مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ورود ۵۳ میلیون گردشگر به استان گفت: در مقایسه با سال گذشته ۱۰۵ درصد رشد داشته ایم و گیلان مقصد اول گردشگری کشور بوده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، ولی جهانی با اشاره به روند ثبت جهانی ماسوله اظهار کرد: نماینده یونسکو در سفر اخیر خود به گیلان از تمام مناطق ماسوله بازدید کرد و قرار است که تا دو هفته دیگر گزارش مربوط به ثبت جهانی ماسوله را ارسال کند و با توجه به رضایتمندی وی از این سفر، امیدواریم که ماسوله تا سال آینده ثبت جهانی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه این استان ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی دارد، افزود: هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی فرهنگی ثبت ملی شده و قلعه رودخان به عنوان یک اثر شاخص جهانی مطرح است.

جهانی با بیان اینکه ۳۰ اثر طبیعی استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، بیان کرد: نزدیک به ۵۰۰ جاذبه طبیعی و گردشگری در گیلان را شناسایی کردیم.

وی با اشاره به ورود ۵۳ میلیون گردشگر به استان گیلان تصریح کرد: این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰۵ درصد رشد داشته و گیلان مقصد اول گردشگری کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه این مجموعه تعهد ایجاد شغل برای هزار و ۱۲۰ نفر را برعهده دارد، افزود: تاکنون نزدیک به ۷۰ درصد تعهد ایجاد اشتغال خود را محقق کردیم و در ۶ ماهه نخست امسال در این حوزه عملکرد موفقی را ثبت کردیم.

جهانی با بیان اینکه بیشترین مشکل در حوزه گردشگری گیلان مربوط به منابع طبیعی است، عنوان کرد: فرصت‌های سرمایه گذاری استان تعیین و مشخص شده و قرار است آبان ماه امسال در همایشی که در رشت برگزار می‌شود همه فرصت‌های سرمایه گذاری استان مشخص و رونمایی شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵ مجوز بی نام برای حوزه گردشگری در گیلان صادر شده است، تصریح کرد: ساخت هتل در مسکن مهر رشت به مرحله سرمایه‌گذاری رسیده است.

جهانی با اشاره به پرداخت ۲۰ میلیارد تومان وام اشتغال زایی روستایی بیان کرد: نسبت به سال گذشته، ۱۷۰ درصد رشد بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی گیلان نیز ثبت شده است.