سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد حکم جیسون رضائیان صادر شده است.

به گزارش نداي گيلان: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز یکشنبه اعلام کرد حکم پرونده جیسون رضائیان صادر شده است.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: حکم این پرونده صادر شده است و طبعا با توجه به فرصت 20 روزه اعتراض به حکم صادره، به دنبال ابلاغ آن، متهمان می‌توانند به حکم صادره اعتراض کنند که در صورت عدم اعتراض به احکام صادره، این احکام قطعی محسوب می‌شود.

اژه ای خاطرنشان کرد که هنوز از ابلاغ احکام صادره به متهمان این پرونده اطلاع دقیقی ندارد.

جیسون رضائیان یک شهروند امریکایی است که مرداد سال 93 به جرم جاسوسی از برنامه های هسته ای ایران و اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم ها بازداشت شد. او در پوشش خبرنگار از سال 91 وارد ایران شد و شروع به شناسایی افراد و شرکت هایی که تحریم ها را زیرپا گذاشته و با ایران همکاری می کردند، کرد.

اطلاعاتی که رضائیان به امریکایی ها می داد باعث شد بسیاری از تاجران و شرکت های ایرانی و بین المللی در فهرست های تحریمی امریکا قرار گیرند.

 

در ابتدای نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با گرامی‌داشت یا و خاطره شهید همدانی با اشاره به حادثه منا و پیگیری‌های کشورمان در این فاجعه اظهار کرد: همانگونه که تمام مسئولان نسبت به فاجعه منا اعلام موضع کردند، این فاجعه جنایت بزرگ و حادثه غم‌انگیزی بود و بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران و خانواده مصیبت‌دیدگان این فاجعه نمی‌توانند از این حادثه دلخراش بگذرند.

اژه ای ادامه داد: از همان روزهای نخست، دادستان کل کشور در مقام تعقیب موضوع و بررسی آن بر آمد و در دادگستری تهران نیز تمهیداتی برای ثبت شکایت شاکیان اندیشیده شده است و شعبه ویژه‌ای نیز به این منظور پیش‌بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه تا امروز هنوز افراد زیادی برای ثبت شکایت خود به منظور پیگیری این فاجعه مراجعه نکرده‌اند گفت: تا امروز تنها افراد معدودی از خانواده قربانیان شکایت خود را ثبت کرده‌اند ولی با توجه به بازگشت تمام حجاج پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک بر تعداد شاکیان خصوصی این فاجعه افزوده شود.

محسنی اژه‌ای با اشاره به پیگیری‌های مسوئلان کشورمان به منظور تعقیب مسئولان و مقصران سعودی خاطرنشان کرد: قوه‌قضاییه، دولت و مخصوصا وزارت امور خارجه پیگیر موضوع هستند تا با هم‌افزایی و مشارکت سایر کشورهای اسلامی علاوه بر تعقیب مقصران این حادثه، اقدامات پیشگیرانه را برای سال‌های آتی انجام دهند.

اژه ای با تأکید بر اینکه امیدواریم کشورهای اسلامی همکاری خوبی در رابطه با پیگیری فاجعه غم‌بار منا داشته باشند، افزود: انتظار داریم جوامع بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر واکنش و اقدام موثری در این خصوص داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه هشتادوششمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در پرونده بابک زنجانی 3 وزیر اسبق و رئیس پیشین بانک مرکزی قصوری داشته‌اند یا خیر، گفت: در مورد پرونده‌هایی از قبیل این پرونده از هر کسی که لازم باشد به عنوان متهم، مطلع یا شاهد تحقیق می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه افزود: در پرونده‌هایی که در آنها باید از تعداد قابل توجهی از افراد تحقیق شود، پرونده تفکیک شده و آن قسمت از پرونده که تکمیل شده است به دادگاه می‌رود. لذا در این پرونده نیز در ارتباط با افرادی که هم‌اکنون در حال محاکمه هستند پرونده تکمیل شده و پس از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست پرونده به دادگاه رفته است.

وی ادامه داد: در چند جلسه گذشته کیفرخواست متهمان قرائت شد و همانگونه که دادگاه اعلام کرده ادامه محاکمه هشتم و نهم آبان‌ماه برگزار می‌شود. این پرونده بسته نشده و مفتوح است.

اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا ادامه دادگاه بابک زنجانی به صورت علنی برگزار می‌شود یا خیر، گفت: این مسئله با تشخیص دادگاه است.  در قانون پیش‌بینی شده که چه مواردی باید علنی یا غیرعلنی باشد و تشخیص آن برعهده دادگاه گذاشته شده است. البته اصل بر علنی بودن دادگاه است مگر در مواردی که در قانون پیش‌بینی شده است.

سخنگوی قوه‌قضاییه  افزود: ممکن است پرونده‌ای وجود داشته باشد که برخی جلسات آن علنی یا غیرعلنی است و پرونده‌هایی هستند که تمام جلسات آن علنی یا غیرعلنی است. تاکنون درباره غیرعلنی بودن ادامه محاکمات از ناحیه دادگاه مطلبی اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که 3 وزیر پیشین و رئیس اسبق بانک مرکزی در پرونده بابک زنجانی متهم هستند یا مطلع افزود: آنها نامه‌ای نوشته و مهم این است که افراد تسلیم قانون باشند و نامه‌ای که نوشتند تا بیایند و شفاف‌سازی کنند، خودشان خواسته‌اند. اگر قرار است فردی از خود دفاع کند، باید این کار انجام شود و این کار بسیار خوبی است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود که هر کسی مورد سوال قرار می‌گیرد بیاید و توضیح دهد و رسانه‌ها نیز نباید از پیش قضاوت کنند تا کسی که مورد سوال قرار گرفته بدون جوسازی بتواند جواب بدهد. اگر این مسئله در کل جامعه فرهنگ شود بسیار خوب است، آنچه که اهمیت دارد این است که در این پرونده از هر کسی که لازم بوده به عنوان متهم یا مطلع تحقیق شده و از این مسئله فروگذار نشده است.

در خصوص آخرین وضعیت شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری گفت: این شکایت در دادسرا مطرح رسیدگی است و به طور طبیعی از افراد دعوت می‌شود تا بیایند پاسخ دهند. اما اینکه تاکنون به شکایت پاسخی داده شده یا خیر، اطلاع ندارم.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرونده زمین‌خواری در فرودگاه قشم گفت: رئیس دادگستری هرمزگان پیش از این درباره این پرونده توضیح داده و توضیح جدیدی وجود ندارد. همانطور که قبلا گفته شده کیفرخواست این پرونده صادر و به دادگاه ارسال شده است. البته قبلا قراری صادر شده بود که به این قرار اعتراض شد و با پذیرفته شدن اعتراض پرونده مجددا رسیدگی و کیفرخواست صادر شده و فعلا به دادگاه رفته است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده برادران روزچنگ که متهم به اخلال ارزی هستند نیز گفت: ادامه رسیدگی به این پرونده در دادگاه مطرح است و روز چهارشنبه هفته جاری جلسه دادگاه تشکیل می‌شود. قطعا در این روز رسیدگی به پرونده تمام نشده و ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در هر پرونده‌ای هر کسی که در مظان اتهام باشد و دلایل مستندات متوجه او باشد از وی به عنوان متهم تحقیق می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که طبق ماده 36 قانون مجازات اسلامی اسامی محکومان بالای 100 میلیون تومان باید اعلام شود اما از تصویب این قانون تنها یک مورد اعلام شده است، گفت: به طور قطع بعد از قطعی شدن محکومیت‌ها اسامی محکومان از طریق سایت دادگستری یا رسانه‌ها اعلام می‌شود و بعد از قطعیت حکم هیچ تصمیمی بر پرده‌پوشی نبوده و نیست.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود زندان بزرگ تهران فاقد امکانات است و به رغم نبود امکانات زندانی به آن منتقل می‌شود گفت: این زندان ظرفیت بسیار خوبی دارد و تلاش شده با کمک دولت تجهیز و تکمیل شود و تاکنون نیز به هر بخشی که تجهیز شده زندانی اعزام کرده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه لازم برای تکمیل همه بخش‌های این زندان فراهم نشده است، بخش زیادی از زندان هنوز تکمیل و تجهیز نشده اما امیدواریم با کمک دولت در 6 ماهه دوم سایر بخش‌های این زندان نیز تکمیل شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده احمدی‌نژاد و اینکه 2 سال از تشکیل این پرونده می‌گذرد، گفت: این پرونده بسته نشده و در حال رسیدگی است.