لاهوتی گفت:در حال حاضر از نظر من عملکرد دولت مثبت است و در مجلس فعلی هم حداکثر دفاع را از دولت انجام دادم ، از جمله 3 وزیر کابینه دولت دکتر روحانی که خیلی ها جرات دفاع از ایشان را نداشتند ، در مجلس آینده هم اگر توفیق حضور داشته باشم از برنامه های دولت دفاع خواهم کرد

گفتگوی تدبیر شرق با مهرداد لاهوتی

گفتگو از:سرکار خانم سیما محمودی

لنگرود یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین شهرهای استان گیلان است ، به جهت اقلیم خاص ، پتانسیل های ارزشمند طبیعی گردشگری و فرهنگی ، سلایق سیاسی موثر در استان و بسیاری از پارامترهایی که این شهر را به طور ویژه مهم و اثر گذار می نماید.

مهرداد لاهوتی دو دوره نماینده مردم لنگرود در مجالس هشتم و نهم بوده است و در انتخابات پیش رو برای سومین بار شانس خود را به پشتوانه دو دوره عملکرد قابل دفاع ، برای ورود مجدد به خانه ملت امتحان می کند .

نقطه قوت لاهوتی ، اما عملکرد های عمرانی بسیار قوی و ارتباطات گسترده با وزرا وزارتخانه ها و طیف گسترده اثر گذاری اش در پیشبرد پروژه ها و مسائل استانی و منطقه ایست و برای انتخابات پیش رو هم به  همین نقاط قوت آشکار و حمایت مردم از این عمکردها ، امید فراوان بسته است

لاهوتی اگرچه مدعی است در هر سه دوره به عنوان کاندیدای مستقل وارد عرصه های انتخاباتی شده لیکن ؛در بین همه جریانهای سیاسی خودش را به اعتدالیون نزدیکتر می بیند و عملکردش در مجلس نهم ؛  دفاع از دو وزیر پیشنهادی دکتر حسن روحانی و دفاع از برنامه های دولت تدبیر و امید را شاهد بر این مدعا می داند و بر پایه همین عملکردها در مجلس نهم معتقد است جریان اعتدال باید از او حمایت کند ، تا در صورت حضور در مجلس برای سومین دوره ، در امتداد برنامه های دولت دکتر روحانی که به زعم او دولت عاقلی ست ، در حمایت از دولت برای استمرار این تعقل در سیاست داخلی و خارجی ، بکوشد.

 

 برای مخاطبان از خودتان بگوئید.

سوابق کاری بنده بر می گردد به اینکه آموزش و پرورش که به عنوان مربی پرورشی منطقه 9 تهران فعالیت می کردم در سال 1362 و پس از آن توفیق حضور در وزارت کشور را داشتم ، مراحل مدیریتی را در وزارت کشور طی کردم ، شهردار دیوان دره بودم و همینطور شهر داربیجار در استان کردستان ، شهردار دامغان در استان سمنان ، شهردار لنگرود در گیلان و شهردار رامسر در استان مازندران ، 5سال هم مدیر کل امور شهری و روستایی در استانداری بودم  و پس از آن هم توفیق پیدا کردیم در مجلس هشتم و نهم هم نماینده مردم شهرستان لنگرود باشم .

 

چه شد که تصمیم گرفتید نماینده مردم لنگرود شوید ؟

نمایندگی رسالت ملی ست ، اینکه شما بتوانید به عنوان نیرویی کمکی برای مردم حوزه انتخابیه خود باشید و همینطور مردم استان و در عین حال در عرصه ملی هم رسالت خود را به انجام برسانید ، بنده مشکلات و خلا در قوه قانون گذاری  می دیدم که نمایندگان با نگاههای محلی انتخاب می شدند بدون در نظر گرفتن نگاه ملی ، و مشکلاتی که اکنون در عرصه قانون گذاری داریم ، دلیلش همان طرز نگاه است ، طبق آمار مرکز پژوهش های مجلس حدود 68 در صد از قوانین ما ، در حال حاضر قوانین اصلاحی ست ،یعنی اینکه ما قوانین را درست وضع نکردیم و بعد از مدتی بعد متوجه نواقص آن می شویم ، اگر دقت بفرمایید می بینید که در جاهای دیگر دنیا ، این همه وضع قوانین وجود ندارد ، مجالس برخی از کشورهای دنیا هر چند ماه یکبار وضع قوانین دارند و بیشتر به بعد نظارت می پردازند نه قانون گذاری ، به هر حال این یک نکته بود .

