دیدبان ندای گیلان اخبار مهم و ویژه ی سایر خبرگزاری ها و سایت های خبری را رصد و باز نشر می دهد.
دیدبان ندای گیلان دیار میرزا را رصد کرده است…

دیدبان ندای گیلان اخبار مهم و ویژه ی سایر خبرگزاری ها و سایت های خبری را رصد و باز نشر می دهد.

دیدبان ندای گیلان دیار میرزا را رصد کرده است؛
در این بسته خبری دیارمیرزا بخشی از مهم‌ترین اخباری که کمتر بدان ها توجه شده است در اختیار مخاطبین قرار می گیرد.

دلیل نمره صفر شهرداری شفت اعلام شد
علی فرهی در گفتگو با صبح شفت ، با اشاره به اظهارات عجولانه جلیلی سخنگوی شورای شهر شفت اظهار کرد: این اظهارات ناشی از عدم آگاهی و اطلاع وی به قوانین و مقررات محیط زیست و قوانین پسماند می باشد .
فرهی با بیان اینکه سخنگوی شورای شهر شفت گزارشات محیط زیست را واهی میداند گفت: آیا گزارشات بررسیهای میدانی کارشناسان مدیریت پسماند استانداری و فرمانداری شهرستان را نیز واهی میدانید؟ گزارش رضا راد از اعضا محترم شورا در تاریخ ۲۱/۲/۹۴ در جلسه کارگروه پسماند فرمانداری نیز واهی است ؟ آیا می دانید دبیرخانه کارگروه پسماند شهرستان اداره محیط زیست بوده و تمامی گزارشات و عملکرده ها در آنجا بررسی می شود چرا عملکرد شما گزارش نشد؟ اگر قراردادی با شرکت مذکور دارید پس چرا از دادن آن به این دبیرخانه تمرد می کنید .
به گفته وی دلیل نمره صفر شهرداری شهر شفت به خاطر عدم مطلوبیت و عملیاتی نکردن طرح تفکیک زباله از مبدأ و تهیه کیسه زباله ،آموزش چهره به چهره ، جمع آوری به موقع زباله از سطح شهر و اطراف آن و همچنین برگزار نکردن آموزش و همایش های عمومی به مردم شریف و محترم شهر شفت است که از اجرای آن عاجز هستید.
رئیس محیط زیست شفت با اشاره به تاکیدات استاندار و فرماندار از سال گذشته در خصوص مدیریت پسماند و طرح تفکیک از مبدأ و کم کردن حجم زباله در شهر یادآورد شد: شورای شهر و شهرداری شهر شفت این تاکیدات را اجرای نکرده اند .

گلایه عاشوری از یک مدیرکل و شوخی استاندار گیلان

استاندار گیلان عصر امروز بازدیدی از شهر تاریخی ماسوله داشت و از ابلاغ طرح جامع ویژه این شهر با رویکرد قطب گردشگری در شمال کشور با عملکرد فرا ملی خبر داد.ناصر عاشوری نماینده مردم فومن و شفت در نشست مشترکی که با حضور استاندار برگزار شده بود به شدت نسبت به عملکرد یکی از مدیران کل موضع گرفت و اظهار کرد:این مدیر فقط قصد گره زدن کارها را دارد حتی می خواهد سر مسولان هم کلاه بگذارد!
نجفی بعد از شنیدن اظهارات عاشوری خظاب به عاشوری گفت: باید ایشان را رییس شفت آن اداره کنم ! استاندار گیلان در این نشست بطور کلی از عملکرد مدیرانش دفاع کرد و گفت: قاطبه مدیران پرتلاش هستند و به هیچ وجه قصد گره زدن کارها را ندارند و در صدد حل کردن مشکل مردم هستند.

چه کسانی در معارفه فرمانده جدید سپاه قدس گیلان حضور داشتند؟
صبح امروز مراسم معارفه سردار عبدالله پور فرمانده جدید سپاه قدس گیلان با سخنرانی سردار نقدی رییس بسیج مستضعین و حضور حداکثری مسئولان استان گیلان برگزار شد.

