همشهری‌آنلاین-یکتافراهانی: سطح انرژی پایین نگرانی بزرگی برای بسیاری از مردم دنیاست. البته احساس خستگی زمانی که دچار بیماری به ویژه سرماخوردگی، تب یا دیگر بیماری‌های ویروسی باشیم طبیعی است. در غیر این صورت و زمانی که دچار بی‌حالی و خستگی‌های بی‌دلیل باشیم علت آن‌ها باید بررسی شود. گاهی نه تنها در آغار روز، بلکه در […]

همشهری‌آنلاین-یکتافراهانی: سطح انرژی پایین نگرانی بزرگی برای بسیاری از مردم دنیاست. البته احساس خستگی زمانی که دچار بیماری به ویژه سرماخوردگی، تب یا دیگر بیماری‌های ویروسی باشیم طبیعی است. در غیر این صورت و زمانی که دچار بی‌حالی و خستگی‌های بی‌دلیل باشیم علت آن‌ها باید بررسی شود. گاهی نه تنها در آغار روز، بلکه در کل ساعات شبانه روز احساس رخوت و خواب آلودگی می‌کنیم و با وجود اینکه شب‌ها زود می‌خوابیم صبح نمی‌توانیم به راحتی از تختخواب جدا شویم.

قاتلان انرژی

اگر با وجود استراحت کافی همچنان در آغاز صبح احساس بی‌حالی و خواب آلودگی می‌کنید و با کمک قهوه و چای خود را بیدار نگه می‌دارید احتمالاً دچار احساس خستگی مزمنی هستید که باید دلایل اصلی آن بررسی شوند.

استرس: یکی از دلایل نداشتن انرژی لازم به حالات روحی و ذهنی ما برمی گردد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به چک کردن اخبار یا توییت کردن روزانه مطالب عادت دارند و در واقع به نوعی به آن معتاد شده‌اند بیشتر در معرض اخبار ناگوار قرار می‌گیرند؛ چیزی که غم و اندوه آن می‌تواند به شدت انرژی ما را تخلیه کند و ما را با نوعی بی‌انگیزگی و رخوت مداوم مواجه کند.

بررسی محققان نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان نسبت به اخبار منفی واکنش نشان می‌دهند و آن‌ها را به خاطرمی سپارند؛ بنابراین بهتر است سعی کنیم روزانه فقط یک بار اخبار مهم را دنبال و به علاوه نوعی تعادل نیز در گوش دادن به اخبار مثبت و منفی ایجاد کنیم. به این ترتیب پس از مدتی حتماً تفاوت آن را با قبل احساس خواهیم کرد.

کار زیاد و بی‌توجهی به تغذیه: محققان دانشگاه  روچستر معتقدند اگر هنگام کار حتی به‌اندازه خوردن یک میان وعده سبک یا نوشیدن آب و چای هم وقت ندارید؛ تعجبی ندارد که فشار کار زیاد نه تنها استرس شما را بالا می‌برد، بلکه بعد از مدتی هم دچار نوعی خستگی مزمنی می‌شوید که به مرور به آن عادت می‌کنید. ضمن آنکه نمی‌توانید از تمام توانایی‌های خود نیز نهایت استفاده را ببرید.

بنابراین پیشنهاد می‌شود حتماً برای صرف ناهار از محل کار بیرون بروید و دقایقی از وقت خود را از بیرون از محل کار بگذرانید تا انرژی بیشتری کسب کنید.

توجه داشته باشید تغییر فضا انرژی شما را تقویت می‌کند و به شما انرژی بیشتری برای کار کردن درادامه روز می‌دهد. بنابراین به هیچ وجه ناهارتان را پشت میز کار نخورید و حتماً تا حد امکان هر چند دقیقه یک بار از پشت میز بلند شوید و استراحتی به ذهن و جسم خود بدهید.

طرز نشستن: شاید به نظرعجیب باشد اما ایستادن یا نشستن در وضعیت درست، فقط برای ستون فقرات ما مهم نیست؛ بلکه بر ذهن ما هم تأثیر زیادی می‌گذارد. حتماً شما هم امتحان کرده‌اید که نوع نشستن ما می‌تواند نه تنها احساس رخوت و بی‌حالی در خود ما ایجاد کند؛ بلکه می‌تواند آن را به دیگران هم منتقل کند.

