نماینده‌ مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به اهمیت پاسداشت آیین‌های بومی و محلی و همچنین لزوم حفظ زبان مادری اشاره و برگزاری این جشنواره را گامی مهم در این مسیر عنوان‌کرد.

به‌گزارش نداي گيلان، لاهوتی در آیین گشایش جشنواره‌ آیین‌های بومی و بازی‌های محلی که همزمان با  سی و هشتمین سالگشت پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی و به منظور آشنایی افزون‌تر کودکان و نوجوان برگزار‌ شد، به اهمیت پاسداشت آیین‌های بومی و محلی و همچنین لزوم حفظ زبان مادری اشاره و برگزاری این جشنواره را گامی مهم در این مسیر عنوان‌کرد.

وی در عین حال حضور علی پورحسن به عنوان مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  را زمینه‌ساز ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی در سطح استان خواند و از پیگیری اعتبار برای به‌سازی‌ کانون لنگرود و همچنین واگذاری زمین برای ساخت مرکز فرهنگی هنری خبرداد.

نماینده‌ مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی همچنین به ایام الله دهه‌ فجر اشاره‌ کرد و رهبری امام راحل(ره) و دلاور‌مردی‌های  شهیدان انقلاب را زمینه‌ساز این پیروزی بزرگ خواند.

این مسئول استانی در سخنان خود از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرن یاد‌کرد و تفکر دینی و مردم‌سالاری را از ارکان نظام اسلامی کشور برشمرد.

وی با بیان‌این‌که در نظام طاغوت  نقش مردم نادیده گرفته می شد اظهار‌داشت: سلطه ابرقدرت‌ها ازدیگر معایب آن حکومت بود و امام خمینی (ره) توانست با گره زدن تفکر اسلامی به نظام دینی حاکم برکشور، زمینه‌‌ی گسترش تفکر اسلامی و حکمرانی مردم بر مردم را فراهم‌کند.

علی پورحسن مدیر کل کانون استان گیلان نیز دراین آیین، انقلاب اسلامی را بیان‌گر عنایت ویژه‌ی پروردگار به ملت مسلمان ایران دانست و نقش رهبری امام خمینی (ره) را به عنوان پیام ‌دار این انقلاب، بزرگ و دارای اهمیت خواند.

پورحسن تصریح‌کرد: «اگر امام نبود، خلایی در اندیشه‌ی دریاها بود و دست‌های ما درپی لبخند می گشت؛ امام مهربانی را برای ما به ارمغان آورد و مردم را با اسلام آشتی داد.»

وی هم‌چنین به نقش انقلاب اسلامی درارتقای توان‌مندی ‌های کشور اشاره‌کرد و گفت: از رسالت‌های ما این است که فرهنگ و مفاهیم انقلاب اسلامی را به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم.

مدیر‌کل کانون استان گیلان به برگزاری جشنواره‌ی بومی محلی پرداخت و گفت: فرهنگ. سلوک، رفتار و کردارما شکل‌دهنده‌ی آیین‌ها هستند و مجموعه‌ی آیین‌های مختلف استان‌های کشور است که فرهنگ ایران اسلامی را تشکیل‌می دهد.

وی اضافه‌کرد: اگر ما به ایرانی بودن خودمان افتخارمی کنیم؛ بنابراین آبشخوری بزرگ هم‌چون آیین‌های بومی و محلی داریم که فرهنگ ایران اسلامی را شکل‌می دهد.

پورحسن با بیان این‌که آیین‌های کشور به عنوان رودخانه‌هایی هستندکه دریای فرهنگ ایران اسلامی را سیراب‌می کنند اظهار‌کرد: ما نیازمند حفظ خرده فرهنگ‌هایی هستیم که فکر و اندیشه‌ای ژرف را در خود پنهان‌کرده ‌اند.

وی هم‌چنین به نقش سازنده‌ی کانون درتربیت آینده‌سازان ایران اسلامی اشاره و تصریح‌کرد: کانون خاستگاه بزرگان عرصه‌های مختلف کشور است و از این رو حمایت ازکانون در آینده‌ی کشور تاثیر‌گذارخواهد بود.

اجرای نمایش آیینی و موسیقی محلی از برنامه‌های آیین‌گشایش این جشنواره بود و درادامه نیز حاضران نماهنگ«گیلان» و  کلیپ « فعالیت‌های کانون» را به تماشا نشستند.

بازدید از نمایشگاه دست‌آورد‌های مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری نیز از دیگر برنامه‌های این آیین‌بود که مورد استقبال مخاطبان قرار‌گرفت.

گفتنی است جشنواره‌ی آیین‌های بومی و بازی‌های محلی با همراهی کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر  و هم‌چنین همکاری مراکز فرهنگی هنری سراسر استان از ساعت 9 تا 16 روزهای هفده تا بیست و یکم بهمن ماه در مراکز فرهنگی هنری لنگرود، رستم آباد، کومله، لاهیجان و سیاهکل هم‌چنین کانون شماره 2 بندرانزلی، رودبار، املش، صومعه‌سرا و آستانه اشرفیه پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها است.