حق پرست گفت: بین ٦٠ تا ٧٠ درصد مستمري هايمان در حداقلي هاي ممكن قرار دارد كه عوامل متعددي در اين قضيه نقش دارد.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان،جمیل حق پرست مديركل سازمان تامين اجتماعي استان گيلان در مراسم تکریم از بازنشستگان تامین اجتماعی ضمن تبريك به مناسبت روز بازنشستگان اظهار داشت:قدرداني از بازنشستگان مختص به يك روز نيست ، بلكه همه بايد قدردان اين عزيزان باشيم و اين قدرداني را به فرزندانمان آموزش دهيم.
وي با اشاره به اينكه اينگونه تكريم ها بايد هم از بعد مالي و هم معنوي در نظر گرفته شود اذعان داشت بازنشستگان آينه تمام نماي جوانان ما هستند و تكريم از آنها سبب دلگرمي جواناني مي شود كه اكنون در تلاش هستند.
حق پرست افزود:يكي از مهمترين انتظارات بازنشستگان ما ،تامين معيشت خانواده آنها مي باشد كه اميدواريم ميزان حقوق بازنشستگان ما به حدي برسد كه پاسخگوي نيازهايشان باشد.
وي عنوان كرد:بين ٦٠ تا ٧٠ درصد مستمري هايمان در حداقلي هاي ممكن قرار دارد كه عوامل متعددي در اين قضيه نقش دارد.
مدير كل سازمان تامين اجتماعي استان گيلان تصريح كرد:وضعيت اقتصادي حاكم در بازار كار و اشتغال پايدار از مشكلات مهم در اين زمينه بشمار مي رود و اكنون بسياري از جوانان ما با شرايط هاي خاصي مشغول به كار هستند.
وي با اشاره به اينكه پايين ترين نسبت پشتيباني كشور در خصوص نسبت بيمه شده به مستمري بگير مربوط به استان گيلان است بيان داشت:در حال حاضر در گيلان حدود ٣.٦ دهم نفر به يك نفر مستمري بگير نيمه پرداز داريم و اين شاخص در ارزيابي تعادل صندوق هاي بيمه گر نقش بسيار مهمي دارد كه استان گيلان در اين زمينه پايين ترين نسبت را دارا مي باشد.
حق پرست بيان داشت:نسبت جمعيت شهري و روستاي ،معرفي استان گيلان بعنوان پيرترين استان كشور و همچنين بحث مهاجرت پذيري از جمله مباحث و مشكلات در اين زمينه محسوب مي شود.
وي در ادامه به بحث فرار از بيمه ها اشاره كرد و گفت:عده اي دستمزد واقعي را اعلام نمي كنند و حق بيمه واقعي را پرداخت نمي كنند كه خود اين امر در برقراري مستمري در زمان بازنشستگي تاثير گذار است.
حق پرست اذعان داشت:اميدواريم در آينده بتوانيم شاهد وضع قوانيني باشيم كه در اين زمينه تاثيرگذار باشد و همچنين روش محاسبه در زمينه مستمري شاهد تحولات جديدتري باشد.

بحث بازنشستگي هاي پيش از موعد از ديگر مواردي بود كه حق پرست به آن اشاره كرد و بيان داشت:اين موضوع باعث شده كه عده اي از عزيزان زودتر بر سفره تامين اجتماعي بنشينند كه خود اين امر مشكلاتي را در پي خواهد داشت.
وي به بحث گروه هاي جديد با نام گروه هاي كم درآمد اشاره كرد و بيان داشت:بحث معافيت در حق بيمه براي اين گروه ها لحاظ مي شود كه در حدود صد هزار نفر از اين قشر در استان گيلان حضور دارند كه تنها درصد كمي از حق بيمه خود را پرداخت مي كنند.
حق پرست اذعان داشت:عدم پرداخت بدهي هاي دولت به سازمان تامين اجتماعي از ديگر مباحثي است كه اميدواريم در طي برنامه ششم توسعه به سازمان پرداخت شود تا بتوانيم شاهد تعهدات خود باشيم
مدير كل سازمان تامين اجتماعي استان گيلان در پايان با اشاره به بحث همسان سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي اظهار داشت:اين مبحث از جمله دغدغه هايي است كه اخيرا در حال تصويب شدن مي باشد اما به لحاظ بار مالي همچنان در حال بررسي است و نياز به تامين مالي دارد.