نماینده آستارا با بیان اینکه تولید و رشد ناخالص داخلی کشور منفی است ف گفت: شرایطی که ما تورم دو رقمی بالایی داریم و هروز بر اثر این تورم ،قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند طبیعتاً  قدرت پول ملی هم به همان نسبت کاهش پیدا می کند.

به گزارش ندای گیلان،غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستار در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت:برای حفظ ارزش پول ملی در همه جای دنیا یک روش های استانداردی وجود دارد. یکی از مهم ترین راه های ممانعت از بی ارزش شدن پول ملی، جلوگیری از تولید پول بدون پشتوانه یا به عبارت دیگر بالا رفتن پایه پولی است.

وی افزود:بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی که سیاست های پولی و بانکی را تنظیم می کنند، باید از بالارفتن پایه پولی و تولید پول بدون پشتوانه ممانعت کنند.

مرحبا با بیان اینکه درحال حاضر بهای تمام شده پول در کشور بالاست؛ بانک ها فقط حساب های ارزی شان که کارمزد ندارد، پول ارزان قیمتی است، گفت: اما باقی سپرده ها و پول هایی که وارد بانک می شوند همگی پول های گران قیمت هستند. همه این اقدامات بهای پول را افزایش می دهد و در این صورت، هم تورم ایجاد می شود و هم پایه پولی افزایش می یابد و همچنین پول ملی بی ارزش می شود.

نماینده آستارا با تاکید بر اینکه موضوع دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که خود دولت ها مثل چین خودشان عمداً پول ملی شان را ارزان نگه می دارند تا صادرات را تشویق کنند، تصریح کرد: در کشور ما هم این سیاست در سال های گذشته اجرا می شد.

وی افزود:موضوع دیگری که در این خصوص حائز اهمیت است این است که دوام و قدرت تولید ملی باعث تقویت پول ملی می شود. الان تولید و رشد ناخالص داخلی کشور منفی است در شرایطی که ما تورم دو رقمی بالایی داریم و هروز بر اثر این تورم ،قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند طبیعتاً  قدرت پول ملی هم به همان نسبت کاهش پیدا می کند.عدم ورود ارز به کشور، تحریم، کاهش رشد ناخالص داخلی و همچنین تورم همگی از دلایل بی ارزش شدن پول ملی هستند.

مرحبا خاطرنشان کرد:برخی از کارهای دولت هم نسنجیده است؛ مثلا  مسکن مهر طرح خوبی بود. در ابتدای امر این طرح فکر خوبی بود و به موجب آن افراد کم در آمد توانستند صاحب خانه شوند اما به دلیل عدم مدیریت صحیح و همچنین تولید پول بدون پشتوانه و برداشتن  پول از بانک برای پوشش هزینه ها، پایه پولی کشور را بالا برد و باعث بی ارزش شدن پول ملی شد.

وی در پایان با بیان اینکه به نظر من افزایش ارزش پول ملی از اولویت های دولت نیست و در واقع در حال حاضر دوستان اولویت های دیگری دارند که باید به آن بپردازند، افزود: به هر حال برای حفظ موازنه اقتصادی این مسئله خیلی مهم است و دولت باید اهتمام بیشتری به این مسئله داشته باشد.