نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند رو به رشد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های عفونی از مرزهای شرقی کشور وارد می‌شود.

محمد حسین قربانی در گفت‌وگویی، در رابطه با صحبت های معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص افزایش بیماری‌های عفونی در کشور، گفت: هنگامی که معاونت درمان وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی درمان بیماری‌ها، آماری را در خصوص افزایش بیماری‌ها بیان می‌کنند، یقیناً بر اساس مشاهدات و گزارش‌های میدانی بوده و صحیح است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند رو به رشد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های عفونی از مرزهای شرقی کشور وارد می‌شود. بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نیازمند قرنطینه‌سازی دام‌ها، جلوگیری از قاچاق دام و نظارت بر واردات دام از مبادی اصلی است که وظیفه اصلی آن بر عهده سازمان دام پزشکی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت امروز دو وظیفه بسیار مهم برای مقابله با بیماری‌های عفونی دارد، ادامه داد: اطلاع رسانی و آموزش مردم برای مقابله و مواجه با بیماری‌ها عفونی و پیشگیری از مبتلا شدن به آن بسیار مهم است چرا که اکثر بیماری‌های عفونی واگیردار بوده و قابل انتقال است. بنابراین اگر شیوه رعایت اصول بهداشتی از طرف همه تریبون‌ها و رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما، مدارس، خانه های بهداشت به مردم آموزش داده شود روند رو به رشد ابتلا به بیماری‌های عفونی کنترل شده و به مرور زمان کاهش می‌یابد.

وی دومین وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرای برای مقابله با بیماری‌های واگیردار و عفونی را تامین دارو و  درمان بیماران دانست و اظهار کرد: تامین دارو برای درمان بیماری‌های عفونی پس از آموزش روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها از وظایف عمده وزارت بهداشت است.

قربانی، با بیان اینکه تامین منابع و قانون‌گذاری در جهت کنترل و کاهش بیماری‌های عفونی و واگیردار وظیفه مجلس است، تصریح کرد: خوشبختانه در مجلس نهم و دهم طرح تحول سلامت با محوریت آموزش سلامت، بهداشت و پیشگیری مورد توجه قرار گرفت، از طرفی در بودجه سال 99 نیز باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: هفته گذشته گزارشی مبنی بر شیوع بیماری‌های عفونی از جمله آنفولانزا از معاونت وزارت بهداشت دریافت کردیم که بر اساس آن برخی از بیمارانی که به نوع خاصی از آنفولانزا مبتلا شده بودن به دلیل پیشرفت عفونت جان خودشان را از دست دادند. بر همین اساس بهترین راه برای کاهش شیوع این گونه بیماری‌ها آموزش و مراجعه سریع به مراکز درمانی است