پرتغال گرچه اولین تیم تاریخ یورو است که به عنوان تیم سوم گروه به فینال رسیده اما نباید فراموش کرد که این تیم در ۱۳ بازی رسمی اخیرش با هدایت فرناندو سانتوز شکست‌ناپذیر باقی مانده

معتبرترین رقابت ملی در اروپا به روز پایانی رسید. در یک سو همان‌طور که شمار زیادی پیش‌بینی کرده بودند فرانسه ایستاده و در سوی دیگر، پرتغال، تیمی که کمتر کسی فکر می‌کرد تا این مرحله بالا بیاید.

فرانسه هنگامی که میزبان تورنمنتی است به کمتر از قهرمانی رضایت نمی‌دهد و هم در یورو ۱۹۸۴ و هم در جام جهانی ۱۹۹۸ جام را در خانه نگه داشت.

اما همیشه هم تیمی که میزبان است و در فینال دست بالا را دارد، برنده نمی‌شود. نمونه‌اش تیم پرتغال که در فینال یورو ۲۰۰۴ مقابل یونان غافلگیر شد و باخت.

با گذشت ۱۲ سال این بار پرتغالی‌ها هستند که بخت کمتری برای قهرمانی دارند و امیدوارند برخلاف بازی فرانسه با آلمان در مارسی که میزبان با کمک هوادارنش قهرمان جهان را برد، فشار روانی وارد بر مردان دیدیه دشان کار را برایشان آسان کند.

شاید عده‌ای از پرتغال انتقاد کنند که تا مرحله نیمه‌نهایی مسابقات نتوانست هیچ تیمی را در وقت عادی بازی ببرد و نمایشی خسته‌کننده و دفاعی دارد با این که فرناندو سانتوز، سرمربی پرتغال، تیمش را “جوجه اردک زشت” تورنمنت نامید اما در همان مرحله گروهی او قول داد که پرتغال به فینال برسد و به قولش هم عمل کرد.

در دیگر سو، فرانسه هنوز زخم حملات تروریستی نوامبر گذشته که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شد را به تن دارد و کشور با قهرمانی در جام ملت‌های اروپا می‌تواند تا حدی آن داستان تلخ را فراموش کند. روزنامه ورزشی اکیپ که پس از حملات پاریس در۱۴ نوامبر تیتر زده بود “وحشت”، پس از پیروزی مقابل آلمان تیتر زد: “خلسه.”

دیدیه دشان سرمربی فرانسه در این رابطه گفت: “ما قدرت حل مشکلات مردم فرانسه را نداریم اما می‌توانیم نگرانی‌‌هایشان را کمتر کنیم. بازیکنان خیلی خوب از این قدرت و چیزی که با اهتزاز پرچم فرانسه به مردم می‌دهند، آگاهند. وقتی شور و هیجان داخل و خارج ورزشگاه را می‌بینید، متوجه می‌شوید این تیم هر چیزی که برای دوست داشته شدن لازم است را دارد. بازیکنان عملکرد خوبی در زمین دارند و من به آن‌ها افتخار می‌کنم.”

فرانسه‌ای که جام جهانی ۱۹۹۸ را بدون مهاجم درست و حسابی برد، این‌بار بهترین خط حمله مسابقات را در اختیار دارد. تیمی که تا کنون در یورو ۱۳ گل زده و فقط یک گل دیگر می‌خواهد تا با رکورد گلزن‌ترین تیم تاریخ یورو (تیم رویایی فرانسه در سال ۱۹۸۴) مساوی کند. در سوی دیگر هم پرتغال که یکی از بهترین خطوط دفاعی اروپا را دارد، فوق ستاره‌ای دارد که می‌تواند رویای هر تیمی را ویران کند، حتی در ورزشگاه ملی آن کشور و پیش چشم تماشاگرانش.

رونالدو در حال حاضر در اوج دوران بازیش است و با توجه به سن و سالش بعید است مدت زیادی بتواند این گونه روی فرم باقی بماند. او یکبار دیگر نیز به کشورش کمک کرد تا به فینال یورو برسد اما آن بار مسابقه نهایی را با چشمانی اشکبار ترک کرد. حالا اما او دیگر آن پسر بچه ۱۹ ساله نیست و این بار فوق ستاره‌ای ۳۱ ساله است که بازوبند کاپیتانی کشورش را به بازو دارد.

