معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش بینی ما در افق سال ۱۴۰۴ هجری، تحقق ورود حدود ۲۰ میلیون گردشگر و کسب درآمد ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار است.

به گزارش نداي گيلان: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاح هتل 5 ستاره و بین المللی لاله در کاروانسرای عباسی بیستون کرمانشاه در سخنانی ، با اشاره به آمار اعلام شده توسط مؤسسات جهانی باستان شناسی درخصوص وجود حدود 800 هزار ، تا یک میلیون اثر، بنا، محوطه و سایت تاریخی در ایران گفت: از این تعداد، تنها حدود 150 هزار اثر در داخل کشور شناسایی شده که 31 هزار و 300 اثر، بنا و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

مسعود سلطانی فر گفت: 19 اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و هم اکنون هم حدود 60 اثر تاریخی دیگر کشور در ثبت موقت جهانی قرار دارند که با توجه به سهمیه سالانه ثبت یک اثر در فهرست یونسکو، این آثار منتظر ثبت کامل هستند.

وی گردشگری را یک صنعت سبز نامید که بهاء دادن به آن به عنوان یک موتور محرک می تواند کشورمان را از رکود اقتصادی خارج کند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به مشکلات موجود بر سر راه مرمت بناهای تاریخی کشور اشاره کرد و گفت : برای مرمت تمام بناهای موجود سالیانه به حدود 14 تا 15 میلیارد تومان بودجه نیاز داریم اما هرسال کمتر از 5 درصد از این میزان به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اختصاص می یابد که این امر خود باعث سختی کار و کند شدن روند تعمیر ابنیه تارخی موجود در کشور می شود.

سلطانی فر همچنین به برنامه ریزی برای بهره گیری از اماکن تاریخی کشور در بخش اقتصاد و سرمایه گذاری اشاره و تصریح کرد : سازمان میراث فرهنگی ، عرصه مصالحه اقتصاد و فرهنگ است.

وی سپس با اشاره به 3 شاخه اصلی گردشگری ازجمله، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری مذهبی، و گردشگری سلامت، دیگر موضوع های مربوطه را زیرمجموعه این 3 شاخه برشمرد و گفت: تلاش ما در این نقطه متمرکز شده تا ایران را به امن ترین کانون گردشگری منطقه در تمام شاخه ها، به ویژه در بخش گردشگری مذهبی تبدیل کنیم.

سلطانی فر با اشاره به ورود سالانه حدود 5 میلیون گردشگر به کشور و کسب درآمد 7 تا 7 و نیم میلیارد دلاری از ورود این گردشگران تصریح کرد؛ در سند چشم انداز 20 ساله که حدود 10 سال از آن را با کسب موفقیت اندک در تحقق هدف گیری ها سپری کرده ایم، هدف گیری و پیش بینی های ما در افق سال 1404 هجری شمسی مطابق با 2025 میلادی، تحقق ورود حدود 20 میلیون گردشگر و کسب درآمد 25 تا 30 میلیارد دلار است که تمام تلاش دولت و همه وزراء، بر تحقق این امر با ایجاد رشدی حدودا 14 درصدی در بخش صدور ویزا ، توسعه ناوگان حمل و نقل ، افزایش کمی و کیفی هتل ها و مراکز اقامتی و نیز آماده کردن و بهسازی مراکز جذب گردشگر، متمرکز شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران هم با اشاره به سرمایه گذاری صورت گرفته برای تبدیل کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه به هتلی 5 ستاره و بین المللی گفت: این مکان به عنوان نخستین بوتیک هتل غرب کشور دارای 20 واحد اقامتی با 100 تخت و تجهیزات لازم یک هتل بین المللی است.

غلامحسین حسینی به آغاز کار تبدیل کاروانسرا به هتل از اواسط اسفندماه 1393 اشاره کرد و گفت: قرار بود این کار 8 ماهه تمام شود اما با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران، طرح در حدود 6 ماه انجام ، و با صرف اعتباری حدودا 30 میلیارد ریالی ، کاروانسرا به هتل تبدیل شد.

کاروانسرای شاه عباسی بیستون 6 هزار مترمربع مساحت دارد که در سال 1093 هجری قمری ، در دوره صفویه و به دستور شاه عباس ، با فرم 4 ایوانی برای اقامت زائران عتبات عالیات، در مقابل اثر تاریخی فرهاد تراش کوه بیستون بنا شده و با شماره 974 در سال 1373 به ثبت آثار ملی رسیده است.

کاربری این بنا در دوران قاجاریه، پهلوی و دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بارها تغییر کرد به گونه ای که از آن هم به عنوان انبار غله استفاده شد و هم به عنوان مرکزی برای نگهداری از معتادان، اما هم اکنون و پس از توافقات صورت گرفته مابین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان اوقاف و امور خیریه ، این کاروانسرا تبدیل به هتلی بین المللی و 5 ستاره شده است.