در گفتگو با سید عیسی مهدوی فرماندار رشت از وی درخصوص موضوعاتی همچون مشکلات ضعف برق و آب روستایی بخش های خشکبیجار و لشت نشاء و مشکلات جاده خمام به خشکبیجار جویا شده است.

به گزارش نداي گيلان:
خوبان خبر: در خصوص مشکل ضعف برق و آب روستایی بخش های خشکبیجار و لشت نشاء، فرمانداری رشت چه اقداماتی را در نظر دارد؟
بهره مندی ما از آب روستایی خیلی خوب است و ۷۵ درصد روستاهای ما به آب روستایی دسترسی دارند. اما مشکل اصلی منبع آب است. منبع اکثر این آب ها از چاه هایی است که در مسیر حفر شده و در فصل گرما این چاه ها با کم آبی مواجه می شوند و بخشی از مشکلات آب روستایی مربوط به این معضل می باشد.
دلیل بعدی فرسودگی شبکه های آب است. ما به توسعه آب رسانی خیلی توجه نموده ایم اما در خصوص نگهداری اندکی کم توجهی شد. در نتیجه لازمه اش این است که هم به توسعه شبکه های آب توجه شود و هم به نگهداری اش تا دیگر شبکه ها فرسوده نشوند.
با عنایت مقام معظم رهبری ، اعتبارات ملی به آب شرب روستایی اختصاص یافته است.
ما ۹ مجموعه روستایی داریم که ۱۸۰ روستا را در بر می گیرد. اگر بتوانیم این ۹ مجموعه را سر و سامان دهیم در بخش آب روستایی به یک استاندارد قابل قبول خواهیم رسید.
برای ساماندهی این مجموعه اعتبار وسیعی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم و امیدواریم در یک پروسه دو تا سه ساله این کار را انجام دهیم.
شبکه های برق نیز دچار فرسودگی است. برای مثال در خیلی از شبکه هایی که ۵۰ سال از عمرشان می گذرد بار اضافه وارد شده است. یعنی شبکه ای که برای ۵۰ خانوار تعبیه شده علی الخصوص در روستاهای گردش پذیر،‌ ۳۰۰ خانوار از این شبکه استفاده می کنند. در واقع بار اضافه شده اما شبکه اضافه نشده است.
در اعتبارات امسال به بحث برق رسانی روستایی تا آن جا که در توانمان بوده توجه کرده ایم تا بتوانیم با همکاری شرکت توزیع برق قسمتی از این نقایص را برطرف کنیم.

خوبان خبر: مشکلات جاده خمام به خشکبیجار یا خشکبیجار به امین آباد چرا با گذشت این همه سال هنوز برطرف نشده است؟
یکی از اولویت های من بعد از سرکار آمدن، مسیر سراوان به سنگر،‌ سنگر به کوچصفهان،‌ کوچصفهان به لشت نشاء و لشت نشاء به خشکبیجار و خمام بود.
این مسیر دارای کد ملی شده است. اداره راه در حال کار بر روی مسیر سراوان به کوچصفهان است. اولویت بعدی بین کوچصفهان تا لشت نشاء است و بعد هم لشت نشاء به خشکبیجار و خمام.
ما پیگیر هستیم تا سرعت پرو‍‍‍‍‍ژه بالا رود. امیدواریم که طی یک پروژه دو تا سه ساله مشکلات این جاده ها نیز برطرف شود.
خوبان خبر: جاده امین آباد به خشکبیجار چطور؟
برای این پروژه نیز ردیف اعتباری تعریف شده است اما سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات اداره راه نتوانست کاری انجام دهد.
این مسیر برای ما یک مسیر توریست پذیر و محل رفت و آمد بسیاری از مسافرانی است که به سواحل دریای ما مراجعه می کنند و حائز اهمیت است.
امسال نیز برای این پروژه ردیف اعتباری در نظر گرفته شده است. با اداره راه هم صحبت شده است. البته این مسیر به اعتبار ملی نیاز دارد. چون مسیر طولانی است و تعریض و روکش آسفالت نیاز دارد.
خوبان خبر: انتظار مردم خمام برای شهرستان شدن این بخش چه زمان پایان می یابد؟
امیدواریم در سرشماری بعدی که اعلام می شود،‌ در سال ۹۵ آرزوی مردم خمام را محقق کنیم.
خوبان خبر: در سال انتخابات،‌‌ آمادگی فرمانداری رشت برای اجرای صحیح انتخابات تا چه اندازه است؟
انتخابات مهم ترین کار سال جاری ماست و اتفاق مهمی است که امیدواریم مثل سابق به یک حماسه سیاسی که مد نظر مقام معظم رهبری است تبدیل شود.
ما در تلاشیم تا محیط را سالم نگه داریم تا به فرمایش آقا،‌ حق الناس مردم را رعایت کنیم تا ان شا الله مردم بیشتر پای صندوق بیایند و شرایط فراهم شود تا بهترین انتخاب را بکنند.
با توجه به سیاست های دولت،‌ در تلاشیم آرامش را برای مردم فراهم کنیم تا انتخابات به نحو مطلوب انجام شود.
عوامل اجرایی در حال آماده شدن هستند. ۶ کمیته انتخاباتی تشکیل شده و روسایشان مشخص شده اند. هر هفته نیز ستاد انتخابات شهرستان به طور منظم تشکیل می شود.
به همه گروه ها در شهرستان اجازه داده شده تا در چارچوب قانون فعالیت های انتخاباتی خود را انجام دهند. الان جبهه اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون بدون اینکه مشکل خاصی وجود داشته باشد فعال هستند. حسن انتخابات هم این است که انتخابات دیگر دو قطبی نیست.
خوبان خبر: در پایان اگر سخن ناگفته ای باقی مانده بفرمایید.
ضمن تشکر از سایت خوبان خبر،‌ خمام یکی از بخش هایی است که شور و نشاط خوبی بر آن حاکم است و این حاصل اطلاع رسانی خوب شماست. در بحث پروژه های عمرانی فعالیت های خوبی در خمام صورت گرفته . همچنین تفاهم خوبی بین شهردار و شورای شهر وجود دارد. خمام یکی از بخش های مورد علاقه بنده است و قابلیت این را دارد که فعالیت های عمرانی بیشتری در آن صورت بگیرد./ خوبان خبر