سفر ارزان وجود ندارد؟/ندیمی: کیفیت بالای خودرو و قیمت معقول حق مردم است/جعفرزاده: مجریان برگزاری انتخابات شائبه مهندسی انتخابات ایجاد نکنند/لاهوتی:مرگ سالانه ۳ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا

به گزارش نداي گيلان:
سفر ارزان وجود ندارد؟

«تا به حال دریا را ندیده است.» این جمله را کارگر جوانی درباره پسر دبستانی اش می گوید. چندسالی می شود که بهراد دلش نمی خواهد با موضوع «تابستان خود را چگونه گذراندید؟» انشاء بنویسد. او قول «دریا رفتنم» را بارها از پدرش شنیده اما هیچ وقت از کرج، شهر محل زندگی خودشان دورتر نرفته است.
هفته نامه صدا – راضیه علی پور: «تا به حال دریا را ندیده است.» این جمله را کارگر جوانی درباره پسر دبستانی اش می گوید. چندسالی می شود که بهراد دلش نمی خواهد با موضوع «تابستان خود را چگونه گذراندید؟» انشاء بنویسد. او قول «دریا رفتنم» را بارها از پدرش شنیده اما هیچ وقت از کرج، شهر محل زندگی خودشان دورتر نرفته است.

پدر او کارگری ساده است، او می گوید: «هر بار پولی جمع می کنم تا قولی را که به بهراد داده ام عملی کنم، مجبور می شوم پس انداز مسافرت را برای حل یک مشکلی هزینه کنم.» براساس برآوردهای میدانی، یک خانواده 4 نفره در خوش بینانه ترین و ارزان ترین حالت ممکن، باید 400 هزار تومان از پایه حقوق 715 هزار تومانی را برای یک سفر دو روزه از استان البرز به شمال کشور هزینه کنند.

یک سفر دو روزه چه قدر از جیب سرپرست خانوار را خالی می کند؟

آخرین ماه تابستان پرترافیک ترین ماه سفرهای داخلی و خارجی است. شهرهای رشت، مشهد و اصفهان در این ایام با استقبال خوبی از جانب مسافران مواجه می شوند؛ بسته یا یک طرفه شدن جاده چالوس در ایام تابستان، گواهی بر پرمسافر بودن شهرهای شمالی کشور در ایام تعطیلات است. بازار اجاره دادن ویلاهای شخصی در این شهرها، داغ تر از هتل هاست. برای اقامت در هتل به ازای هر یک نفر باید هزینه جداگانه ای پرداخت، اما هزینه ویلاها به ازای تعداد روزهای اقامت حساب می شود و کاری به تعداد نفرات آن ندارد. چه یک نفر و چه 4 نفر در متوسط ترین حالت ممکن، باید شبی 200 هزار تومان هزینه اقامت پرداخت کنند؛ یعنی بدون درنظر گرفتن هزینه حمل و نقل و خوراک، تنها 400 هزار تومان صرف دو شب اقامت در شمال کشور می شود.

ام به غیر از شهرهای شمالی کشور، شهر مشهد زائران ایرانی و خارجی زیادی را جذب می کند و مصادف شدن ولادت امام رضا (ع) با آخرین روزهای تابستان نیز، ازدحام این شهر را چند برابر کرده است. گزارش های میدانی نشان می دهد هزینه ها و مخارج سفر و اقامت حداقل دو شبانه روز در این شهر در حداقل ترین حالت ممکن و بدون احتساب هزینه خوراک، برای هر نفر حدود 145 هزار تومان می شود، بنابراین یک خانواده 4 نفره باید 580 هزار تومان برای این سفر بپردازند.

سال گذشته، قیمت بلیط قطار در چند نوبت و با بهانه های مختلف افزایش یافت، اما امسال هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. بنا به اعلام اخیر محسن پورسید آقایی، مدیرعامل شرکت راه آهن، نرخ بلیط قطارهای مسافرتی در شهریورماه امسال تغییر نخواهدکرد و قیمت های جدید در تابستان عمال نمی شود. این اظهارات در حالی است که ماه گذشته شرکت راه آهن هزینه ای را به عنوان نرخ خدمات ایستگاهی که سه تا 10درصد از قیمت بلیطها را شامل می شد، درپیش فروش مردادماه اضافه کرده است.

به هر حال برآوردها نشان می دهد هزینه رفت و برگشت از تهران به مشهد با قطار درجه 2 اتوبوسی، فاقد تهویه هوا و با کیفیت بسیار نامناسب، برای هر نفر 44 هزار تومان می شود. رفت و برگشت با قطار 6 تخته و کیفیت نسبتا پایین برای هر نفر 77 هزار، و قطاری با کیفیت معمولی و نسبتا خوب برای هر نفر 144 هزار تومان آب می خورد. با این حساب هزینه مسافرت از تهران به مشهد برای یک خانواده 4نفره در ارزان ترین و بی کیفیت ترین حالت ممکن 176 هزار تومان و با کیفیت بسیار معمولی و قیمت متوسط، 308 هزار تومان می شود.

