رسانه‌ها گزارش دادند که وضعیت چیزی شبیه به وضعیت زمان وقوع فاجعه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین است که متعاقب آن محموله‌های قرص‌های ید برای مردم منطقه‌های اطراف این نیروگاه استفاده شدند.
ندای گیلان:ویدئوی منتشر شده از خیابان های مسکو دست کم چهار دستگاه آمبولانس حامل بازماندگان حادثه انفجار در شمال روسیه را که توسط ماشین پلیس اسکورت می شوند نشان می دهد. ساکنان دو شهر «آرخانگِلسک» و «سِورودوینسک» که به محل حادثه نزدیک هستند به دنبال راه‌هایی برای کاهش آسیب تشعشعات احتمالی ناشی از انفجار محصولات رادیواکتیو هستند. آن ها با هجوم به داروخانه‌ها، مقادیر زیادی یُد خریده‌اند. قرص یُد در زمان بروز آلودگی رادیواکتیو می‌تواند از آسیب تشعشعات بر بدن انسان به ویژه بر غده تیروئید بکاهد.
رسانه‌ها گزارش دادند که وضعیت چیزی شبیه به وضعیت زمان وقوع فاجعه هسته‌ای سال ۱۹۸۶ در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل اوکراین است که متعاقب آن محموله‌های قرص‌های ید برای مردم منطقه‌های اطراف این نیروگاه استفاده شدند
. براساس اعلام شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه موسوم به «روس‌اتم» در انفجاری که در زمان تست «موتور یک موشک با سوخت مایع» در سایت موسوم به «نیونوکسا» در شمال روسیه در روز پنج شنبه رخ داد، شش تن کشته و دست کم 15 تن زخمی شدند؛
حادثه‌ای که البته به ثبت افزایش غیرعادی تشعشعات هسته‌ای در منطقه منجر شده و منابع و رسانه‌های غربی برخلاف گفته مقامات روسیه آن را مربوط به انفجار موشکی با سوخت هسته‌ای دانسته‌اند.
روستای نیونوکسا که در حدود ۴۷ کیلومتری غرب شهر سورودوینسک واقع است تقریبا 200 هزار نفر جمعیت دارد.
سایت نیونوکسا تقریبا برای تمامی آزمایش های موشک‌های مورد استفاده نیروی دریایی روسیه استفاده می‌شود. شهرداری «سورودوینسک» پیشتر با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود: «سنسورهای اندازه گیری و ثبت مواد رادیو اکتیو پس از انفجار اندکی بالاتر از میزان معمول را به ثبت رساندند اما این میزان اکنون به حال نرمال بازگشته است.»
این دومین حادثه رخ داده در هفته گذشته درباره انفجار مهمات و موشک‌ها در روسیه است. روز دوشنبه گذشته نیز یک تن در آن چه که مقامات روسیه انفجار انبار مهمات در سیبری خواندند کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. در پی این حادثه نیز مقامات اعلام کردند که نزدیک به ۱۱ هزار نفر را از مناطق اطراف تخلیه کرده‌اند و فیلمی تایید نشده نیز در شبکه‌های اجتماعی از این حادثه منتشر شد که وقوع آن را نیز منتسب به انفجار مواد و مهمات هسته‌ای دانسته بود.