نکته بعد هم سوابق اجرایی بنده است ، احساس کردم که می توانم در استان و شهرستان نقش موثری داشته باشم ،همانطور که در عرصه های مدیریتی، هدفهای بزرگی ترسیم می کردم و هدفهایی را تعریف کرده بودم ، توانستم به بخش زیادی از آنها جامه عمل بپوشانم ، در نمایندگی هم همینکار را انجام دادم و در کنار آن رسالت ملی اهداف بزرگی در بخش های مختلف ترسیم کردم و معمولا” در سخنرانی ها برای مردم تشریح می کنم که اهداف من در دوره نمایندگی چیست ، به عنوان مثال اینکه می توان 5 بلوار به بلوارهای شهر اضافه کنم و اهداف دیگر….، به هر حال کارهایی که اکنون انجام شده ، اهدافی بوده که قبلا” داشتم ، امروز هم در بحث نمایندگی ، همین کار را انجام می دهم ، در عین اینکه تلاش کردم رسالت ملی را هم در هر دو دوره مد نظر داشته باشم و نگاههای مردم را در قانون گذاری ها و نظارت بر اجرای قانون لحاظ کنم ، تلاش کردم جزو تعداد محدود نمایندگانی باشم که با ین نوع نگاه در طرح ها و لوایح ورود کنم و صاحب نظر باشم چه به عنوان موافق و یا مخالف ، در شهرستان هم اهداف تعریف شده برای من وجود دارد .

 

 مردم لنگرود در زمان انتخابات از شما سوال بزرگی دارند ؛ و آن اینکه بدانند به طور مشخص برای شهرستان لنگرود چه کردید ؟!

اهداف تعریف و سپس دسته بندی شده ، به عنوان مثال در بحث درمان ما یکی از شهرهایی بودیم که مشکلات فراوان داشتیم و عمر بیمارستان ما بالای 60 سال و فاقد بخش های مهم بیمارستانی بود ، باید سر و سامانی داده می شد، امروز این افتخار را دارم که بگویم بخش های مهم بیمارستانی مجهز و از بهترین بخش ها در استان هستند ، بیمارستان جدیدی را هم شروع کردیم که اکنون مراحل پایانی اش با ظرفیت 130 تخت  در حال انجام است ، ما البته به این هم قناعت نکردیم و در برخی شهرستانهای کوچک بیمارستانهای کوچک ایجاد کردیم مثل اطاقور ، قرار بود در دهه فجر افتتاح شود که به دلیل بحث تجهیزات امکان پذیر نشد ولی ان شالله به زودی افتتاح می شود ، بیمارستان مشابهی در کومله توسط تأمین اجتماعی آغاز شده زمینش را تحویل دادیم ، نقشه ها آماده شده ، مشابه آن هم بیمارستانی در چمخاله و البته در شلمان هم پیش بینی شده ، بنابر این در همه شهرها چنین مراکزی جزو اهداف ماست ، تمام شهرهای ما مجهز به پایگاههای امدادی شدند، زمانی که من توفیق خدمتگذاری مردم را داشتم فقط شهر لنگرود پایگاه امدادی داشت ، اما اکنون در همه شهرها این امکان فراهم شده ، جزو شهرستانهایی هستیم که دهستانهارا هم مجهز به پایگهای امدادی می کنیم ،در مجموع آینده و افق روشنی  در بخش درمان وجود دارد .