مطالعات دانشگاه اوهایو نشان می‌دهد نشستن در حالت خمیده به ناتوانایی، ناامیدی، درماندگی و به یادآوردن خاطرات منفی بیشتر کمک می‌کند. در صورتی که صاف ایستادن یا نشستن درست منجر به تمرکز بر افکار مثبت‌می شود. این وضعیت نه تنها موجب می‌شود احساس قدرت بیشتری داشته باشیم بلکه می‌تواند میزان کورتیزول، یعنی هورمون استرس مغز را نیز کاهش دهد.

بی نظمی: مطالعات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد وقتی در محیطی بی‌نظم زندگی می‌کنید یا همیشه کپه‌ای از وسایل روی میز کار یا خانه شما قرار دارد، انگار در منطقه نابود کننده انرژی به سر می‌برید.

در واقع بی‌نظمی تمرکز ذهنی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که معمولاً با احساسی از پریشانی و ناتوانی همراه خواهد بود.

بنابراین برای کنترل بی‌نظمی‌ها می‌توانیم لیستی از کارهای خود تهیه کنیم تا بتوانیم بهتر به آن‌ها بپردازیم. همچنین قبل از شروع کار روزانه نظم و انضباطی به میزکار و اتاق شخصی خود بدهیم و این کار را برای خود به صورت عادتی مثبت که می‌تواند باعث بهبود حال ما شود در آوریم.

تغذیه: مطالعات نشان می‌دهند جسم و مغزعلاوه بر سبزیجات، میوه و نوشیدن آب زیاد به انواع کربوهیدرات‌ها از نوع درست آن برای هم سوخت و ساز و کسب انرژی نیاز دارد. رژیم‌های کم‌کربوهیدرات نمی‌توانند کمکی به تأمین سطح انرژی مورد نیاز ما بکنند.

افرادی که کمتر از کربوهیدرات‌های خوب استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که رژیمی سرشار از غذاهای مقوی و سالم شامل کربوهیدرات دارند خستگی بیشتر و تحرک کمتری را تجربه می‌کنند.

بنابراین بهتر است از کربوهیدرات‌های طبیعی مانند سیب‌زمینی، حبوبات و همچنین میوه بیشتر از غذاهای فرآوری شده و غلات و نان مصرف کنید.

به علاوه توجه داشته باشید سطح انرژی ما با خلق و خو و میزان استرس ما نیز در ارتباط مستقیم است. بنابراین احساس خستگی مداوم می‌تواند به نوسانات خلقی و استرس بیشتر منجر شود.

سبک زندگی

احساس خستگی مداوم می‌تواند نشانه‌ای ازابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند کم کاری تیروئید یا کمبود بعضی ویتامین‌ها و املاح معدنی باشد. بنابراین حتماً ریشه‌های آن باید بررسی شود و اگر خستگی ناشی از بیماری باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

اما بعضی مواقع هم خستگی مداوم و سطح پایین انرژی می‌تواند مربوط به سبک زندگی و عادات بد ما باشد. خواب ناکافی و شب زنده داری‌های مداوم، نخوردن به موقع وعده‌های اصلی غذا خصوصاً صبحانه نیز در این خصوص بسیار موثراست.

بنابراین باید گزینه‌های بهتری را جایگزین عادات ناسالم خود کنیم. چون عادات ناسالم می‌توانند باعث تخلیه انرژی ما شوند. تغذیه و ندای گیلان موادغذایی بر سطوح انرژی بسیار تأثیر گذارند. چون می‌توانند سوخت مورد نیاز بدن را فراهم آورند.

همچنین داشتن تحرک کافی، استراحت، تفریح، سفر، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی نیز در این زمینه بسیار مؤثر هستند.

منبع:

https: //www. nhs. uk/live-well/sleep-and-tiredness/why-am-i-tired-all-the-time

منبع