در مراسم امروز علاوه بر استاندار و نماینده ولی فقیه در گیلان غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی,حسن تامینی و جبار کوچکی نژاد نمایندگان مردم رشت در مجلس عاشوری نماینده فومن،محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه, مهدوی فرماندار رشت، فاضلی مدیر کل ارشاد گیلان، حاجتی مدیر کل آموزش و پرورش ،برجی مدیرکل محیط زیست, سیاوش پور رییس کل دادگستری ,موسوی رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح,حجت الاسلام یاری رییس سازمان تبلیغات اسلامی, دریادار دوم افشین رضایی حداد ارشد نظامی گیلان ,سرهنگ مهرگان جانشین فرماندهی انتظامی استان,حجت الاسلام والمسلمین عادلی مدیرکل اوقاف و امورخیریه ,باقری خطیبانی عضو شورای شهر رشت و در نهایت جمعی از فرماندهان سپاه استان گیلان حضور داشتند.

 

آیا گیلان زنان شاعر گیلک زبان خودش را نمی‌شناسد؟
«زهرا پورکار» متخلص به «شبنم گیلان» در سال ۱۳۴۵ زیر آسمان ابری بندر انزلی چشم به جهان گشود. برگزیده تندیس پنجمین جشنواره شعر گیلکی (شعر شالی و ابریشم) در آستانه اشرفیه در اسفند ۱۳۷۸، منتخب در همایش‌هایی چون ایجگره، از لابه لای شالی و نخستین همایش ولک و نخستین جشنواره شعر گیلکی در رشت از جمله افتخاراتی است که در کارنامه هنری این شاعر توانمند نقش بسته است. پورکار در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: شعر را به صورت جدی از سال ۱۳۸۵ در انجمن شعر خمام با استاد «محمد فارسی» شروع کردم. بعد از یک سال گوش سپردن در این انجمن، سرودن را آغاز کردم.
این بانوی شاعر درباره وضعیت امروز شعر گیلکی گفت: به نظر من شعر گیلکی در حال حرکت است. شاید دست و پا شکسته اما دوستانی در تلاشند و سرودن را هم به خوبی فرا گرفته‌اند.وی افزود: امیدوارم دوستانی که به سرودن شعر گیلکی روی می‌آورند، تحمل نقد و نشستن پای نقد پیشکسوتان انجمن‌ها را داشته باشند زیرا فقط گوش کردن به نقد‌ها و خواندن شعرهای شاعران موفق، باعث پیشرفت در سرودن می‌شود. من در انجمن‌هایی که حاضر می‌شوم تا آخرین لحظات می‌نشینم و تشنه نقد‌ها هستم؛ حتی در نقد و بررسی داستان، فیلم و تئا‌تر. پورکار در ادامه به اهمیت چگونگی رسیدن به لایه‌های حس و زبان و تصویر و چگونگی شناختن ابزارهای بی‌جان و بی‌مصرف در شعر تاکید کرد. او تشویق و جدیت پیشکسوتان شعر را در ارائه نقدهای اصولی به جوانانی که قدم در مسیر شعر گیلکی نهاده‌اند موجب ارتقای این شعر در استان دانست. وی درباره تحکیم ارتباط جوانان با شعر گیلکی گفت: جوان‌تر‌ها خیلی خوب با شعر گیلکی ارتباط برقرار می‌کنند و با شنیدن این اشعار بر سر ذوق می‌آیند؛ این به سبب علاقه ایشان به زبان مادری است. زبان مادری مخاطبان فراوانی را جذب می‌کند و بسیاری از جوانان هم دوست دارند به این زبان صحبت کنند یا شعر بگویند اما صحبت نکردن به این زبان در خانواده‌ها باعث ایجاد فاصله بین جوانان و زبان گیلکی شده است؛ فاصله‌ای که لحظه به لحظه بیشتر می‌شود.
پورکار در ادامه یادآور شد: انجمن‌ها، همایش‌ها و رسانه‌ها باید در فرهنگسازی زیبا‌شناسی زبان مادری ما تلاش کنند. تشکیل همایش زبان مادری سال ۱۳۹۳ در رشت بسیار کار زیبا و مفیدی بوده و امیدوارم این گونه فعالیت‌ها همچنان ادامه پیدا کند اما نه آن‌گونه که تابه‌حال بوده است، چراکه در نخستین همایش زبان مادری در رشت ازهیچ بانویی برای شعر‌خوانی دعوت نشد و فقط آقایان حضور داشتند. آیا گیلان من، زنان شاعر گیلک زبان خودش را نمی‌شناسد یا نادیده می‌گیرد؟ این اعتراضی بود که من در‌‌ همان سالن بیان کردم نه برای خودم، بلکه برای زنان گیلان. ما بانوان شاعر گیلک‌زبان هم داریم که در این مسیر به خوبی تلاش می‌کنند. حفظ زبان مادری کار سختی نیست؛ اگر بزرگان دست یکدیگر را بگیرند و دست جوانان را‌‌ رها نکنند.
زهرا پورکار حرف‌هایش را با این جمله به پایان رساند: هنر یعنی عشق، عشق یعنی هدف و انسانِ بدون هدف یعنی یک جسمِ بی‌روح.
به خدا که می‌سپارمش طنین این شعرش در ذهنم جاریست:
«چقدر سنگین بُستی زندگی/ هیت شانه وتاوار نی یا / جی گاره پیاده بوم ترأ به کول گیفتم /هنی پیلا نوبوسی می‌امرأ راه بأیی»

