مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه امروز کنار یکدیگر جمع شدیم تا تحریم داخلی، نفوذ و ناکارآمدی را بشکنیم، گفت: عده ای علاوه بر تسخیر بازار، کشت توتون و تنباکو را به تاراج گذاشتند تا به سودهای کلان برسند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمد شیخان در آیین زنده ویدیوکنفرانسی رونمایی بسته حمایتی از کشت و کشاورزان توتون‌کار کشور اظهار کرد: چه اتفاقی در کشورمان رخ داده که خانواده خودمان(کشاورزان توتون کار) را از ما جدا کردند، متأسفانه تفکری وارد کشور شد و با ریل گذاری غلط و طرح فریب بنگاه هایی را وارد کشور کردند و با شناسایی قدرت شرکت دخانیات به آن آسیب زدند.

وی افزود: متأسفانه سال ۸۱ پای دو کمپانی بزرگ سیگارت را به کشورمان باز کردند و امروز بیش از ۷۵ درصد سهم بازار ما در اختیار آنها قرار دارد و علاوه بر تسخیر بازار، حوزه کشت توتون و تنباکو ما را به تاراج گذاشتند تا به واردات بپردازند.

۲۰ هزار خانواده توتون‌کار به کمتر از ۲ هزار رسید

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه منافع مالی در مارکت سیگار بیش از ۶۰ هزار میلیارد است، تصریح کرد: رقابت در این شرایط پیچیده است، متأسفانه عده ای همراه این مافیای بزرگ و پیچیده شدند که امروز ما به دنبال مبارزه با آنها هستیم، اقتصاد کشور در سه حلقه ناکارآمدی، نفوذ و تحریم گرفتار شده بود و امروز کنار یکدیگر جمع شدیم تا تحریم داخلی، نفوذ و ناکارآمدی را بشکنیم.

حمایت رئیس جمهور سابق از یک شرکت خارجی!/ هیچ ذلتی بالاتر از واگذاری بازار داخلی به بیگانگان نیست

وی متذکر شد: محصولات کشاورزی در حوزه کشت توتون و تنباکو ظرفیت صادرات دارد لذا به کشاورزان توتون کار قول می دهم در سال آینده در سطوح مختلف افزایش قیمت و خرید تضمینی به نفع کشاورز را ایجاد کنیم و به طور قطع افرادی که از واردات توتون نفع می برند مخالف این مسئله هستند و با ناامید کردن کشاورزان و روش های مختلف سنگ اندازی می کنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران بر لزوم پیوند حوزه کشاورزی با تکنولوژی تأکید کرد و افزود: حوزه کشت توتون و تنباکو در همه فرایندها باید مکانیزه شود و آموزش و ترویج در این حوزه با جدیت دنبال شود، امروز توتون هایی با قیمت گزاف تولید می کنیم اما راضی نیستیم بخش اندکی از این پول را به کشاورز دهیم چون خودمان آلوده شدیم، وقتی زیرساخت تولید شرکت دخانیات کمتر از امروز بود حجم تولید آن بیشتر بود حال امروز چه اتفاقی افتاد که با توسعه زیرساخت حوزه دخانیات، حجم تولید به کمتر از ۱۰ میلیارد نخ رسیده است.

شیخان متذکر شد: یکی از رؤسای جمهور در سال ۹۷ خط پرایمری شرکت خارجی را افتتاح کرده که هیچ ذلتی بالاتر از این وجود ندارد که بازار خودمان را در اختیار خارجی ها قرار دهیم و کشاورزان خود را له کنیم تا زیرساخت صنعتی برای بیگانگان فراهم کنیم، باید مقابل مافیای رخنه کرده در حوزه دخانیات بایستیم. امروز جنگ اقتصادی است و کشاورزان در خط مقدم این جنگ ایستاده اند.

رد پای خط انحراف و نفوذ در صنایع دخانی

وی با بیان اینکه عده ای با برندهای وارداتی سودهای سرشاری را به جیب می زنند، یادآور شد: در حوزه سیاست گذاری دچار نقصان هایی هستیم که باید اصلاح شود، چرا سیگار باید جزو صنایع غذایی باشد این به معنای خط انحراف و نفوذ است چراکه در همه نقاط دنیا صنایع دخانی جزو صنایع غذایی نیست و این مسئله در ایران نشانه پیشروی خط نفوذ و انحراف است و اصلاح این روند و قوانین مربوط به آنها انتظار ما از نمایندگان مجلس است.

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران تصریح کرد: در سال ۹۲ برخی از وظایف بر روی زمین ماند و اراده ای از سوی برخی دستگاه های اجرایی نبود حال آنکه این تکالیف را نسبت به شرکت های خارجی به خوبی انجام دادند اما وقتی پای شرکت های داخلی دخانیات به میان آمد دچار تزلزل می شدند، امروز یک روز تاریخی در صنعت دخانیات است که کنار یکدیگر جمع شدیم تا راه جدیدی را آغاز کنیم، شرکت دخانیات می‌تواند شرساز از سود و منفعت باشد و بتواند این سود را بین خانواده خود تقسیم کند.