رییس اداره شیلات آستانه اشرفیه گفت: سالانه بیش از یکهزار و ۱۴۰ تن انواع ماهیان گرمابی در سطح این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

ندای گیلان:رییس اداره شیلات آستانه اشرفیه گفت: سالانه بیش از یکهزار و ۱۴۰ تن انواع ماهیان گرمابی در سطح این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه می شود.

حمیدرضا سلیمانی گفت : تولید این میزان از ماهیان گرمابی در ۵۲ مزرعه منفرد پرورش ماهیان گرم آبی به مساحت ۱۷۰ هکتار، ۱۷۰ مزرعه کشت توام برنج و ماهی به مساحت ۱۷ هکتار و ۱۳ پهنه آبندان به مساحت ۱۱۰ هکتار انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه تولید این میزان از ماهیان گرمابی سالانه حدود ۵۷ میلیارد ریال ارزش اقتصادی به همراه دارد، افزود: در زمان حاضر تعداد دو مرکز و سه مزرعه پرورش ماهیان زینتی نیز در این شهرستان فعالیت دارند.

وی یادآور شد: سالانه بیش از دو میلیون قطعه از انواع ماهیان زینتی در این منطقه تولید می شود که نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی شهرستان دارند.

سلیمانی در ادامه با اشاره به فعالیت سه مزرعه پرورش ماهیان سردآبی (قزل آلا) در این شهرستان افزود: سالانه بیش از۲۰ تن از ماهیان سردآبی نیز در این شهرستان تولید می شود.

وی گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته تعداد مزرعه های پرورش ماهیان سردآبی در این شهرستان تا پایان سال به شش مورد افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با بیان اهمیت و نقش آبزی پروری در ایجاد اشتغال در این شهرستان اظهار کرد: فعالیت مراکز پرورش ماهی در این شهرستان برای یکهزار و ۲۲۰ نفر اشتغال ایجاد کرده که از این تعداد ۹۹۳ نفر در ۱۱ شرکت تعاونی پره صیادی فعال منطقه مشغول به کار هستند.

رییس اداره شیلات آستانه اشرفیه با اشاره به برنامه های این اداره در سال جاری نیز گفت: توسعه بخش آبزی پروری با توجه به توانمندی های و استعدادهای بسیار خوب شهرستان از مهمترین اهدافی است که این اداره با جدیت آن را دنبال می کند.

سلیمانی با اشاره به اجرای پروژه پرورش تک گونه ماهی کپور در این شهرستان یادآور شد: اجرای این طرح در استخرهای بتونی از جمله برنامه های اداره شیلات در سال جاری به شمار می آید.

وی گفت: هم اکنون اجرای این طرح در دو مزرعه پرورش ماهی کپور به مساحت ۸۰۰ و ۷۰ مترمربع در مناطق روستایی کیسم و پینچاه در حال انجام است.

وی نیاز به فضا و آب کم ، پرورش ماهی با کیفیت بالا و تولید متراکم در واحد سطح را از مزایای اجرای این پروزه عنوان کرد و افزود: اجرای این پروژه در دو مزرعه عنوان شده حدود ۳۰۰ میلیون ریال هزینه در بردارد که می تواند برای سه نفر نیز اشتغال ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اجرای آزمایشی این پروژه که در مهرماه امسال به بهره برداری خواهد رسید، با توجه به توانمندی های شهرستان در بخش آب های سطحی و زیر زمینی صورت می گیرد.

وی گفت: قرار گرفتن مزارع شهرستان در حاشیه رودخانه با اهمیت سفیدرود یکی از عوامل مهمی است که می تواند در زمینه پرورش ماهی کپور بسیار موثر باشد.

وی همچنین با تاکید بر توسعه پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان گفت: به این منظور هم اکنون یک مرکز آزمایشی پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت سالانه سه تن با مساحت ۷۰۰ مترمربع در این شهرستان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید این مرکز می تواند تا ۱۰ تن در سال افزایش پیدا کند، یادآور شد: توسعه پرورش ماهیان خاویاری می تواند در توسعه اقتصادی منطقه نقش موثری داشته باشد.

سلیمانی در ادامه اجرای طرح ها و پروژه های پرورش ماهیان بومی در قفس و ساحل را از دیگر برنامه های شیلات شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح ها از اهداف مهم و سیاست های سازمانی شیلات کشور، گیلان و شهرستان به شمار می رود.

وی با اشاره به تاکید وزارت جهاد کشاورزی و شیلات مبنی بر بهره برداری از آب شور و لب شور سواحل در جهت پرورش ماهیان خاویاری و بومی اظهار داشت: این شهرستان از وجود ۳۶ کیلومتر از سواحل دریایی در بخش بندرکیاشهر بهره مند است .

وی گفت: وجود این سواحل می تواند زمینه توسعه فعالیت تولید و پرورش انواع ماهیان بومی و خاویاری منطقه را هرچه بیشتر فراهم سازد.

رییس اداره شیلات آستانه اشرفیه در ادامه صید و صیادی را یکی از منابع مهم اقتصادی صیادان این منطقه عنوان کرد و گفت: ۲۵ درصد از مجموع کل صید ماهیان استخوانی استان گیلان به این شهرستان تعلق دارد.

سلیمانی با اشاره به فصل صید امسال خاطرنشان کرد: امسال حدود یکهزار تن از انواع ماهیان استخوانی به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال توسط پره های صیادی فعال این شهرستان صید شده است.

وی گفت: امسال همچنین بیش از ۲۳ هزار ماهی مولد استخوانی نیز در این شهرستان صید و به مراکز تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی فرستاده شد.

وی پیش بینی کرد: امسال بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی به منظور بازسازی ذخائر رودخانه ای و دریایی در این شهرستان رها سازی شود.

وی شهرستان آستانه اشرفیه را یکی از قطب های مهم در زمینه توسعه و پرورش انواع آبزیان و ماهیان دانست و اظهار داشت : انتظار می رود به منظور توسعه این بخش در شهرستان حمایت های لازم از فعالان بخش شیلات منطقه صورت گیرد.