ساده انگارانه است كه به خود بقبولانيم متخلفان اين پرونده تنها بابك زنجاني و دو متهم ديگر بوده‌اند و با اين نگاه اين پرونده بسته شود.

 ندای گیلان:

سيدحسين دهدشتي-روز گذشته سخنگوي قوه‌قضائيه از صدور حكم اعدام براي سه متهم پرونده موسوم به پرونده نفتي خبر داد و اذعان داشت كه دادگاه بدوي اين سه متهم را مفسدفي‌الارض تشخيص داده و به حكم اعدام و علاوه بر آن رد مال شاكي و شركت ملي نفت ايران و جزاي نقدي يك چهارم پولشويي محكوم كرده است. اما مساله اينجاست كه قطعا پرونده بابك زنجاني حواشي بسيار زيادي دارد.

از اين رو گرچه مساله تخلف زنجاني به عنوان اصل موضوع مطرح است،اما سوال اينجاست كه چه كساني مقدمه اين تخلف را فراهم كردند و سيستم‌هاي نظارتي چه نقشي در اين مساله داشتند. اگر بنا باشد كه با اعدام بابك زنجاني پرونده بسته شود، با كمال تاسف بسيار نگران‌كننده است؛ چراكه بدون هيچ نتيجه و دريافت مبلغي اين پرونده مختومه اعلام مي‌شود.

بدون شك اين پرونده زواياي ديگري دارد كه بايد هر چه زودتر روشن شود.

از اين رو شايد حتي نياز به زمان طولاني‌تری نيز داشته باشد. البته اين حكم بدوي است و قطعا امكان تجديد نظر در آن وجود دارد. اما به هر روي اين اعتقاد وجود دارد كه بهتر بود زواياي ديگر اين پرونده روشن و سپس حكم صادر مي‌شد.

بايد وضعيت به گونه‌اي پيش برود كه عوامل ديگر پرونده كه در پديد آمدن جرم نقش داشته‌اند هرچه زودتر از آنها پرده‌برداري شده و به دادگاه معرفي و در نهايت نسبت به وضعيت آنها هم اعمال تكليف شود.

ساده انگارانه است كه به خود بقبولانيم متخلفان اين پرونده تنها بابك زنجاني و دو متهم ديگر بوده‌اند و با اين نگاه اين پرونده بسته شود.

از سويي در حال حاضر دو مساله وجود دارد كه بايد ديد آيا در تنگناي موجود بابك زنجاني پول‌ها را بازمي‌گرداند و آيا ساير عوامل پرونده در اين مدت به دادگاه معرفي خواهند شد يا خير. چراكه گمان مي‌رود نگاه قوه قضائيه نيز در تنظيم اين حكم چنين است كه بابك زنجاني درباره مسائل پشت پرده افشاگري كند.

به همين علت قوه قضائيه ايشان را در مسیری قرار داده تا زنجانی درباره مسائل دیگر وادار به اعتراف شود. به احتمال بسيار زياد وكيل بابك زنجاني همچنان از دادگاه براي موكلش فرصت گرفته و دادگاه پرونده فساد نفتي ادامه خواهد داشت اما آنچه نگران‌كننده است، شيوه برخورد با اين پرونده است كه بايد از عوامل و زمينه‌هاي اين فساد پرده‌برداري شود.

با توجه به اينكه سيستم قضائي با بسياري از مسائل كوچك‌تر و با درجه اهميت كمتر در جامعه به‌شدت برخورد مي‌كند، اكنون بهتر از دیگران می‌داند درباره چنين پرونده سنگيني باید چگونه برخورد شود.

به هر روي براي روشن شدن وضعيت نهايي بابك زنجاني و ساير زواياي پرونده بايد منتظر حكم نهايي دادگاه باشیم و همچنين در اين فرصت كوتاه و شرايط دشوار بابك زنجاني به عنوان يكي از متهمان اصلي پرونده فساد نفتي، پشت پرده‌ها را بگوید.