مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس کشور با بیان اینکه در افق بلند بورس ،سودده‌ترین بازار در ایران بوده است، اظهار داشت: از ابتدای سال 98 تا کنون، این بازار 70 درصد ایجاد سود کرده است.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان از رشت،کارگاه آموزشی «مبانی بازار سرمایه» ویژه خبرنگاران استان گیلان عصر امروز  با حضور یاسر فلاح مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس کشور در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و به همت روابط عمومی این اداره کل برگزار شد.

سود دهی 70 درصدی بورس از ابتدای سال جاری

فلاح در این کارگاه با برشمردن مصادیق بازارهای مولد و غیر مولد و با بیان اینکه در افق بلندمدت، بورس سودده‌ترین بازار بوده است اظهار داشت:از ابتدای سال 98 تا کنون، این بازار 70 درصد ایجاد سود کرده است.

وی سود ایجاد شده در بازار سرمایه را 7 برابر بازار مسکن و خودرو عنوان و تاکید کرد: بازارهای مولد ایجاد ارزش برای اقتصاد کشور می کنند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس کشور با تصریح بر اینکه با هر مبلغی می توان در بورس سرمایه گذاری کرد گفت: در بورس مالکیت شرکت ها به فروش می رسد و سهام داران در اداره شرکت ها سهیم می شوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه هرچه بازاری نقد شونده تر باشد سرمایه گذاران میل بیشتری برای ورود به آن دارند افزود: بازار سرمایه پس از بانک از بهترین نقدشوندگی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه در 10 سال گذشته 2400 درصد بازدهی داشته است گفت: این درحالی است که مردم بیشترین اقبال را به بازارهایی مانند ارز و سکه دارند که دچار نوسان های شدید می شود و فرضاً نسبت به ابتدای امسال دچار رشد منفی بوده اند.

تنها راه شفافیت در کشور بورس است

فلاح با تاکید بر اینکه تنها راه شفافیت در کشور بورس است، خاطرنشان کرد:اگر همه شرکت های کشور سهامی شوند شفافیت ایجاد شده و پاسخگو بودن آنها مانع از ایجاد فساد می شود.

وی دیگر منفعت شرکت ها برای حضور در بورس را تبلیغ رایگان و ایجاد اعتبار برای آنها دانست و گفت:همچنین این شرکت ها از معافیت مالیاتی برخوردار بوده و امکان این را دارند از طریق سرمایه های مردم در عرضه اولیه یا افزایش سرمایه جذب اعتبار لازم برای طرح های توسعه ای خود داشته باشند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس کشور انتشار اوراق را از دیگر موارد قابل سرمایه گذاری عنوان و تصریح کرد:تاکنون هیچ عرضه کننده اوراقی در بورس نکول نداشته است.

وی با بیان اینکه شرکت های سهامی موظفند حداقل سالی 16 بار اطلاعات و گزارش های خود را برای استفاده سهام داران منتشر کنند اذعان داشت:شرکت های تولیدی هر ماه میزان فروش و تولید خود را منتشر می کنند که با داشتن این اطلاعات می توان در خصوص سود یا زیان دهی شرکت ها اظهار نظر کرد.

فلاح صندوق های سرمایه گذاری را از دیگر خدمات بورس عنوان و افزود:این صندوق ها به سه نوع صندوق های با درآمد ثابت،صندوق های مشترک و صندوق های سهام تقسیم می شوند که دو نوع اول بدون زیان هستند.

این کارشناس اقتصادی با تصریح بر اینکه ارزش بورس ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی در ایران 30 درصد است خاطرنشان کرد:در ایالات متحده آمریکا ارزش بازار بورس 120 درصد GDP است.

بیش از 13 میلیلون ایرانی در بورس فعالیت دارند

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس کشور با بیان اینکه بیش از 13 میلیون ایرانی در بورس فعالیت دارند گفت:استان گیلان به لحاظ معاملات استان ششم کشور است و میزان معاملات ایستگاه معاملاتی رشت به 2400 میلیارد تومان می رسد.

در ابتدای این جلسه قاسم مصفا مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هدف برگزاری این کارگاه را آشنایی خبرنگاران و روزنامه نگاران با بازار سرمایه عنوان و ابراز امیدواری کرد مباحث مطرح شده در این کارگاه به افزایش دانش علمی اصحاب رسانه استان کمک کند.

گفتنی است در پایان به شرکت کنندگان این کارگاه گواهی آموزشی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور اعطا شد.