در بخش حمل ونقل ، لنگرود شهرستانی بود که فاقد کنار گذر بود و نیاز بود در این بخش تلاش بیشتری صورت گیرد ، کنار گذری به طول بیش از 12 کیلومتر ایجاد شد ، تملک زمین ها کار سختی بود ، اول باید مطالعه می شد که بخشی از زمان صرف مطالعه طرح شد ، بخشی هم صرف تملکات ، در طی این 5 سال تمام این بیش از 12 کیلومتر تملک شد ، اکنون هم یک لاین آن آماده ست و مردم می توانند تملک کنند ، لاین دیگر هم حداکثر تا پایان نیمه اول سال 95 به بهره بر داری خواهد رسید ، مشابه همین کار در چمخاله  به رودسر در حال انجام است ، به طول بیش از 9 کیلومتر و عرض 45 متر که مسیر ساری به آستارا را به آن بخش منتقل می کنیم ، با توجه به این نکته که ساحل چمخاله جزو نوادر سواحل و دارای ویژگی های منحصر به فرد است ، که می تواند به لحاظ اقتصادی در منطقه چاف و چمخاله نقش موثری داشته باشد ، پل موقتی روی لل رود احداث شده  و ارتباط رودسر و لنگرود برقرار شده در عین حال پل دائمی هم کارش آغاز شده است ، همچنین چهار بانده کردن مسیرکومله به اطاقور را هم داشتیم که تا کومله تعریض شد ، سیستم های روشنایی نصب شد ، اینها البته کارهای زیر بنایی ست ، پل های مسیر کومله به اطاقور هم تعریض شده که ان شالله به زودی اتفاق خواهد افتاد ،  و اینکه مجددا” رینگ دور شهر لنگرود از لیلا کوه به طرف پرشکوه هست که به عقیده من بیش از 80-70 درصد از تعریض انجام شده است و باقی مانده هم ان شالله به صورت بلوار دور تا دور شهر لنگرود را احاطه می کند .

پل چمخاله نکته دیگری ست که سالها مسافران و مردم روی این پل سرگردان بودند ، پل بسیار زیبایی ایجاد شد که می تواند نماد خوبی برای این شهر توریستی باشد ، و اینکه در روان کردن ترافیک نقش موثری داشته ، بندر چمخاله هم که بندر صید و صیادی ست و سالها رها شده بود ، مجددا” از هیأت دولت مجوز گرفتیم و افتخار داریم بگوئیم که کاربری بندر را هم تغییر داده ایم ،و توانستیم از صید و صیادی به باری تبدیل کنیم ، که با ظرفیت دو میلیون تن در حال ساخت است و می تواند در اقتصاد منطقه تاثیر گذار باشد

بخش دیگر راههای روستایی ست که نقش آفرینی بسیار بالایی داشتیم ، بیشتر از 75 در صد از راههای روستایی ما آسفات شدند ، و با سرعت هم کار می کنیم امیدواریم که درصد باقی مانده را هم تکمیل نماییم ، در اجرای طرح های هادی روستایی که آب و برق و گاز دارند و کندو کاری ها تمام شده ، در مرحله اجرای این طرح هستند .

در بحث آب روستایی یکی از شهرهایی بودیم که دچار مشکل بودیم و همه شهرها را منطبق کردیم بر استفاده از آب سد سنگر ، روستاها هم به دو قسمت تقسیم شده ، روستاهی جلگه ای که 49 تاست ، هیچکدام دارای آب آشامیدنی نبود ، ولی امروزاین افتخار را داریم که بگوئیم هم آب آشامیدنی منتقل شده وهم اینکه به صورت اصولی و درست این کار انجام گرفته ، نزدیک به 100 میلیارد تومان هزینه خواهد شد و این طرح هم مزین است به نام سردار شهید املاکی ،و روستاهای کوهپایه هم به طور کامل به نتیجه برسد در بحث کشاورزی ، اشاره داشته باشم به چند کار بزرگ ، در بحث چای و برنج بنده از نمایندگانی بودم که بیشترین دغدغه را داشتم و اگر مقاومت لازم صورت نمی گرفت معلوم نبود بر سر برنج ما چه می آمد ؟!

