نشست هم‌اندیشی بررسی راهکارهای اجرایی و عملی برگزاری جشنواره ها و نمایشگاهای گردشگری خوراک با حضور نماینده شهرهای خلاق یونسکو در ایران و معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان درهتل شبستان رشت برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان،حمیدرضا آذر پور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی در این نشست گفت :گردشگری فعالیت نسبتا پیچیده ای است که بخش های مختلف جامعه و اقتصاد را در بر می گیرد. با وجود رقابت شدید برای توسعه گردشگری در جامعه باید برنامه ریزی های مناسبی صورت بگیرد تا بتوان به اهداف توسعه گردشگری دست یافت.

وی افزود : جاذبه های گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگی های محیط طبیعی ، ابنیه تارخی، صنایع دستی و نظایر آن خلاصه نمی گردد بلکه رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می دهند خود می توانند به عنوان منبع مهمی برای جذب گردشگران تلقی شوند.

وی ادامه داد: امروزه اهمیت برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است و برپایی نمایشگاه ها بویژه در سطوح منطقه ای و بین المللی از جنبه های مختلف موجبات پویایی اقتصاد بومی را فراهم می سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.

رضا فخری زاده، نماینده شهر های خلاق کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: مردم جهان با اهداف مختلف، روزهای زیادی را در طول سال جشن می گیرند، یکی از مهمترین اهداف، اتحاد و همدلی مردم کره زمین است.جشنواره ها مطابق با فرهنگ هر کشور که شامل آیین، سنن، آداب و قوانین دولتی است، برگزار می شود اما هدف غایی و بنیادی این رویداد هماهنگی مردم جهان به امید داشتن جهانی آرام، بدون جنگ و ناراحتی است.

وی ادامه داد: از آنجا که غذا، نقش مهمی در ساخت مکانها و مقصدهای گردشگری دارد می تواند به عنوان نمادهای شایسته معرفی فرهنگ و تمدن مقاصد معرفی گردد و تنوع اقلیم و طبیعت استان گیلان باعث گردیده که سفره متنوعی از غذاهای بومی و محلی گسترده گردد، توجه به این مجموعه از میراث گردشگری در قالب برپایی جشنواره های غذا توسعه ویژه مناطق و ایجاد هویت بخشی به ساکنان محلی و ارتقاء گردشگری مکان ها را سبب می شود.

وی همچنین افزود : توسعه مدِنظر یونسکو، توسعه پایدار است که دارای چهار بعد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست‌ محیطی است و برای رسیدن به توسعه پایدار باید به رشد تمامی این ابعاد توجه شود. به عبارت دیگر، رشد اقتصادی بدون در نظرگرفتن رشد فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی بی‌نتیجه است و پایدار نیست.

وی در انتها بیان کرد: یونسکو برای دستیابی به اهداف مذکور از فعالیت در پنج حوزه بهره می‌برد که عبارت است از: ١- آموزش ٢- علوم طبیعی ٣- علوم اجتماعی ۴- فرهنگ ۵- ارتباطات و اطلاعات. آموزش هرچه بیشتر باشد درک صلح بیشتر اتفاق می‌افتد.