نماینده ی تهران:فکر می‌کنم تخریب‌هایی که علیه لیست اصلاح‌طلبان و معتدلین صورت گرفت و آنها را متهم به انگلیسی‌بودن کردند، در نوع رأی‌دادن مردم مؤثر بود و باعث شد مردم عکس‌العمل نشان دهند

به گزارش دیدبان ندای گیلان روزنامه ی شرق امروز در مقاله ای نوشت:

علی مطهری اصولگرا که مانند بسیاری از کاندیداهای اصلاح‌طلب در ابتدا رد صلاحیت شد و حالا با قرارگرفتن در لیست امید اصلاح‌طلبان، به عنوان نفر دوم تهران با رأیی معنادار وارد مجلس دهم شده، شامگاه سه‌شنبه میهمان برنامه زنده تلویزیونی «گفتگوی ویژه خبری» بود. در این برنامه از مطهری به همراه حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش احمدی‌نژاد، که از همدان به مجلس دهم راه یافته، دعوت شده بود و علیرضا محجوب هم میهمان تلفنی برنامه بود تا درباره نتایج انتخابات سخن بگویند.


علی مطهری در این برنامه هم مانند همه ماه‌های گذشته، بر جدایی راه خود از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تأکید کرد و گفت همچنان به دنبال راه سومی است که در آن هم مانند اصلاح‌طلبان به حقوق شهروندی اهمیت دهد و هم مانند اصولگرایان دغدغه مسائل فرهنگی را داشته باشد.

محجوب هم بدون نام‌بردن از اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات، فقط تأکید کرد همه منتخبان تهران از یک لیست واحد بودند. این درحالی بود که وقتی مطهری هم خواست به محدودیت‌های ایجادشده برای رئیس دولت اصلاحات اشاره کند و بگوید پیام او باعث رأی‌آوردن لیست امید شد، مجری برنامه سخن او را قطع کرد. مطهری گفت: «نتیجه انتخابات در تهران به رفتارهای انتخاباتی گروه‌های مختلف بازمی‌گردد و موجب‌ برانگیختن حساسیت مردم شد.

ما در روزهای قبل از برگزاری انتخابات شاهد برخی تخریب‌ها، توهین‌ها و نیز انگلیسی‌خواندن یک لیست و ادعای ارتباط با بیگانگان را شاهد بودیم که موجب حساس‌شدن مردم و عکس‌العمل آنها شد.

البته نباید فراموش کرد ورود برخی از شخصیت‌های سیاسی و اعلام حمایت آنها از برخی لیست‌ها نیز موجب شد عده قابل‌توجهی از مردم به یک لیست واحد رأی دهند».

اما نقطه اوج این برنامه زمانی بود که مطهری در پایان برنامه با تأکید بر اینکه رأی مردم تهران حامل پیام مهمی برای مسئولان بود، گفت: «نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که تصور شود با ایجاد برخی محدودیت‌ها، می‌توان جلو تأثیرگذاری افراد را گرفت.

برخی با ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور اسبق، خواهان جلوگیری از تأثیرگذاری او بودند، اما در عمل دیدیم تأثیر او چگونه بود. مسئولان امنیتی از این مسئله باید درس بگیرند و بدانند این روش‌ها درست نیست».

اگرچه سخن مطهری با ورود مجری برنامه به همین‌جا ختم شد، ولی بازتابی گسترده در شبکه‌های اجتماعی داشت. اما این پایان خبرسازشدن مطهری در شامگاه سه‌شنبه نبود و ساعتی بعد از این برنامه تلویزیونی، خبرگزاری ایسنا هم متن گفت‌وگوی خود با نماینده مردم تهران را منتشر کرد.

مطهری در این گفت‌وگو هم با بیان اینکه من حدس می‌زدم در تهران ٢٠ نفر از اصلاح‌طلبان و ١٠ نفر از اصولگرایان رأی بیاورند، گفت: «فکر می‌کنم تخریب‌هایی که علیه لیست اصلاح‌طلبان و معتدلین صورت گرفت و آنها را متهم به انگلیسی‌بودن کردند، در نوع رأی‌دادن مردم مؤثر بود و باعث شد مردم عکس‌العمل نشان دهند».

او در ادامه گفت:

«برخی مواضع اصولگرایان در چند ماه اخیر مثل نوع برخوردشان با توافق برجام، اجرای برجام یا اظهارنظرها درباره خرید هواپیما نیز در رفتار انتخاباتی مردم تهران مؤثر بود و مردم را تشویق کرد که به سمت اصلاح‌طلبان بروند».

منتخب مردم تهران در مجلس دهم همچنین در این گفت‌وگو بار دیگر پیام رأی هفتم اسفند را به مسئولان یادآوری کرد و گفت: «به نظر من این رأی مردم پیام روشنی برای مسئولان و مدیران کشور و فعالان سیاسی دارد. مدیران کشور، هم باید به این پیام ترتیب اثر دهند و هم بدانند با سخت‌گیری‌های بیجا و تخریب‌ها نمی‌توانند شخصیت‌ها را منزوی کنند».


او با تأکید بر ضرورت بازنگری اصولگرایان در اصول، مبانی و روش‌هایشان، تصریح کرد:

«بعضی نگاه‌های اینها نگاه درستی نیست مثلا نگاه‌شان به اصل ولایت فقیه، مسئله حفظ نظام و مسئله آزادی بیان، به نظرم دچار کاستی است و باید آن را اصلاح کنند و قدری با مبانی و تفکر شهید مطهری آشنا شوند».

مطهری همچنین با بیان اینکه اصولگرایان نباید اجازه دهند تندروها ابتکار عمل را در میان آنها به دست گیرند، اضافه کرد: «البته من شخصا از اینکه افرادی مثل آقای توکلی به مجلس راه پیدا نکردند، متأسفم اگرچه به روش آقای توکلی هم انتقاد دارم که خودش را در بین ایثارگران و به طور کلی، اصولگرایان محصور کرده درحالی‌که ایشان افکار اصلاح‌طلبانه خوبی دارند و به یک معنا اصلاح‌طلب شمرده می‌شوند. ای کاش خودش را در بین این گروه‌ها محصور نمی‌کرد». او در ادامه تأکید کرد: «ان‌شاءالله همه ما پیام مردم حوزه انتخابیه تهران را خوب شنیده باشیم و از آن عبرت بگیریم و این امر در رفتار آینده ما مؤثر باشد».