رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از اینکه دانشگاه های کشور فارغ التحصیلان بیکار تحویل جامعه می دهند انتقاد کرد.

خبرانلاین:

دهمین کنگرۀ بین‌المللی مهندسی عمران با حضور محققین و پژوهشگران داخلی و صاحبنظرانی از کشورهای فرانسه، آمریکا و ترکیه و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و تعداد دیگری از ادارات و ارگانهای دولتی در دانشگاه تبریز برگزار گردید.
در مراسم اختتامیه ی این کنگره که برای دهمین بار و با حضور اساتید، دانشجویان و تنی چند از میهمانان خارجی و در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار گردید، مهندس ایرج شهین باهر رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی از سیستم آموزش عالی کشور انتقاد کرد.
وی ضمن اشاره به مشکلات بخش خدمات مهندسی و اشتغال مهندسان عمران گفت: شاید اصلی ترین موضوع و چالش موجود در حوزه ی مهندسین عمران خیل عظیم فارغ التحصیلان این رشته است که دانشگاههای سطح کشور بدون مطالعه و برآورد نیاز جامعه و کشور تحویل جامعه می دهند.
مهندس شهین باهار ادامه داد: این در حالی است که حجم کار عمرانی و بودجه های عمرانی در سطح کشور افزایش چندانی نیافته و این موضوع باعث ایجاد بیکاری خیل عظیمی از مهندسان عمران گردیده است.
به گفته وی، این عامل همچنین باعث رقابت نا سالم و پایین آمدن تعرفه خدمات مهندسی و به تبع آن باعث افت کیفیت خدمات مهندسی می شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی تصریح کرد: از طرفی حضور افراد غیر متخصص در ساخت و ساز ها عاملی برای عدم امکان حضور متخصصین در ساخت و ساز و کاهش کیفیت ساختمانها شده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریز ادامه داد: اکثر سازندگان غیر متخصص بدنبال سود بیشتر بوده و سود بالاو غیر متعارف ، نیاز به کاهش کیفیت ساخت و سازها دارد.
لازم به ذکر است که برگزاری هفت کارگاه آموزشی، نشست های تخصصی صاحبنظران و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این حوزه از دیگر بخش های این کنگره 3 روزه بود.