در فصل خشکسالی ها ما دچار مشکل بودیم ، 4سد برای شهرستان طراحی شده که از این 4 سد ،2 سد شروع شده است ،سدپهلوان بر و سد والج کولان ،و با سرعت هم کار می کنیم ، و 2 سد دیگر هم از مصوبات دولت است  و الان در مراحل رفتن به مناقصه ست ، ان شالله اگر توفیق باشد 2 سد دیگررا هم خواهیم زد ، این 4سد برای50 تا 100 سال آینده می تواند ما را تضمین کند ، چون ما جزو کشورهای کم آب هستیم لیکن جزو استانهای کم آب نیستیم ، میزان بارندگی ما نزدیک به هزار میلیمتر است ،  جای تأسف است اگر دچار خشکی و خشکسالی شویم ، به هر حال به شکل اصولی و اساسی این کار دنبال شد .

نکته دیگر فاضلاب شهر لنگرود است ، رودخانه ای که از وسط شهر عبور کرده و شهر را به دو نیمه تقسیم کرده ، می تواند فضای بسیار مثبتی باشد برای شهر ، این فاضلاب  باید از شهر جدا می شد ، خوشبختانه این افتنخار نصیبم ما شد که سوله های تصفیه خانه فاضلاب در سلطان مرادی زده شده و کار شروع شده و همینطور  شبکه هایش در داخل شهر، حتی مجوز از شورای اقتصاد گرفته شده و اگر دولت با فضای بی پولی روبرو شود بتوانیم از صندوق توسعه تسهیلات بگیریم و به کار سرعت ببخشیم و این معضل شهر لنگرود حل شود .

در مبحث دانشگاهها ما از جمله شهرهای ضعیف  بودیم ، مرکز دانشگاه آزاد با 3رشته در شهر بود زیر نظر شهر لاهیجان ،که در حد شان و منزلت شهرستان نبود ، امروز این افتخار را داریم که یک واحد مستقل داریم و هم اینکه بیش از 70 رشته در این واحد تدریس می شود ، ساختمان جدیدی ساختیم ، همچنین دانشگاه پیام نور ما که بین دانشگاه پیام نور استان برترین است ، دانشکده الغدیر هم هست و دانشکده پیرا پزشکی دولتی که تنها دانشکده دولتی شرق گیلان است ، درصدد هستیم که دانشکده توان بخشی دیگری اضافه کنیم ، در سفر دولت قبلی خانم دکتر دستجردی  و در این دولت هم دکتر قاضی زاده را  به شهر دعوت کردم ، معنی اش این است که ما ان شالله دانشکده دیگری خواهیم داشت به عنوان سومین دانشکده و بتوانیم به عنوان دانشگاه مستقل شویم و از زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی گیلان خارج شویم ، در مجموع تصورم بر این است که واقعا” به عنوان یکی از شهرهای دانشگاهی خوب عمل کردیم .

 در بحث شهرکهای صنعتی توانستم از هیأت دولت مجوز بگیریم ، شهرک صنعتی جدید با وسعت بالا ،به جهت محدودیت زمین که در شهرهای گیلان وجود دارد ، شهرکهای صنعتی ما استعداد جذب کارخانجات بزرگ را ندارند و به همین جهت ما در برنامه اول و دوم دولت متضرر شدیم ، یعنی دلارهای هفت تومانی به طرف دو سه استان خاص رفت و استانهای شمالی کشور از این دلاره برای سرمایه گذاری صنعت استفاده نکردیم ، حالا این عقب ماندگی  را باید جبران کنیم ، شهرکهای کوچک با کارگاههای کوچک نمی توانند نیاز مارا بر آورده کنند ؛ مجوز شهرکی با وسعت 200 هکتار گرفته شده ، 50 هکتار تملک شده ، ما بقی هم در حال تملک است ، ان شالله بتوانیم سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه  داشته باشیم.

نکته بعدی مسکن مهر است ، که من فکر می کنم در شهر ما طور بوده که در بین همه شهرهای استان جانمایی خوبی داشته به لحاظ مکان یابی و هم اینکه تعدادش در شهر ما بیشتر بوده ، به هر حال اقشار کم در آمد جامعه می توانستند با 19 تا 20 میلیون تومان صاحب مسکن شوند .

