وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه استقبال مسلمانان برای حضور در مناسک حج روز افزون است، گفت: مراجع تقلید باید در این خصوص رهنمودهای لازم را ارائه دهند.

به گزارش نداي گيلان: به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی روز یکشنبه در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی افزود: به نظر می رسد حجی که امسال با دو میلیون نفر برگزار شد سال های آینده با ازدحام بیشتری روبه رو شود.
وی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی فتوا دادند که از طبقه سوم نیز امکان طواف وجود دارد اظهار کرد: این فتوا بسیاری از مشکل را در خصوص طواف حل کرد.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: در زمینه مسائلی نظیر استطاعت بدنی هم باید مراجع تقلید نظرات خود را بیان کنند.
قاضی زاده به اقدامات صورت گرفته در خصوص رسیدگی به وضعیت جان باختگان و مجروحان حادثه منا اشاره کرد و گفت: بعد از پیگیری های مکرر توانستیم به عربستان عزیمت کنیم و این در حالی بود که در نخستین روزهای پس از واقعه همکاری خوبی صورت نگرفت.
هاشمی با اشاره به سخنان راهگشای رهبر معظم انقلاب بیان کرد: پس از حضور و برگزاری جلسات مختلف با مسئولان عربستانی قرار بر تحویل پیکرهای مطهر جان باختگان شد و بیش از 300 پیکر مطهر بازگشته است و پیکر 90 تن دیگر نیز به زودی به کشور باز می گردد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ابعاد مختلف این فاجعه بیان کرد: متاسفانه زائران ایرانی در شرایط نامطلوبی قرار گرفتند و این حادثه تبعات خاصی داشت.
وی با بیان اینکه برخی از حجاج مفقود هستند افزود: ایران تنها کشوری بود که توانست پیکرهای مطهر جان باختگان را به کشور خود بازگرداند.
وی در خصوص تاکید آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید مبنی بر تاسیس بیمارستانهای جامع زنان از سوی دانشگاه های علوم پزشکی بیان کرد: در این خصوص از سوی دولت و وزارت بهداشت آمادگی لازم وجود دارد و امیدواریم که مجلس نیز همکاری های لازم را داشته باشد تا شاهد راه اندازی چنین بیمارستان هایی باشیم.
قاضی زاده هاشمی در سفر یک روزه به قم گزارشی از سفر خود به عربستان سعودی و پیگیری فاجعه منا به مراجع تقلید ارائه می کند.
فاجعه منا دوم مهرماه همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد.
بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف در این فاجعه جان خود را از دست دادند که 465 زائر ایرانی بودند.
با گذشت حدود دو هفته از این فاجعه تلخ، هنوز پیکرهای همه جان باختگان به کشور منتقل نشده است و از سرنوشت 65 قربانی همچنان اطلاعی در دست نیست؛ تاکنون پیکر 308 قربانی این فاجعه به کشور انتقال داده شده است.
امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان سعودی شدند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 31 مردادماه سالجاری نیز در سفر به قم با مراجع تقلید دیدار و گفت وگو و علاوه بر سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در مراسم روز پزشک نیز شرکت کرد.