رییس شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت : تامین ایمنی غذا از مزرعه تا سر سفره خانوار ها هدف ما محسوب می شود و برای تحقق این مهم تلاش می کنیم .

به گزارش نداي گيلان: رامبد مرتضایی روز پنجشنبه در آستانه چهاردهم مهر ماه روز دامپزشکی ، با اشاره به نقش دامپزشکی در دو بعد بهداشتی و اقتصادی افزود : پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک و واگیر دامی نقش اساسی در تأمین بهداشت عمومی جامعه و حفظ سرمایه ملی کشور دارد.
وی ضمن بر شمردن سرمایه های ملی کشور بیان کرد : در بخش دامپزشکی تامین سلامت دام ، طیور ، آبزیان و زنبور عسل در راستای کمک به تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی است که این نهاد جهت تحقق شعار دامپزشکی مبنی بر دام سالم، غذای سالم و انسان سالم با هدف ایمنی غذا از مزرعه تا سفره تلاش می کند.
مرتضایی با اشاره به بعد بهداشتی نیز گفت : در زمینه بهداشتی نیز این شبکه در تأمین بهداشت عمومی از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و همکاری با بهداشت و درمان در کنترل این بیماریها و نظارت بر مراکز تولید، تهیه و عرضه فراورده های خام دامی از مزرعه تا سفره تلاش میکند.
وی با اشاره به آمارهای موجود بیان کرد : بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی از میان یک هزار و 709 عامل بیماری زا تعداد 832 عامل یعنی 49 درصد از حیوانات و فراورده های آنها به انسان منتقل می شود.
رییس شبکه دامپزشکی رضوانشهر گفت : طی 6 ماه نخست سالجاری در این شهرستان و در بخش مبارزه با بیماری های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام تعداد دویست و شانزده هزار و 48 نوبت سر گاو و گوساله، گوسفند و بز بر علیه بیماریهای شاربن، برو سلوز (تب مالت)، تب برفکی، پاستورلوز، شاربن علامتی، آبله، آنتروتوکسمی و تب سه روزه قانقاریا مورد واکسیناسیون قرار گرفته اند.
وی همچنین افزود : در این مدت تعداد 591 رأس گاو و گوساله و 44 رأس تک سمی نیز مورد آزمایش تست سل و مشمشه و همچنین تعداد سه هزار و 914 رأس گوسفند و گاو خونگیری و مورد آزمایش بروسلوز (تب مالت) قرار گرفته اند.
مرتضایی گفت : در مدت یاد شده در این شهرستان تعداد 805 قلاده سگ صاحبدار نیز تحت واکسیناسیون هاری قرار گرفته است.
وی با اشاره به حمام و سم پاشی دام جهت مبارزه با انگل های خارجی نیز بیان کرد : در مدت شش ماه از سال جاری تعداد پانزده هزار و 582 رأس دام کوچک و بزرگ برای مبارزه با انگل خارجی حمام و سمپاشی شده اند.
رییس شبکه دامپزشکی رضوانشهر در زمینه بازرسی بهداشتی نیز گفت : این بخش شامل نظارت و کنترل مراکز تولید، تهیه و عرضه فراورده های خام دامی و دامداریهای صنعتی، مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی، کارخانجات بسته بندی و تولیدی، سردخانه های فرآورده های خام دامی، قصابی ها، مرغ فروشان، رستورانها و ماهی فروشان هستند.
وی گفت : در این مدت 728 مورد بازدید بهداشتی از این مکانها صورت گرفته که در این رابطه تعداد 17 نفر از خاطیان به مراجع قضایی معرفی و مقدار 402 کیلو گرم انواع فراورده های خام غیر بهداشتی ضبط و معدوم شده است.
مرتضایی همچنین در زمینه آموزش نیز گفت : آموزش دامداران و مرغداران نیز در دستور کار ما بوده که جهت آشنایی با بیماریهای واگیر و مشترک بین انسان و دام و تغذیه بهداشتی و امور واکسیناسیون تعداد 15 کلاس آموزشی با شرکت 485 نفر برگزار گردید و تعداد 600 برگ اطلاعیه بهداشتی بین افراد توزیع شده است.
رییس شبکه دامپزشکی رضوانشهر به مردم توصیه کرد : هرگونه مواد پروتئینی و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و عمل چرخ کردن گوشت نیز باید در حضور خریدار انجام شود.
وی متذکر شد : گوشت طیور و ضمائم آن باید بصورت بسته بندی دارای تاریخ تولید و انقضاء باشد و دامهای قربانی و نذری قبل از کشتار و بعد از کشتار توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی مورد بازرسی قرار گیرند.
مرتضایی همچنین از مردم خواست از نگهداری حیوانات کوچک از قبیل گربه، راسو، خرگوش و غیره در داخل منازل خود داری و از نزدیک شدن اطفال به آنها جلو گیری کنند.
در شهرستان رضوانشهر تعداد 85 هزار رأس گوسفند و بز، 23 هزار رأس گاو، گوساله و گاو میش بومی، 2500 رأس تک سمی(اسب)، 850 قلاده سگ گله، سیزده هزارو 500 کلنی کندوی عسل، یک واحد گاو داری صنعتی به ظرفیت 20 رأس، 8 واحد پروار بندی گوساله به ظرفیت 1200 رأس، 9 واحد پروار بندی صنعتی بره به ظرفیت 2100 رأس وجود دارد.
همچنین تعداد استخر های پرورش ماهیان گرم آبی 35 واحد به مساحت 99 هکتار و سرد آبی نیز 9 واحد به مساحت 9 هکتار در این شهرستان فعال است.
تعداد مرغداری های صنعتی گوشتی در رضوانشهر 16 واحد بظرفیت 320 هزار قطعه در هر دوره پرورش و تعداد مرغ مادر گوشتی نیز 2 واحد به ظرفیت 68 هزار و پانصد قطعه است.
شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است