ممنوعیت سگ گشی در رشت ۵ ماه پس از سگ کشی!

صبح دیروز جلسه ای با مضمون جمع آوری سگهای ولگرد با حضور سیدعیسی مهدوی ، فرماندار شهرستان رشت و مسئولین ذیربط در محل فرمانداری رشت تشکیل شد.

مهدوی با اشاره به بازتاب منفی معدوم نمودن سگها در سالهای گذشته در سطوح داخلی و بین المللی ، گفت: کشتن سگها در سطح شهر ،  علاوه بر اینکه به معضل اجتماعی تبدیل شده بود ، بعد سیاسی نیز به خود گرفته بود.

وی ادامه داد: اکنون دستور مبنی بر جمع آوری این حیوانات در مکانی خارج از شهر می باشد که می بایست نسبت به تهیه چنین محلی اقدام عاجل صورت پذیرد.

فرماندار شهرستان رشت همچنین اذعان داشت: تنها جمع آوری سگها از سطح شهر ، کفایت نمی کند ، چرا که این حیوانات باید معاینه شده و با نظر متخصص دامپزشکی ، در صورت سلامت ، واکسینه شده و شناسنامه دار  شوند و در صورتیکه به بیماریهای انگلی و باکتریایی دچار باشند مداوا شوند ، اما اگر به بیماریهای خطرناکی چون هاری و سایر بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات که قابل درمان نیستند،  آلوده باشند ، با روشهای علمی و بدون خشونت معدوم شوند.

وی از بین بردن سگهای بیمار و خطرناک را مورد تاکید قرار داد و افزود: معدوم نمودن حیوان بیمار که بهداشت عمومی جامعه را به خطر می اندازد ، حتی از طرف قوانین بین المللی هم حمایت می شود. البته این عمل نباید از طریق روشهای خشونت آمیز که تاثیرات بسیار نامطلوبی را بر سطح جامعه می گذارد، شکل بگیرد .

مهدوی با اشاره به حفظ حیات و حرمت حیوانات در قرآن مجید ، گفت: درست است که در مرحله نخست حفظ سلامت شهروندان و دفع خطر از ایشان در اولویت قضیه است ، اما معدوم نمودن سگهای دارای بیماریهای خطرناک نیز، باید با توجه به فرهنگ قرآنی و در چهارچوب اخلاقی صورت پذیرد.

گفتنی است سگ کشی انجام شده در دی ماه سال گذشته در رشت موجب اعتراضات شدیدی در جامعه شده بود.