چند روز پیش پمپئو تلفنی با عبدالمهدی صحبت کرد. احتمالا این تماس تلفنی مکفی نبوده که وزیر خارجه آمریکا سفر خود به برلین را لغو و به خاطر «مسائلی ضروری» عازم بغداد شده است.

به گزارش ندای گیلان،وزیر خارجه آمریکا سه شنبه شب سفر از پیش تعیین شده خود به برلین برای دیدار با آنگلا مرکل را لغو کرد و دلیل این اقدام «مسائل ضروری» اعلام شد. پس از آن به گفته منابعی عازم بغداد شده است. با توجه به فرا رسیدن سالگرد خروج آمریکا از برجام و بالا رفتن سطح تنش میان واشنگتن و تهران قابل حدس بود که «این مسائل ضروری» چیست و در چه زمینه‌ای است. به گفته منابع آمریکایی قرار بود دونالد ترامپ دیروزتحریم‌های تازه‌ای علیه کشور در سالگرد خروجش از برجام اعلام کند. سفر ناگهانی پمپئو به بغداد به دور از این تحریم‌ها و احتمالا «تهدیداتی» نیست که جان بولتون و دیگر مقامات و منابع خبری آمریکایی اعلام کردند از ناحیه همپیمانان ایران در منطقه متوجه نیروهای آمریکایی است. فارغ از صحت و سقم این ادعا، سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد چه درباره تحریم‌های احتمالی آینده علیه ایران باشد یا تهدیدات پیش گفته یا هر دو، یک هدف را دنبال می‌کند و آن هم فشار بر دولت عراق و احتمالا تهدید آن در صورت تداوم روابط تجاری با ایران و مقابله نکردن با نفوذ آن است. چند روز پیش پمپئو تلفنی با عبدالمهدی صحبت کرد. احتمالا این تماس تلفنی مکفی نبوده که وزیر خارجه آمریکا سفر خود به برلین را لغو و به خاطر «مسائلی ضروری» عازم بغداد شده است. حال بغداد در برابر آزمونی دشوار قرار گرفته و راهبرد موازنه‌ در روابط خارجی آن با چالشی جدی مواجه است. اکنون پرسش این است که عراق تا چه اندازه در اعمال این راهبرد می‌تواند در مقابل فشارها و تهدیدات آمریکا مقاومت کند؟

بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، آقای پمپئو در عراق با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده است. وی بدون اشاره به جزئیات و درجه تهدیدها علیه نیروهای نظامی این کشور گفت: «ایالات متحده درباره حمله قریب‌الوقوع نیروهای نزدیک به ایران اطلاعات دقیقی دریافت کرده است.»

به گزارش رویترز، آقای پمپئو با اعلام پشتیبانی از حاکمیت ملی دولت عراق گفت: «نمی‌خواهیم کسی، به‌ویژه با حمله به نیروهای دیگر کشورها در امور داخلی عراق دخالت کند.» به گفته وی مقام‌های عراقی به وی تضمین داده اند که از منافع آمریکا در این کشور دفاع کنند.

شخصا بعید می‌دانم بغداد با توجه به تجربه تلخ تحریم‌ها در دهه 90 قرن گذشته و طرح‌ توسعه اقتصادی کشور بخواهد از حد مشخصی در همکاری با ایران فراتر رود که خود را در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دهد. حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت عادل عبدالمهدی می‌تواند از آمریکا برای مراودات اقتصادی خود با ایران معافیت بگیرد یا خیر؟ در کنار نکات گفته شده، ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که سفر اروپایی اخیر عادل عبدالمهدی و امضای قراردادهای چند میلیارد دلاری دلخوری آمریکایی‌ها را به دنبال داشت و احتمالا ترامپِ بازرگان به شدت از این کار دلخور است. از این رو، بعید نیست فعلا تمامی کاسه کوزه‌ها را بر سر روابط تهران بغداد بشکند.