اما بررسی های میدانی نشان می دهد بیشترین هزینه های سفر برای محل اقامت صرف می شود. براساس اطلاعات «مرکز ملی اطلاع رسانی و رزرواسیون اماکن اقامتی کشور» هزینه اقامت در هتل های دو ستاره از شبی 54 هزار تومان برای هر نفر می شود، یعنی سرپرست خانواده باید در کمترین سطح چیزی حدود 432 هزار تومان برای اسکان خود و خانواده اش پرداخت کند. این هزینه ها در کمترین سطح و برای اقامت تنها دوشب و سه روز یک خانواده 4 نفره در یک شهر مذهبی و داخلی برآورد شده است.

با وجود این هزینه ها، شاید جای نداشتن تفریح و مسافرت در سبد هزینه خانواده ها چندان عجیب نباشد. براساس آمار بانک مرکزی کل هزینه خانواده های شهری در سال گذشته 32 میلیون و 875 هزار تومان بوده است. خانواده از کل این میزان، 772 هزار و 709 تومان به تفریح و امور فرهنگی، و 655 هزار و 660 تومان صرف رستوران و هتل کرده اند. هزینه رستوران و هتل، 12درصد، و تفریح و امور فرهنگی 18درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

با جمع این دو شاخص می توان دریافت خانواده ها به طور متوسط یک میلیون 427 هزار تومان برای تفریح و مسافرت هزینه می کنند. که این رقم برابر با 4درصد کل هزینه سالانه آن ها می شود. در حالی که براساس شاخص های رفاهی، برای داشتن سلامت روحی و فرهنگی، تفریح و مسافرت باید سهم بیشتری در سبد هزینه خانوار داشته باشد.

بررسی ها نشان می دهد میزان درآمدهای خانوار طی دو سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است ولی آمارهای دیگر تایید می کند در تعطیلات عید فطر میزان مسافرت های خانوارهای ایران 40 درصد در قیاس با نوروز رشد داشته است. چنین تناقض هایی تحلیل وضعیت درآمدی خانوارهای ایرانی را قدری دشوار کرده است.
سفر داخلی مدت زمان سفر درجه هتل حمل و نقل حداقل هزینه برای هر نفر
مشهد 2 شب و 3 روز دو ستاره قطار عادی 145 هزار تومان
رشت 2 شب و 3 روز ویلا ماشین 100هزار تومان
کیش 2 شب و 3 روز دو ستاره هواپیما 390 هزار تومان

ندیمی: کیفیت بالای خودرو و قیمت معقول حق مردم است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی کیفیت بالای خودرو و قیمت معقول را حق مردم دانست.

ابوذر ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره خائن و ضد انقلاب خواندن مردم توسط محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت به خاطر راه‌اندازی کمپین نخریدن خودروی داخلی، با رد رویکرد یک سویه نسبت به خرید خودوری داخلی گفت: آقای نعمت‌زاده محل تعیین قیمت خودرو را خود تعیین می‌کند و می‌گوید که چون شورای رقابت کاهش قیمت خودرو را اعلام نکرده است چرا بهای خودرو پایین بیاید؟

وی با تأکید بر اینکه به همان اندازه که حق ملت است که در بازار خودرو رویکرد به داخل باشد و مصرف‌‌کننده خودروی خارجی نشوند، اظهار داشت: به همان اندازه نیز حق مردم هست که قیمت خودرو معقول پایین و کیفیت آن بالا باشد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌توان به مردم گفت همین قیمت و کیفیتی که هست را باید بپذیرید چرا که منطق زور است و اگر قرار است از تولید داخل حمایت کنیم باید قیمت هم قابل دفاع باشد.

جعفرزاده: مجریان برگزاری انتخابات شائبه مهندسی انتخابات ایجاد نکنند

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: مجریان،ناظران و افرادی که سلامت انتخابات را تضمین می کنند از هر گونه اظهار نظری که شائبه مهندسی انتخابات به نفع جناح و گروهی و فردی را به وجود می آورد پرهیز کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات وزیر کشور مبنی بر اینکه روحانی قرار است 8 سال رییس جمهور باشد گفت: به نفع کشور و نظام است که در مدیریت به خصوص مدیران کارآمدی که مورد اقبال عمومی قرار دارند ثبات داشته باشیم .

نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: تمام دولت ها به جز دولت شهید رجایی که منافقین فرصت ندادند 8 ساله بوده اند و این باعث می شود بتوانند برنامه ریزی های لازم را داشته باشند.

