صدای آمریکا در گزارشی به نقل از تحلیلگران، مواضع و اظهارات مقامات روسیه بعد از حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل را نوعی جهت‌گیری مسکو تفسیر کرده است.

به گزارش ندای گیلان ،بخش انگلیسی‌زبان صدای آمریکا در گزارشی در تحلیل مواضع و اظهارات مقامات روسیه بعد از حمله تنبیهی ایران علیه اسرائیل، عنوان کرد که مسکو از محکومیت حمله ایران پرهیز کرده و از سران اسرائیل خواسته خویشتنداری کنند.طبق این گزارش، تحلیلگران و ناظران معتقدند به نظر می‌رسد روسیه در رویارویی‌های غرب آسیا جهت خود را مشخص و ایران را به عنوان شریک ترجیحی انتخاب کرده و تعادل دیپلماتیک ظریفی را که دهه‌ها در منطقه دنبال می‌کرد، کنار گذاشته است.

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه دیمیتری پسکوف در واکنش به حمله پهپادی و موشکی یکشنبه ایران به فلسطین اشغالی که به تلافی حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق انجام شد، به درخواست برای خویشتنداری بسنده کرد. نماینده روسیه در سازمان ملل واسیلی نبنزیا هم در موضع‌گیری خود، مسئولیت تشدید تنش‌ها را به طور کامل متوجه اسرائیل و غرب دانست.
به گزارش صدای آمریکا، تحلیلگران می‌گویند جنگ در اوکراین باعث شده روسیه موضع متعادل در قبال خاورمیانه را کنار بگذارد و حمایت آشکار از تهران را انتخاب کند. جیمز نیکسی از اندیشکده چتم هاوس در این خصوص گفت «واقعیت این است که روابط سنجیده و کنترل شدفارس