وزیر خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن برای تحریم کسانی که با تلاش‌های آمریکا برای بازگردادن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مخالفت کنند، تعلل نخواهد کرد.

به گزارش ندای گیلان،پمپئو در این مصاحبه که دیشب (۲۹ مرداد) و پیش از اعلام رسمی رئیس جمهوری آمریکا در مورد عزم واشنگتن برای فعالسازی مکانیسم ماشه منتشر شد، گفت: باراک اوباما و جان کری بارها گفته بودند که آمریکا هر زمان و به هر علت می‌تواند تحریم‌ها را بازگرداند و هیچ کشوری نمی‌تواند مانع آنها شود.

وی افزود: هیچکس جلودار ما نیست. نه چین، نه روسیه و نه ایران! ما حق یکجانبه ای برای انجام این کار داشته و آن را اجرا خواهیم کرد.

پمپئو ابراز عقیده کرد که بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل ایران را وادار می‌کند که به میز مذاکره بازگردد.

وی با رد آنکه اعاده تحریم‌ها موجب بی ثباتی تهران می‌شود، گفت: این همان استدلال دولت پیشین است که اگر این توافق را امضا نکنیم جنگ جهانی سوم می‌شود. آن‌ها اشتباه می‌کردند. همین حرف را در مورد انتقال سفارت (آمریکا) به بیت المقدس و به رسمیت شناختن (الحاق) ارتفاعات جولان (به اسرائیل) زدند.

وی بار دیگر از اظهار نظر در مورد انفجار اخیر نطنز سر باز زد و دلیل وجود مکانیسم ماشه در برجام را ناشی از تلاش اوباما برای قانع ساختن مردم آمریکا در نابخردانه نبودن توافق هسته‌ای دانست.

وی گفت :هرزمان که دیدیم کشوری تحریم‌های کنونی ما را نقض می‌کند، آن کشور را مسئول دانستیم. ما اینکار را در خصوص تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نیز انجام خواهیم داد.

وی با اعلام اینکه برای بازگرداندن تحریم‌ها این پنج‌شنبه به سازمان ملل سفر خواهد کرد، ادامه داد: تحریم‌ها موقتا به خاطر توافق هسته‌ای مسخره متوقف شده بودند. اینطوری جهان جای امن‌تری خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا دیشب به خبرنگاران گفت که به وزیر امور خارجه‌اش دستور داده تا سازوکار بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را فعال سازد. در این راستا پمپئو قرار است امروز به سازمان ملل رفته و تشریفات این اقدام را اجرا کند.

آمریکا که اردیبهشت دو سال پیش از برجام خارج شده است، پیش‌تر تلاش کرده بود که در شورای امنیت جلوی خاتمه تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را بگیرد که با مخالفت اکثریت قریب به اتفاق اعضای این شورا مواجه شد.