشور شاهد رونق خواهد بود.

**رضایت نمی‌دهم کالای مورد نیاز مردم به خاطر تحریم، گران وارد شود

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند ما علاقه داشتیم به غرب نزدیک شویم، اظهار داشت: شرق و غرب برای ما فرق نمی‌کند؛ ما دنبال منافع و مصالح کشور هستیم؛ آن چه برای ما مهم است، اشتغال جوانانمان و رونق اقتصادی مهم است، من به‌عنوان نماینده شما، چطور رضایت بدهم که به‌خاطر تحریم هر جنسی که وارد کشور می‌شد و می‌شود، 15 تا 20 درصد اضافه از جیب مردم پرداخت شود؟

**حق نداریم از جیب مردم شعار دهیم

وی تاکید کرد: ما حق نداریم از جیب مردم شعار دهیم؛ هرکس می‌خواهد شعار دهد، از زندگی و جیب خود شعار دهد نه از زندگی فقرا و محرومان؛ ما با دنیا با شهامت و قدرت مذاکره کردیم و تمام حقوقمان را گرفتیم که در فرصت‌های بعدی برای مردم به‌طور کامل توضیح می‌دهم.

حجت‌الاسلام روحانی خطاب به مردم گفت: برخی سخنان را نشنیده بگیرید تا به موقع جواب داده شود. چه کسی هست که از افتخار ملت ما و غرور ما ناراحت است؟ چه کسانی هستند که از رفع تحریم ناراحتند؟ ولی بدانید که شما هم ضرر نمی‌کنید؛ ناراحت نباشید، بعد از تحریم، این منفعت برای شما هم خواهد بود و دُکان شما کِساد نخواهد بود، نگران نباشید. این را بدانید که رونق علم و اقتصاد و شکوفایی در کشور در پس از تحریم برای ملت ایران به ارمغان خواهد آمد.

**اساس حرکت ما در مذاکرات عزت و رفاه ملت ایران و رونق اقتصاد بود

وی با بیان اینکه اساس حرکت ما در مذاکرات، رفاه ملت ایران بوده است، افزود: اساس ما در این مذاکرات این بود که رونق علم و اقتصاد را به کشور بیاوریم. ما به‌دنبال سرمایه‌گذاری در این کشور هستیم. همین امروز 50 شرکت مهم بین المللی مهمان در تهران است، همین روزها صدها سرمایه‌گذار بین‌المللی در تهران و در شهرهای دیگر رفت و آمد می‌ کنند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما طبق برنامه اقتصاد مقاومتی و طبق خواست ملت ایران، رهبر انقلاب، بعد از توافق هم به‌نفع ملت سرمایه‌ها را و هم تکنولوژی را جذب خواهیم کرد و هم محدودیت در مناسبات بین‌المللی را کنار خواهیم گذاشت و شرایط را برای حرکت اقتصادی، سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات و ارتقای بهره‌وری فراهم می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با اشاره به سفر هیئت دولت به مازندران گفت:‌ مازندران، استان دریا، زیبایی، گردشگری و جنگل‌های سر به فلک کشیده‌ای بوده که این زیبایی و جاذبه در سراسر جهان مشابه آن کمتر دیده می‌شود، اما در این حال همه باید در استان مازندران جلوی تخریب جنگل و عرصه‌های طبیعی را بگیریم، البته در این 2 سال این فاجعه بزرگ کمی کاهش یافته است و از ائمه جمعه، مسئولان اجرایی، قوه قضائیه و مسئولان استان تشکر می‌کنم که دست به دست هم داده تا این معضل اجتماعی از استان کم شود.

وی افزود: باید همه رسانه‌های استان، جوانان و مردم دست به دست هم داده تا نعمت بزرگ جنگل حفظ و از تخریب آن جلوگیری شود چراکه جنگل اکسیژن زندگی ماست و سبب زیبایی در منطقه و کشور می‌شود. نگذاریم محیط‌زیست ما آلوده شود، که البته در همین راستا احداث کارخانجات زباله‌سوز را در استان در دستور کار قرار دادیم. خوشحالیم که می‌توانیم، بیان کنیم در گام‌های بعدی برای توسعه استان برنامه‌ریزی هدفمندی داریم و می‌توانیم گردشگری را در استان توسعه دهیم تا مشکلات بیکاری جوانان رفع شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح‌های مهمی در حوزه راه‌های استان در سفر امروز هیئت دولت به مازندران به تصویب می‌رسد، از بهسازی باند دوم جاده رودهن، فیروزکوه، قائمشهر با اعتبار بالغ بر 200 میلیارد تومان تا پایان امسال و بهار 95 خبر داد و گفت: باند دوم محور جاده هراز را با 670 میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال 95 نهایی خواهیم کرد.

**اختصاص 1200 میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه تهران – شمال تا پایان سال 96

وی از اختصاص 1200 میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه تهران – شمال تا پایان سال 96 خبر داد و گفت: در حوزه حمل و نقل داخلی نظیر تکمیل گذرگاه‌ها، تکمیل بزرگراه‌های داخلی استان و احداث و بهسازی ایستگاه‌های راه‌آهن و گذرگاه‌های غیرهمسطح نیز اعتباری بالغ بر 303 میلیارد تومان در سفر هیئت دولت به مازندران مصوب می‌شود. تمام قول‌های بنده در استان در سال‌های 94 و 95 اجرایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: 209 میلیارد تومان برای 8 طرح عمده منابع آب استان اختصاص می‌یابد و 700 مورد بهسازی و احیاء آب‌بندها و همچنین احیای جنگل‌های مخروبه، احداث سطح‌های لاستیکی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را در سال‌های 94 و 95 اجرایی خواهیم کرد.

**2500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش صنعت مازندران اختصاص می‌یابد

وی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه صنعت و معدن 2 واحد تولیدی پتروشیمی که ظرفیت 60 هزار تن در سال را دارد و دیگری واحد ورق‌های فولادی با ظرفیت 20 هزار تن در سال به بهره‌برداری خواهد رسید. علاوه بر این 25 هزار میلیارد ریال اعتبار نیز در قالب تسهیلات بانکی برای پرداخت به حوزه صنعت‌، معدن و تجارت برای این استان مصوب شده که در اختیار صنعت‌گران قرار می گیرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه اکتشافات منابع زیرزمینی به مساحت 5 هزار کیلومتر مجوز اکتشاف در این سفر صادر می‌شود تصریح کرد: 126 میلیارد تومان برای حوزه سلامت، بهداشت و درمان مازندران هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه با تصویب هیئت امناء صندوق توسعه ملی، تسهیلات قابل ملاحظه‌ای برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای که حرکت‌های توسعه‌ای مناسبی را برای مازندران به‌دنبال خواهد داشت، اختصاص داده می‌شود، گفت: برای توسعه مازندران 45 طرح عمرانی با اعتباری بالغ بر 991 میلیارد تومان در دولت تصویب شد که تمام این طرح ها تا پایان سال 95 به بهره برداری می رسد.

حجت‌الاسلام روحانی در خاتمه با اشاره به خسارت‌های ناشی از تگرگ به بخش‌های کشاورزی در این استان از مسئولان ارشد استانی خواست تا این خسارت‌ها را جبران کنند تا کشاورزان با خیال راحت به فعالیت‌شان ادامه دهند‌.