بازیکنی که بر خلاف جدی‌تری رقیبش، لیونل مسی، تا کنون هیچ کس نتوانسته او را به تلاش نکردن برای تیم ملی متهم کند. او در جام جهانی گذشته ریسک به خطر افتادن کل زندگی حرفه‌ایش را به جان خرید و در حالی که گفته می‌شد مصدومیتش به طور کامل خوب نشده برای پرتغال بازی کرد.

رونالدو که با ۹ گل زده در مسابقات یورو با رکورد پلاتینی به عنوان بهترین گلزن تاریخ این مسابقات مساوی کرد، ۵ گل را با ضربه سر به حریفان زده، از جمله گل تماشایی‌‌اش مقابل ولز. به عبارت دیگر شما با بازیکنی تکنیکی و باهوش طرف هستید که مثل یوساین بولت می‌دود و مثل مایکل جردن به هوا بلند می‌شود.

ریو فردیناند، همبازی پیشین او در منچستر یونایتد، درباره کاپیتان پرتغال گفت: “همه در این کشور (فرانسه) از او متنفر خواهند بود اما او از این دشمنی و از ترس آن‌ها نیرو می‌گیرد. فرانسوی‌ها می‌دانند که کریستیانو بازیکنی است که قادر است در بازی‌های مهم لحظات جادویی خلق کند و می‌تواند رویای آن‌ها را نابود کند. بخشی از دلیل این که او فوق ستاره شده این است که در بازی‌های بزرگ مبهوت نمی‌شود، راستش را بخواهید کاملا برعکس هم عمل می‌کند.”

آقای گلی که خون پرتغالی در رگ‌هایش دارد

اگر کریم بنزما به دلیل مشکلات غیر فوتبالی از ترکیب فرانسه کنار گذاشته نمی‌شد خیلی بعید بود که ستاره ۲۵ ساله اتلتیکو مادرید فرصتی برای بازی در یورو بدست آورد. اما آنتوان گریزمن که روزگاری در فرانسه تیم لیون او را به دلیل جثه کوچکش نخواست و مجبور شد راهی رئال سوسیه‌داد شود، حالا با ۶ گل بهترین گلزن مسابقات است.

اما پرتغال در فینال بیشتر از همه از بازیکنی می‌ترسد که خون پرتغالی در رگ‌هایش دارد. آمارو لوپز پدر بزرگ آنتوان، دفاع آخر تنومند تیم پاسوس دفریرا در پرتغال بود و در اوایل دهه ۱۹۵۰ و پس از اتمام دوران بازیش در جستجوی کار راهی فرانسه شد. گریزمن حدود چهار سال پیش به همراه تیم زیر ۲۱ سال فرانسه در لوهاور بود که به همراه شمار دیگری از بازیکنان از اردو فرار کردند و یک شب را در پاریس گذراندند. تمامی بازیکنان محروم شدند و گریزمن حتی به فکر بازی برای سرزمین پدری هم افتاد، اما فرانسوی‌ها شانس آوردند که او تصمیم گرفت که بماند و محرومیتش را بگذراند. گریزمن حالا برجسته‌ترین ستاره فرانسه در یورو است و پیراهنش هم بیشتر از تمامی بازیکنان این کشور فروش می‌رود.
در آرزوی پایان ناکامی

فرانسه ۱۰ مسابقه قبلی مقابل پرتغال را برده است و در نیمه نهایی هم قهرمان جهان را با قدرت کنار زد. اما اگر پرتغال می‌خواهد قهرمان شود حالا وقتش است. این تیم صاحب رکورد نامطبوع بیشترین بازی (۳۴) در یورو بدون کسب قهرمانی است و دوست ندارد که این رکورد بازهم ادامه پیدا کند.

پرتغال گرچه اولین تیم تاریخ یورو است که به عنوان تیم سوم گروه به فینال رسیده اما نباید فراموش کرد که این تیم در ۱۳ بازی رسمی اخیرش با هدایت فرناندو سانتوز شکست‌ناپذیر باقی مانده. هرچند که پیش از این تنها دو تیم (آرژانتین در جام جهانی ۱۹۹۰ و ایتالیا در جام جهانی ۱۹۹۴) در تورنمنت‌های مهم به عنوان تیم سوم به فینال رسیده‌اند و هر دو نیز کارشان را با نایب قهرمانی تمام کردند.bbc