 در بحث سرمایه گذاری ها به جرأت می توانم بگویم بالای 1000 میلیارد تومان سرمایه گذاری در شهر من در حال انجام است ، از هتل ها و کارخانجات متعدد به اضافه استقبال بسیار خوب  و بالایی که صورت گرفته ، در واقع باب سرمایه گذاری در شهرستان باز شده ، این فضا و این عرصه را شکستیم ؛ الان این افتخار را داریم که اولین هتل 5 ستاره استان در شهرستان ما باشد و هتل های متعدد که در حال ساخت است ، مجتمع تفریحی توریستی تله کابین که مطالعاتش بر می گردد به دولت آقای هاشمی ، مغتخریم که این تله کابین با طول بیش از 3 کیلومتر و فضای تفریحی بالاکه مجهز است به انواع لوازم تفریحی روز با وسعت 50 هکتار که در حال ساخت است ، با ساحل بسیار زیبایی که داریم در چمخاله با سرمایه گذاری های خوبی که صورت می گیرد می تواند به عنوان کیش گیلان مطرح شود ، قابل یادآوری ست که چمخاله در واقع روستایی بوده که بنده توانسته بودم مجوز شهر شدنش را بگیرم ، بنده حتی به دنبال فرودگاه کوچک خصوصی هستم ، بخشی از مسیر را هم دنبال کردم ، زمینش مشخص شده ، هواپیماهای کوچک در کشور جا افتاده ، اگر بتوانیم فرودگاه خصوصی  داشته  باشیم ، می تواند در رفت و آمدها نقش موثری داشته باشد .

درمجموع باید  بسترها برای سرمایه گذاری آماده شود که به نظر من می شود آینده ای مثل کیش را برایش متصور بود و این توفیق را پیدا کردم که قدمی در این مسیر بردارم.

 

 شما از محدود نمایندگانی هستید که در مباحث عمرانی توانستید پروژه های خوبی برای شهرستان خودتان بگیرید ، علت موفقیت خودتان در این زمینه را چه می بینید ؟

یکی از دلایل ، سوابق اجرایی بوده که خودم داشتم و از طرف دیگر ، کمیسیونی که برای خودم انتخاب کردم کمیسیون عمران مجلس بوده در هر دو دوره ، این نکته را هم ذکر کنم که هر نماینده ای به صرف فقط نماینده بودن نمی تواند در رسالت خودش موفق هم باشد ، باید بتوان موثر بود ، تصورم این است که توانسته ام برای وزارت خانه ها موثر باشم که اگر توقعی از وزارت خانه ها دارم در واقع حاصل تأثیر متقابل است .

 

 

 دلیل ارتباط بسیار نزدیک شما با وزرای دولتها چیست ؟

نمایندگانی داریم که بسیاری از وزرا در طول 4 سال ، اصلا” ایشان را نمی شناسند ، بنده به جرأت می توانم بگویم که ما همکارانی داریم که خودمان بعد از 4 سال همکاری ، گاها” ایشان را نمی شناسیم ، اینها بستگی به میزان تأثیری دارد  که نمایندگان می توانند داشته باشند ، مثلا” بنده هر سال در کمیسیون تلفیق مجلس حضور دارم  ، لازم است بودجه هایی که گاهی مغفول می ماند ازدر این کمیسیون و از طریق نماینده ها تأمین شود ، اگر بتوانید فرد موثری باشید ، این ارتباطات به خودی خود ایجاد می شود ، نقش آفرینی نماینده در دو زمینه  قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین ، نمایندگانی که می توانند در آن بخش موفق باشند و ارتباطاتشان با وزارت خحانه ها و دولت ارتباط قوی ست ، اگرنه که قطعا” آن ارتباط هم وجود نخواهد داشت.

 

 

 منتقدین شما معتقد هستند که برخی پروژه های عمرانی در زمان شما به اتمام نرسیده و یا اینکه بیش از حد لازم زمان برده است ، پاسخ شما به این انتقادات چیست ؟ مثل بندر چمخاله ، مجموعه گردشگری  تله کابین  یا کمربندی ، علت اینکه زمان بیشتری برد ، چه بوده ؟

