نماینده لنگرود گفت: نگاه به چهار ماه اول نشان می‌دهد، واردات 15 درصد افزایش و صادرات 10 درصد کاهش داشته است و رئیس جمهور باید به این امر توجه ویژه کند.

به گزارش ندای گیلان،مهرداد بائوج لاهوتی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه های دولت دوازدهم در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی دوازدهم گفت: برای ارزیابی برنامه پیشنهادی دولت باید از شرایط کنونی کشور ارزیابی داشت.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش رتبه کشورمان از بین 20 کشور منطقه در جایگاه 16 قرار دارد، اظهار کرد: این در حالی است که رتبه کشورمان در این حوزه بین سایر کشورهای دنیا در جایگاه 92 قرار دارد.

وی با بیان اینکه علیرغم تلاش های صورت گرفته از سوی آقای قاضی زاده هاشمی در حوزه بهداشت رتبه کشورمان در منطقه از بین 26 کشور در جایگاه یازدهم قرار دارد، ادامه داد: این در حالی است که رتبه کشورمان در بین سایر کشورهای دنیا در جایگاه 19 است؛ هرچند در آغاز این دولت جایگاه 23 را داشته ایم که رتبه کنونی نشان دهنده اقدامات مناسب صورت گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه جمعیت شهری رتبه کشورمان در بین 26 کشور منطقه جایگاه دوم را دارد، افزود:  این در حالی است که رتبه کشورمان در بین سایر کشورهای دنیا در جایگاه 12 قرار دارد. این آمار بسیار خطرناک است و نشان دهنده افزایش روبه رشد جمعیت شهری و کاهش جمعیت روستایی است این در حالی است که در گذشته جمعیت شهری کشورمان 30 درصد بود و جمعیت روستایی 70 درصد لذا این موضوع قابل تأمل است زیرا جمعیت روستاییمان به 25 درصد کاهش یافته است.

بائوج لاهوتی تصریح کرد: کاهش جمعیت روستایی بیانگر بروز آسیب هایی مانند کاهش تولید محصولات کشاورزی و غیره است.

وی با بیان اینکه در حوزه مصرف انرژی رتبه کشورمان در منطقه در جایگاه چهاردهم قرار دارد، گفت: این در حالی است که رتبه کشورمان در بین سایر کشورهای دنیا در جایگاه 121 است؛ دولت تلاش کرد تا این جایگاه به حد مطلوب برسد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص مبارزه با فساد که امروزه یکی از موضوعات مهم در تبیین خط مشی رئیس جمهور دولت دوازدهم به آن اشاره شده است، گفت: رتبه کشومان در این حوزه در بین 25 کشور منطقه در جایگاه پانزدهم قرار دارد و در بین سایر کشورهای دنیا 131 است؛ باید یادآور شد در این 4 سال با همت دولت از رتبه 144 به رتبه 131 دست یافتیم.

وی در خصوص رتبه کشورمان در حوزه مقررات دست و پاگیر که مانعی در راه تولیدکنندگان داخلی است از بین 20 کشور منطقه در جایگاه هفدهم قرار دارد، افزود: این رتبه در بین سایر کشورهای دنیا در جایگاه 97 قرار داریم.

این نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص سهم سرمایه گذاری خارجی تصریح کرد: باید نگاه به واردات محصولات خارجی کشورمان کاهش یابد و این مهم در سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است؛ در این بین باید صادرات محصولات افزایش یابد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه توجه به بخش مالیات یکی از راه هایی است که دولت برای اداره کشور در نظر دارد تا از وابستگی به نفت رهایی یابیم. نگاه به چهار ماه اول نشان می‌دهد، واردات 15 درصد افزایش و صادرات 10 درصد کاهش داشته است و رئیس جمهور باید به این امر توجه ویژه کند.

بائوج لاهوتی با اشاره به اینکه امروزه صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزای دنیا محسوب می شود و در این راستا باید تا سال 1404 باید به جذب 20 میلیون گردشگر دست یابیم، افزود: توجه به صنعت گردشگری یکی از برنامه های مهمی است که در برنامه پیشنهادی دولت دوازدهم به آن اشاره شده است امیدواریم دولت در این راستا ظرفیت گردشگری را به 5 برابر افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص حوزه سرمایه گذاری خارجی نیز ادامه داد: طبق پیش بینی رئیس جمهور سالیانه باید 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور صورت بگیرد که 65 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی است؛ میزان سرمایه گذاری خارجی قبل از دولت آقای روحانی کمتر از 1 میلیارد دلار بوده است در حالی که در دولت یازدهم به 11 میلیارد دلار افزایش یافته است