روزانه حدود 2 هزار و 200 تن زباله در سطح استان گیلان تولید شده و سالانه حدود 500 میلیون لیتر شیرابه ناشی از انباشت زباله معادل 50 هزار مترمکعب در طبیعت استان گیلان رها می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،علی اوسط اکبری‌مقدم شامگاه شنبه در نشست با نمایندگان گیلان با اشاره به میزان انتقال زباله به کارخانه کود آلی لاکان رشت اظهار داشت: روزانه ۳۰۰ تن زباله مربوط به مرکز استان به کارخانه کود آلی لاکان رشت انتقال و مابقی در منطقه سراوان رشت تخلیه و دفن می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه روزانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن زباله در سطح استان گیلان تولید می‌شود خاطرنشان کرد: میزان تولید زباله استان در ایام افزایش ورود مسافران و گردشگران به گیلان به ۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان نیز در این نشست با اشاره به لزوم ارتقاء ظرفیت تصفیه‌خانه لند فیل سراوان رشت اظهار داشت: برای ارتقاء ظرفیت این تصفیه‌خانه لازم است که ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شود.

احمد دنیامالی با بیان اینکه ظرفیت تصفیه‌خانه سراوان باید به ۱۲ لیتر بر ثانیه برسد خاطرنشان کرد: متاسفانه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون لیتر شیرابه ناشی از انباشت زباله معادل ۵۰ هزار مترمکعب در طبیعت استان گیلان رها می‌شود که در صورت تداوم، فاجعه زیست محیطی را برای استان رقم می‌زند.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد برای کاهش تولید سرانه زباله در گیلان ابراز داشت: با جلب مشارکت شهروندان در این‌ زمینه، تولید زباله به میزان قابل توجهی در استان کاهش می‌یابد البته سرانه تولید زباله در گیلان حدود ۹۰۰ گرم تا یک کیلوگرم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: متاسفانه حجم تولید شیرابه ناشی از دفع غیربهداشتی زباله در مناطق مختلف استان ۲۰ لیتر در ثانیه است که سهم لند فیل سراوان از این رقم ۱۰ لیتر بر ثانیه است و هم‌اکنون تنها ۳ لیتر آن در ثانیه تصفیه می‌شود.