به عنوان مثال همین کمربندی را مقایسه می کنم با کمر بندی لاهیجان ، کنار گذر لاهیجان با طول 7 کیلومتر چیزی بالای 15 سال زمان برد ، در حالیکه ما زمانی که کنار گذر را شروع کردیم ، حدود یک سال و نیم در حال مطالعه بودیم و اینکه باید بیش از 12 کیلومتر را تملک می کردیم ، در عین حال ظرف 2 تا 3 سالی که از شروع پروژه می گذرد ، یک لاینش باز شده است ، پروژه به نحو احسنت پیش رفته ، به هر حال تنگناهایی در شهرستان وجود دارد که مردم از ما توقع بیشتری دارند ؛ به هر حال پروژه مسیر درستی را طی می کند ، و یا تله کابین ، کار نو و بزرگی بوده ما باید تمام مسیر را باز سازی می کردیم ، بخشی از اتلاف وقت ما برای این نوع مسائل بوده ، و اینکه اینها افکاری بوده که باید مطالعه می شده ، بعد به تصویب می رسید ، تصورم بر این است که ما در اهدافی را که پیش بینی کردیم مسیر درست در حال طی شدن است ، و همه کارها در مراحل پایانی ست ، مثلا” در بحث آبرسانی بیش از 70 تحقق اهداف صورت گرفته ، و در گازرسانی هم بالای 95 در صد از روستاها گازرسانی شده اند ، اگر توفیق ادامه خدمت داشته باشم ، شک نکنید که تا پایان سال 95 گازرسانی شهرستان به  پایان می رسد و شهر سبز اعلام می کنم، اینها از افتخارات بسیار بزرگ است .

و اینکه همانطور که چاف و چمخاله را تبدیل به شهر کردیم ، برای دو شهر دیگر مراحلش طی شده است ، ان شالله در آینده اگر توفیقی پیدا کردیم  بخش دیو شل و تالش محله رادر این زمینه به نتیجه می رسانیم و البته بخش لات لیل هم هست، اینها مناطقی هستند که از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردارند.

 

 با توجه به اینکه شما به عنوان یکی از نخبگان مسکن در کشور هستید ، در واقع نفر برتر در کشور ، فکر می کنید مسکن مهر که در دولت قبلی شروع شده بود ، کار درستی بوده ؟

در قانون سامان دهی مسکن  آمده که دولتها  باید برای تأمین مسکن دهکهای پایین جامعه  از زمین دولت استفاده کنند ،  هر دولتی به شکلی از این قانون استفاده کرد ، مثلا” در دولت آقای هاشمی زمین شهری بین مردم توزیع شد ، دولت آقای خاتمی هم اجاره به شرط تملیک را دنبال کرد ، دولت آقای احمدی نژاد هم از اهرم زمین به عنوان مسکن مهر استفاده کرد ، بنابر این همه  این طرح ها می توانند دچار نقاط ضعف هم باشند ، ما باید برای تأمین مسکن  دهک های پایین جامعه نسخه متفاوتی بپیچیم مثلا ” دادن تسهیلات 14 در صد برای همه اقشار جامعه نمی تواند  کامل باشد ، آقای دکتر آخوندی در زمان رای اعتماد که بنده هم به عنوان موافق ایشان  بودم ، مسکن اجتماعی را مطرح کردند ، که طرحی ست شبیه به مسکن مهر ، بنده معتقدم در عین حال که مسکن مهر نقاط ضعفی داشته ، مثل وسعت کم برای تعداد واحدهای زیاد ؛ یا جانمایی نامناسب و….اگرچه در شهر من این جانمایی بسار مناسب بوده در عین اینکه در مسکن مهر ما  همه امکانات رفاهی با دقت طراحی شده است .

 

 

 به هر حال شما در مباحث عمرانی تخصص داشتید ، و نگاه شما باعث شده این مساله در شهر شما به خوبی پیش برود، لیکن نگاه ما به این مساله نگاه کلانی ست ، بنابر این نظر شما را برای کل پروژه مسکن مهر بفرمایید.

اهرم زمین در تأمین مسکن دهکهای پایین  جامعه باید استفاده شود ، هر کدام از دولتها به نحوی از این قانون استفاده کردن ، هر کدام نفاط قوتی دارشتند و نقاط ضعفی ، نقطه قوت مسکن مهر این بوده که با پولی که هرگز نمی شد صاحب خانه شد ، تأمین مسکن صورت گرفت ، نقاط ضعف اینکه در کیفیت دقتهای لازم به عمل نیامد ، جانمایی ها هم خوب نبود .

