هفتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، صبح امروز ۲۶ مهر ماه در تالار شورا برگزار شد.

به گزارش ندای گیلان،رییس کمیسیون ترافیک شورا، ضمن تبریک روز جهانی عصای سفید به روشندلان گفت: وظیفه ما به عنوان سیاست گذاران حوزه ترافیک این است که باید زمینه بهتر عبور و مرور روشندلان را فراهم نماییم.

حاجی پور با اشاره به امکانات روز دنیا برای معلولین تصریح کرد: استفاده از چراغ های راهنمایی گویا برای معلولین نابینایی تنها یکی از این امکانات است که باید شرایطی فراهم نموده و در رشت اجرایی نماییم.

وی همچنین راه اندازی مرکز کنترل ترافیک رشت را ضروری خواند و تاکید کرد: برای تامین اعتبار از فرمانداری نیز خانم ابروفراخ از این مرکز بازدید نموده و امیدواریم با تامین اعتبار از فرمانداری، هر چه زودتر این مرکز راه اندازی گردد.

حاجی پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر چند تمایلی به اعمال قوانین جریمه برای شهروندان نداریم، ولی برای رعایت بیشتر قوانین راه اندازی این مرکز ضروری است و در این زمینه با اداره پست نیز برای ارسال برگه های ثبت تخلفات مذاکراتی شده است.

رییس کمیسیون ترافیک تاکید کرد: با تعامل خوب شهردار محترم، مسعود نصرتی نیز از این مرکز بازدید نموده و موانع اجرایی مرکز کنترل ترافیک رفع می گردد.

مشاور کمیسیون ترافیک ، گزارشی از روند اجرای مرکز کنترل ترافیک ارایه داد و گفت: امکان ثبت تخلف خودروهای فرسوده و موتور سیکلت نیز در این سیستم پیش بینی شده است.

حاجی پور،  در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت استفاده عادلانه از پارک حاشیه ای خیابان برای همگان گفت: طبق قانون سواره روها و پیاده روها نظارت ان با شهرداری است و متاسفانه برخی شهروندان حقوق عمومی را رعایت نکرده و سد معبر می کنند.

وی گفت: به منظور نظم بخشی به این مکان های عمومی، کمیسیون ترافیک برنامه دارد تا از این پس ملک عمومی توسط برخی مغازه دارها و دستفروشها و… تصاحب نشود.

بدین منظور شرکتی اعلام آمادگی کرده تا پارکومتر الکترونیک در حاشیه خیابان راه اندازی نماید.

رییس کمیسیون ترافیک تاکید کرد: باید پارکومتر الکترونیک برای حاشیه خیابانها اجرا شود تا از این پس خیابانها ضمن نظم بخشی، به عدالت در اختیار پارک خودرو همه شهروندان قرار گیرد.

حاجی پور افزود: درآمد حاصل از اجرای پارکومتر الکترونیکی نیز برای نیازمندی های ترافیکی این شهر هزینه می شود.

به همین منظور شرکتی برای راه اندازی پارکومتر الکترونیک اعلام امادگی کرده است و بدین منظور کمیسیون از مجری دعوت کرده  تا شرایط اجرا را برای اعضای کمیسیون توضیح دهد.

مشاور اجرای طرح پارکومتر الکترونیک، ضرورت کنترل و مکانیزه نمودن پارک حاشیه ای را در تالار شورا توضیح داد.

مهندس روستانژاد با اشاره به آیین نامه اجرایی اجرای پارکومتر از سوی وزارت کشور تصریح کرد: اجرای دریافت الکترونیکی وجه برای پارک حاشیه خیابان ها، نارضایتی شهروندان را از دریافت وجه دستی کاهش می دهد.

وی افزود: شهرهای سمنان، گلستان و مشهد اجرا شده و با نظارت نیروی انتظامی بوده است.

روستانژاد بر فرهنگ سازی پیش از نصب دستگاه های الکترونیکی تاکید کرد و یاداور شد: برای کاهش آسیب به پارکبان و پارکومتر، ناچاریم از نیروی انسانی هم استفاده کنیم. ضمن اینکه نیم ساعت پارک رایگان است و باقی با ثبت الکترونیک، توسط خود شهروندان کارت کشیده و محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: دو روش کیف پول برای پارکومتر و ارسال پیامک و همچنین پرداخت بوسیله کارت های عضو شبکه شتاب، وجه پارکومتر قابل پرداخت است.

روستانژاد تاکید کرد: در هر دو روش، پارکبان اجازه دریافت وجه نقدی را به هیچ عنوان ندارد و پارکبان به ازای هزینه پارکها توسط شرکت مجری، درصد دریافت می کند.

وی افزود: درصد و سهم شهرداری نیز در این سیستم، به صورت خودکار از هر پارک به حساب شهرداری واریز می شود.

روستانژاد همچنین گفت: مجری قانون پلیس راهور است و برای موفقیت در طرح پارکومتر الکترونیک نیز باید پلیس راهور همکاری نماید.

امکان دسترسی نماینده شهرداری به کلیه تراکنش ها، گزارش گیری از سامانه، واریز وجه به حساب دولت و بازگشت با کسر ۱۰درصد به حساب شهرداری ، شرایط جریمه به متخلف، و … مواردی بود که روستانژاد توضیح داد.

وی تاکید کرد: طبق دستور العمل وزارت کشور، وجوه دریافت شده از پارکومتر تنها باید برای احداث پارکینگ عمومی هزینه گردد.

روستانژاد خاطر نشان کرد: نرخ پارکومتر برای هر ساعت می باید با مصوبه شورای شهر رشت باشد.

سرهنگ محمدی نیز در مورد سو استفاده های احتمالی افراد ناشناس به عنوان پارکبان نیز هشدار داد و گفت: پارکبانها و لباس فرم این افراد باید با نظارت پلیس باشد.

سرهنگ حسینی نیز گفت: تمامی امکان سو استفاده های احتمالی استفاده از نیروی انسانی باید جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: قیمت پارک خیابان در هر خیابان باید متفاوت باشد و پارکبان ها نیز توسط پلیس آموزش داده شود ولی هنوز مشخص نیست نحوه نظارت بر این پارکبان با کدام نهاد است.

دکتر برگ گل نیز گفت: نیاز به امار پارک و نیازمندی های پارک خیابان برای تحلیل های ترافیکی نیاز است و مشاور اجرا تلاش نماید سیستم را به گونه ای اجرا نماید تا داده های تعداد پارک در هر خیابان را جمع اوری نماید.

روستانژاد گفت: بازرس های فیزیکی با دستگاه پیشرفته که قبلا در سیستم نیروی انتظامی شاغل بوده اند، احتمال تخلف به حداقل می رسد.

وی افزود: نتایج بازرسی را می توان در اختیار پلیس راهور و شهرداری قرار داد.

حاجی پور درباره این طرح گفت: کلیات اجرای این طرح بسیار خوب است، ولی نیازمند رفع برخی نواقص می باشد. بدین منظور می باید کارگروهی متشکل از پلیس راهور و معاونت ترافیک جزییات طرح را بررسی نمایند.

به گزارش ندای گیلان،پارکومتر یا پارک سنج (parking meter) دستگاهی است که برای جمع‌آوری پول و پرداخت هزینه پارک خودرو در یک محل خاص برای مدت زمانی محدود استفاده می‌شود. پارکومترها توسط شهرداری‌ها به عنوان ابزاری برای اجرای یکپارچه طرحهای مدیریت ترافیک در معابر شهری نصب و راه اندازی می‌شوند اما ممکن است اهداف تجاری و درآمدزایی هم داشته باشند.