استاندار اسبق گیلان با بیان اینکه برخی تلاش‌ها برای سیاسی سازی مواجهه با کرونا شکل گرفت اما این تلاش‌ها دوامی‌نداشت و آنچه ماندگار بود ادامه همدلی و همکاری مسئولین بود، گفت:کشورمان در مواجهه با این بیماری عملکرد قابل قبولی داشته است.

به گزارش ندای گیلان،علی صوفی استاندار اسبق گیلان در گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: شیوع کرونا در ایران که از ابتدای اسفند نمود پیدا کرد و با گذشت زمان حالا در نیمه اردیبهشت وضعیت آن «مدیریت شده» تلقی می‌شود در واقع ترسیمی‌از چگونگی مواجهه با یک بحران برای غلبه بر آن را نشان داد.

وی با بیان اینکه اگرچه در روزهای نخست مقابله با این ویروس و  مدیریت آن به صورت بخشی درنظرگرفته شده بود و وزارت بهداشت وظیفه اداره امور را برعهده داشت، گفت: اما با تسری ویروس به سراسر کشور و درگیری شمار بیشتری از هم وطنان موضوع در سطح شورای عالی امنیت ملی و با ریاست حسن روحانی در قالب ستاد ملی مبارزه با کرونا در دستور کار قرار گرفت.

 

وی افزود:بنابراین اگرچه توجه به مردم و وضعیت این بحران در روزهای نخست آنطور که باید و شاید نبود اما رفته رفته وضعیت بهبود یافت. اهمیت ستاد یکپارچه مبارزه با کرونا با ترکیبی از چهره‌های حاکمیتی و فرادولتی باعث ایجاد هماهنگی‌هایی در میان مسئولین در دستگاه‌های مختلف شد تا از این طریق بتوان مقابله با ویروس را پیش برد.

 

استاندار اسبق گیلان با تاکید بر اینکه ذیل همین شرایط ما حضور فعال نیروهای مسلح، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و… را در کمک به دولت برای مدیریت کرونا شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: درحالی که برخی تلاش‌ها برای سیاسی سازی مواجهه با کرونا شکل گرفت اما این تلاش‌ها دوامی‌نداشت و آنچه ماندگار بود ادامه همدلی و همکاری مسئولین بود. عملکرد ایران را با این شرایط وقتی با سایر کشورها که از قضا داعیه‌های جهانی دارند مقایسه کنیم نشان از این است که کشورمان در مواجهه با این بیماری عملکرد قابل قبولی داشته است.

صوفی با اشاره به اینکه در این میان نکته حائز اهمیت دیگر نقش کادر درمان و مردم است، ادامه داد:به ویژه در روزهای نخست که برخی کمبودها برای کادر درمان مشاهده می‌شد در برخی نقاط حتی شاهد کمک‌های خودجوش مردم برای تهیه لوازم مورد نیاز کادر درمان بودیم. این همکاری‌های مردمی‌را در بسیاری دیگر از بخش‌ها نیز در مواجهه با کرونا شاهد بودیم که نشان از ویژگی اخلاق و فرهنگ ایرانی است که کمک به همنوع را همواره مورد توجه قرار می‌دهد. مهمترین نتیجه این همکاری‌ها آرامشی است که در جامعه و اقشار مختلف ایجاد شد تا با توان بیشتری بحران مدیریت شود.