سیف‌اله آقابیگی در جلسه آب منطقه‌ای استان گفت: براساس گزارش‌های روزانه تا امروز و با آماده‌سازی 384 سردهنه خاکی، تنها 10 سر دهنه باقی مانده تا تمامی سر دهنه‌های خاکی در استان آماده‌سازی شود.

ندای گیلان:سیف‌اله آقابیگی در جلسه آب منطقه‌ای استان گفت: براساس گزارش‌های روزانه تا امروز و با آماده‌سازی 384 سردهنه خاکی، تنها 10 سر دهنه باقی مانده تا تمامی سر دهنه‌های خاکی در استان آماده‌سازی شود.

وی اضافه کرد: همچنین یک هزار و 931 کیلومتر از انهار و کانال‌ها لایروبی و 462 ایستگاه پمپاژ و نیز 132 حلقه چاه آماده‌سازی شده است که امیدواریم بتوانیم با تمهیدات صورت گرفته  طی روزهای آینده که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی با افزایش دما و تبخیر روبرو هستیم از تمامی ظرفیت‌های منابع آبی استان استفاده موثر و به هنگام را داشته باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان در ادامه افزود: پیش‌بینی‌ها به این صورت است که تا پایان هفته با افزایش روزانه دما افزایش دو برابری تبخیر روزانه و افزایش ساعت آفتابی تا بیش از 12 ساعت در روز را شاهد باشیم و بدین منظور از تمامی کشاورزان خواستاریم به جهت سهولت استمرار جریان آب بین مزارع و استفاده حداکثری از جریان آب سطحی و آب موجود در کانال‌ها نسبت به پاکسازی و اصلاح انهار بین مزارع در فرصت موجود اقدام جدی و لازم را به عمل آورند.

آقابیگی خاطرنشان کرد: با توجه به اندازه‌گیری‌های صورت گرفته با اصلاح و پاکسازی انهار بین مزارع حجمی معادل 100 تا 150 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی صورت می‌گیرد که این مقدار می‌تواند در موعد مقتضی و ویژه، مانند شرایط حاضر به عنوان منبعی مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: تاکنون در بیش از 95 درصد مزارع، نشاءکاری انجام و در 40 درصد شالیزارها عملیات پنجه‌زنی و در 35 درصد نیز وجین صورت گرفته است که ضمن تشکر از همراهی و همیاری مجدانه کشاورزان سختکوش گیلانی از یکایک آنها خواستاریم تا ضمن رعایت تقویم زراعی نسبت به تکمیل عملیات نشاء و همچنین وجین‌کاری اقدام لازم را به عمل آورند.