دو توریست اروپایی که با پای پیاده مسیر جاده ابریشم را طی می‌کنند روز دوشنبه به رشت رسیدند و ساعاتی در عمارت کلاه فرنگی در پارک قدس از تجربه سفرهای خود و احساسشان نسبت به گیلان سخن گفتند.

به گزارش نداي گيلان:  دو توریست اروپایی که با پای پیاده مسیر جاده ابریشم را طی می‌کنند روز دوشنبه به رشت رسیدند و ساعاتی در عمارت کلاه فرنگی در پارک قدس از تجربه سفرهای خود و احساسشان نسبت به گیلان سخن گفتند.

میزبان جروم (jerome) که نویسنده‌ای فرانسوی است و همسرش سابینا (Sabina) که مترجمی رومانیایی است انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان بود.

توریستهای اروپایی در رشت (1)

لذت دیالوگ مشترک

این زوج گردشگر در جمع راهنمایان گردشگری درباره هدف خود از سفر به کشورهای مختلف گفتند در ابتدا ایده آن‌ها شخصی بود و اندکی پس از شروع سفر از نزدیکی محل زندگی مارکوپولو در شهر ونیز ایتالیا به مقصد چین اهداف بشردوستانه و محیط زیستی را هم به آن افزودند. حالا آن‌ها می‌گویند تلاش می‌کنند با پیموندن مسیر با پای پیاده به مردم سرزمینهای مختلف با هر دین و فرهنگی نزدیک شده و لذت دیالوگ مشترک را تجربه کنند.

هدف آقای جروم و خانم سابینا از ونیز تا چین طی مسیر از جاده ابریشم است. که در گذشته راه اصلی بازرگانی در آسیا بود. راهی که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا قرن پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

توریستهای اروپایی در رشت (3)

لذت لمس خاک

این زوج جوان که پس از عبور از کشورهای ترکیه و ارمنستان به ایران رسیده‌اند در پاسخ به این سوال که در عصر تکنولوژی و صنعت و وجود وسایل نقلیه مختلف برای سفر، چرا با پای پیاده سفر می‌کنند گفتند لمس خاک زمین برای ما یک اصل مهم است.

آن‌ها در این ارتباط دو کیسه کوچک حاوی خاک از پنج قاره را به حاضران نشان دادند. خاکی که با رسیدن این زوج به هر کشوری در مسیر مدرسه، دانشگاه و یا جاهای از این دست با مردم آن سامان رد و بدل می‌شود و مشتی از خاک هر قاره به قاره نشینان دیگر هدیه داده می شود.

جروم همچنین با لبخند گفت هر زمان که خسته می‌شویم با لمس خاک این کیسه‌ها آرامش پیدا می‌کنیم.

این زوج برای تامین هزینه‌های سفر خود حامی جز تکیه بر پس انداز شخصی خود ندارند و توشه‌ی سفر آن‌ها در کوله پشتی‌هایشان قرار دارد. آن‌ها در شهر‌های مختلف در طول مسیر برای تهیه آب و مواد غذایی توقف می‌کنند و در مواقع زیادی هم لباس‌هایشان را در رودخانه‌های مسیر حرکتشان شستشو می‌کنند.

توریستهای اروپایی در رشت (8)

میزبانان مهربان

سابینا مردم ایران را مهربان دیده و همچنین از کمک‌های اهالی روستا‌ها و اینکه به آن‌ها پیشنهاد می‌کنند بدون هیچ توقعی به عنوان مهمان شب در خانه‌ی آن‌ها مهمان باشند را کم نظیر توصیف کرد.

جروم این موضوع را وقتی باارزش معرفی کرد که عموما نمی‌توان در کشورهای صنعتی با چنین پدیده‌ای مواجه شد؛در کشورهای صنعتی بسیاری از جنبه‌های انسانی و احساسی انسان‌ها در حال فراموشی است و افراد تنها در قبال دریافت پول حاضر به ارایه خدمت هستند.

گردشگران فرانسوی در گیلان

آیا می‌توان انتظار داشت که گردشگران فرانسوی، گیلان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند؟

در این ارتباط جروم به تشابه اقلیمی گیلان با فرانسه اشاره کرد و اینکه قطعا طبیعت نمی‌تواند در زمره هدف اصلی یک فرانسوی به گیلان باشد چون تقریبا شرایط آب و هوایی مشابه فرانسه دارد. اما آنچه به نظر این توریست می‌تواند برای یک فرانسوی و یا اروپایی از گیلان جذاب باشد خرده فرهنگ‌ها و هویت بومی این جغرافیا است. او توضیح داد اگر همه چیز ایران و گیلان هم مشابه اروپا باشد چرا باید برای مردم آن دیار جذابیت داشته باشد؟

سابینا در ادامه از تجربه دیگرش طی سفر گفت و این که چون در کشوری کمونیستی به دنیا آمده شرایط خاص امنیتی و ترسی که مردم بعضی از کشور‌ها هنگام صحبت با هم یا خارجی دارند را کاملا لمس و درک می‌کند در حالی که این موضوع برای جروم قابل درک نیست چون می‌گوید تجربه درک فضای امنیتی و خودسانسوری برای عدم اظهار نظر را نداشته است.

نکته تاسف بار از نظر این توریست‌ها وجود زباله‌های فراوان در حاشیه جاده و رودخانه‌های ایران و گیلان بود. و از بین شهرهایی گیلان هم آستارا را جذاب معرفی کردند.

سابینا و جروم سایتی هم دارند که درباره سفر و تجربیاتشان در آن می نویسند.

توریستهای اروپایی در رشت (6)

کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری جهان

جواد هادی‌زاده رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان هم در حاشیه این نشست به گیل نگاه گفت با توجه به اینکه ایران (تهران) در سال ۲۰۱۷ میزبان کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری جهان است تلاش می‌کنیم با دعوت از توریست‌های خارجیپیام کنوانسیون را به گوش آن‌ها برسانیم.

به گفته هادی‌زاده پیام کنوانسیون راهنمایان گردشگری که حدود دو سال دیگر برگزار می‌شود:مردمانی مهربان با آغوشی باز، فرهنگی کهن و پررمز و راز (Iran:friendly faces open arms ancient cultures timeless charms) است.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان با ذکر این نکته که هدف ما این است که وقتی توریستهای خارجی به وطن خود باز می گردند یا در جایی از تجربه سفر خود به ایران و گیلان سخن می‌گویند به عنوان سفیر و به نوعی مبلغ جذابیتهای ایران عمل کنند.

هادی‌زاده تاکید کرد که در این ارتباط تجربیات زیادی درباره سفر خوب یک گردشگر خارجی و رضایت از مردم و مقصد گردشگری وجود دارد. توریستهایی که به گفته رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان گیلان پای نفرات تازه‌ای را هم به کشور باز کرده‌اند.

به گفته او میزبانی از گردشگران خارجی و برگزاری نشست‌های صمیمانه با آن‌ها قطعا باعث می‌شود تا آن‌ها درک بهتری از فضا و فرهنگ ایران داشته باشند.