به نظر من در دولت جدید طرح مسکن اجتماعی  که به همراه دکتر آخوندی به دنباش هستیم به خحاطر بر طرف کردن این ضعف هاست ؛ من اگر توفیق خدمت پبدا کردم ، علاقه مندم در شهر خودم 2000 واحد دیگر بسازم ، اما با در نظر گرفتن تجربه  و بر طرف کردن ضعفها

 

 

 شما توفیق این را داشتید که دو دوره نماینده مجلس باشید ،کدام مجلس  را موفق تر می بینید ؟

مجلس هشتم را قوی تر می دیدم ، به دلیل اینکه سلایق سیاسی  در آن زیادتر بود ،و در مجموع مجلس کارشناس تری بود .

 

 

شما با دو دولت کار کردید ، کار کردن با کدام دولت برای شما بهتر و روانتر بوده ؟و با توجه به بازه زمانی که با دولتها کار کردید ، کدام دولت را موفق تر می دانید ؟

همه دولتها هم منشا اثر بودند و هم منشا یک سرسی معضلات ، اما شما نگاه مرا در دولت گذشته در مجلس تعقیب می کردید ، در عین حال که اگر جایی نیاز بود بر اساس اصول درست کارشناسی دفاع داشته باشم و داشتم ، منتقد هم  بودم و خودم از سوال کنندگان رئیس دولت  گذشته بودم ، بنده معتقدم دولت گذشته احساسی بوده و آسیبهای سنگین تری به کشور وارد کرده ،همین حالا در کمیسیون عمران مجلس حدود 3000 پروژه نیمه تمام داریم ، تصمیمات احساسی گرفته شد ، همین پروژه های نیمه تمام را اگر بخواهیم تمام کنیم به چیزی حدود 500 میلیارد تومان پول نیاز داریم و در خوش بینانه ترین حالت ، 30 هزار میلیارد تومان پول داریم بنابر این حدود 20 سال زمان نیاز ست ، اینها آسیبهایی ست که به کشور وارد شده ، یا در مبحث سیاست خارجی ، بنده معتقدم تعامل اقتصادی ما در گرو تعامل  سیاسی ماست ، باید با دنیا تعامل سیاسی داشته باشیم که بتوانیم تعامل اقتصادی بر قرار کنیم ، دولت گذشته به این مساله صدمه زیادی وارد کرد ، دولت جدید به عقیده من دولت عاقلی ست ، در بخش سیاست خارجه توانست آن تعامل سیاسی را ایجاد کند و تعامل اقتصادی  هم به خودی خود راهش باز شد ، تا دیروز قطعه هواپیما را به ما نمی فروختند امروز اصرار دارند که خود هواپیما را به ما بفروشند ، آن هم به شرط اجاره تملیک ، به نظر من این دولت تا اینجا کشور را به مسیر درستی هدایت کرده ، مجلس بعدی نقش موثری در  موفقیت راهی که شروع شده می تواند داشته باشد.

 

 

 شما خودتان را نزدیک به کدام جریان فکری به لحاظ سیاسی می بینید ؟

بنده در هر 3 دوره که وارد انتخابات شدم به عنوان فرد مستقل وارد شدم ، در واقع به نوعی همین جریان اعتدال ، چون من جریان افراطی و تند را هر گز قبول نداشتم ، و برای کشور آسیب می بینم ، جریان اصلاحات جریانی ست که در واقع به گونه ای امری طبیعی ست ، نمی توانیم بگوییم در کشور بعد از سال 57 باید همانگونه باشیم و همانگونه بیاندیشیم ، در اینجا بیان این نکته ضروری ست ، یکی از گرفتاری های نظام ما نداشتن احزاب است ، اگر ما احزاب فراگیر داشتیم در واقع باید می آمدند از برنامه هاشان می گفتند و از تفکر حزب خودشان دفاع کنند و مردم به برنامه احزاب رای بدهند ، ان شالله با قانون احزاب که در مجلس تصویب شده  افراد زیر لوای احزاب بروند و احزاب حاکم شوند ، اینطور نباشد که هر کسی بیاید با نگاههای محلی از تفکر فردی دفاع کند ، وقتی حزبی اکثر کرسی های مجلس را به دست بیاورد چون برنامه ارائه داده بنابراین مجبور است در راستای اجرای این برنامه ها تلاش کند و به مردم پاسخگو باشد.