به گفته جعفرزاده ایمن آبادی اینکه دولتی در اواسط راه اعلام کند چند سال دیگر خواهد بود نشان دهنده این است که برنامه ریزی لازم را برای ادامه راه دارد و خسته نشده است اما نکته ای که باید در اینجا بر آن تاکید شود این است که عنوان شدن اینگونه مسایل از جانب مجری برگزاری انتخابات امکان دارد شائبه مهندسی انتخابات را در اذهان تداعی کند.

این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: دولت مجری و برگزار کننده انتخابات است و در قانون اساسی شورای نگهبان نیز ناظر بر انتخابات،بنابراین بهتر است مجریان،ناظران و افرادی که سلامت انتخابات را تضمین می کنند از هر گونه اظهار نظری که شائبه مهندسی انتخابات به نفع جناح و گروهی و فردی را به وجود می آورد پرهیز کنند.

این نماینده مجلس معتقد است: اینگونه اظهارات می تواند سلامت وزارت کشور را که تا کنون کارنامه بسیار خوبی داشته است زیر سوال ببرد بنابراین توصیه می کنم از این ادبیات پرهیز شود.

وی ادامه داد: وزیر کشور وزیر دولت و رییس ستاد برگزاری انتخابات است و نماینده مردم در حفظ صیانت از آرا، اینگونه اظهارنظری که به نفع یک جریان و یا بیان علایق شخصی باشد ممکن است سلامت انتخابات را دچار شائبه می کند.

لاهوتی:مرگ سالانه ۳ هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس: سالی ۳ هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش تابناک گیلان ، مهرداد بائوج لاهوتی در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی مجلس ( خانه ملت ) با اشاره به تردد 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح تهران، گفت: اقداماتی نظیر زوج و فرد کردن اتومبیل ها هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

لاهوتی با انتقاد از عملکرد مسئولان سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: در همه جای دنیا برای کاهش آلودگی هوا از یک نسخه مدرن و قابل اجرا استفاده می شود اما متاسفانه در کشورمان تاکنون هیچ مسئولی نتواسته آن طور که باید وشاید در کاهش مشکلات زیست محیطی راهکار موثر ارائه دهد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تردد خودروهای فرسوده به عنوان یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا در تهران، افزود: اینکه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کاهش آلودگی هوا را نیازمند یک پروسه 10 ساله می داند اصلا رویکرد مناسبی برای رفع این مشکل نیست، زیرا در حال حاضر در حوزه حمل ونقل عمومی عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا وجود دارد که متاسفانه به آن هیچ توجهی نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه سالی 3 هزار نفر در پایتخت به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، تصریح کرد: رئیس سازمان محیط زیست به عنوان یک عضو هیات دولت باید خواهان ایفای نقش موثر دولت در حمل ونقل عمومی باشد، به عبارت بهتر دولت باید در 50 درصد ساخت مترو سهیم باشد؛ همچنین باید جلوی تردد خودروهای آلاینده به هر نحو ممکن گرفته شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار مینی بوس بالای 10 سال عمر در سطح شهر فعالیت می کنند، گفت: متاسفانه هر موتور سیکلت در پایتخت حدود 7.5 گرم گاز تولید می کند که این مقدار حدود 4 برابر گاز تولیدی یک خودرو است؛ بنابراین مسئولان باید از راهکارهای غیرکارشناسی نظیر زوج وفرد کردن اتومبیل ها در جهت کاهش آلودگی هوا پرهیز کنند.

بائوج لاهوتی با یادآوری اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی سلامت جامعه باید راهکارهای کاهش آلودگی هوا را پیگیری کند، گفت: هرچند که در دولت‌های گذشته نیز هیچ اقدام موثری در جهت برخورد با آلاینده‌های زیست محیطی انجام نشده است اما در حال حاضر سازمان محیط زیست باید پیگیر مشکلات باشد زیرا با ابراز همدردی هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

نائب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: دولت و به ویژه مسئولان سازمان محیط زیست به طور حتم می‌توانند با استفاده از اهرم‌های قانونی از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری کنند، اما اینکه چراتاکنون هیچ اقدامی نشده متاسفانه سوالی است که مسئولان ذیربط هیچ پاسخی برای آن ندارند، بنابراین بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوای تهران ساماندهی تردد خودروها در معابر شهری در کوتاه ترین زمان ممکن است.

رئیس سازمان محیط زیست چندی پیش با تاکید براینکه کاهش آلودگی هوای تهران 10 سال طول می کشد گفت که سیاست‌های کاهش آلودگی هوا از سال 84 تا کنون اجرا نشده است.