 

 

 انتخابات ریاست جمهوری آینده ، در صورتی که نماینده باشید یا نباشید ، از دکتر روحانی حمایت می کنید یا رقیب ایشان ؟

در حال حاضر از نظر من عملکرد دولت مثبت است و در مجلس فعلی هم حداکثر دفاع را از دولت انجام دادم ، از جمله  3 وزیر کابینه دولت دکتر روحانی ، مثل دکتر نجفی و دکتر فرجی دانا که خیلی ها جرات دفاع از ایشان را نداشتند ، در مجلس آینده هم اگر توفیق حضور داشته باشم از برنامه های دولت دفاع خواهم کرد ، طبیعی هم هست ، اگر دولتی عملکرد خوبی داشته باشد ما خودمان را مکلف می دانیم که در ادامه راه یاری گر باشیم ، تجربه نشان داده که دولتها در کشور ما دو دوره ای هستند ، در 4 سال اول بخشی از مسیر طی شده ما هم حمایت می کنیم که بتواند استمرار داشته باشد.

 

 

در انتخابات پیش رو ، فکر می کنید کدام گروهها از شما حمایت خواهند کرد ؟

تصورم این است که جریان اعتدال  باید از من دفاع کند چون مواضع من  کاملا” شفاف و روشن بوده ،و عملکردی که در دفاع از دولت داشتم ، مردم شهرستان هم هستند که به عملکرد اجرایی  من  توجه دارند به عنوان شخصیتی که توانستم در مجلس نقش آفرینی مثبتی داشته باشم و هم اینکه اهداف زیر بنایی را در شهرستان دنبال کردم و می توانم فرد موثری باشم در تکمیل پروژه های استانی ، مثلا” راه آهن رشت به قائم شهر پیشنهاد خود من بوده در سفر دکتر روحانی و ایشان هم پذیرفتند .

 

اگر بخواهید برای 4 سال آینده به مردم شهرستان لنگرود قولی بدهید ، قول بزرگ که فکر می کنید می تواند اثر گذار باشد ، چه قولی می دهید ؟

منطقه ویژه اقتصادی شهرستان لنگرود ، بنای من این است که شهرستان را به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کنم ، فرودگاه کوچک در شهرستان بسازم ، راه آهن رشت به قائم شهر را دنبال کنم ، اینها کارهای بزرگ و اهداف زیر بنایی ست که هر کدام  می تواند تحولی ایجاد کند ، لنگرود شهر منحصر به فردی ست ، استعدادی که در شهرستان لنگرود وجود دارد ، در هیچ کدام از شهر های  استان های شمالی وجود ندارد .

من مایلم این استعدادها را به مردم کشور مان و به گردشگان خارجی بشناسانم ، با توجه به اینکه امروز گردشگری رتبه سوم را در اقتصاد دنیا داراست ، و این دولت چون دولت عاقلی ست از این پتانسیل ها به خوبی بهره ی برد ، ما می خواهیم در آن سهم گردشگری 30 میلیارد دلار ی که قرارست تا دو برنامه آینده 20 میلیون گردشگروارد این کشور کنند ، سهم مناسبی داشته باشیم .

 

 

طبق روال همه مصاحبه ها ، اسامی خدمت شما عنوان می شود ، نظر و احساستان را در یکی دو کلمه بیان بفرمائید.

مقام معظم رهبری: شجاع

دکتر روحانی : عاقل

آیت الله هاشمی : سرمایه نظام

رئیس دولت اصلاحات : اخلاق مدار

دکتر احمدی نژاد: احساسی

دکتر ظریف: کار بلد

آقای آخوندی: متخصص

دکتر نجفی( استاندار): واقف به مسائل استان

آیت الله قربانی: بزرگ استان