ندای گیلان:معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه “برخی اصرار دارند بگویند در این دولت هم ممکن است تخلف رخ دهد”، گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند در دولت یازدهم بابک زنجانی دوم و سوم شکل می‌گیرد، این خیال خام را به گور می‌برند.

به گزارش ندای گیلان، اسحاق جهانگیری طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان اردبیل با اشاره به توافق هسته‌ای اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که آقای دکتر روحانی به مردم وعده داده بود حل مسأله هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها بود. البته همه می‌دانستند که اراده جدی در جهان شکل گرفته تا به ایران آسیب جدی وارد شود. قدرت‌های بزرگ دنیا در یک موضوع متحد شده بودند و می‌خواستند با تهدید،‌ تحریم و محدودیت‌ها و فشارها ایران را در حالت خوشبینانه به یک سری کارها وادار کنند و در حالت بدبینانه این کارها منجر به تغییر نظام در ایران شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سابقه مذاکرات ایران با کشورهای غربی درباره مسأله هسته‌ای یادآور شد: مقام معظم رهبری بر وجود دانش هسته‌ای در کشور تاکید داشتند و استقامت ملت ایران نیز در این زمینه ستودنی است که همواره در مقاطع مختلف کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه “با تحریم‌های نفتی و بانکی همه‌چیز را نشانه گرفته بودند”، افزود: کسانی که از مذاکرات خبر دارند می‌دانند که مذاکرات بسیار سخت و پیچیده بود چون جزئیات آن به هیچ وجه منتشر نشده‌اند. شش کشور قدرتمند، اتحادیه اروپا و سازمان ملل یک طرف و هیأت ایران طرف دیگر میز مذاکره نشسته بودند. فقط یکی از این کشورها 130 عضو به همراه خود داشت، در حالی‌ که ما یک هیأت حداکثر 25 نفری داشتیم.

وی همچنین گفت: در این دو سال مذاکره به نحو صحیح به غربی‌ها نشان دادیم که با وجود تحریم‌ها تورم و رشد منفی اقتصادی را کاهش دادیم و به ظرفیت‌های داخلی متکی شدیم. ما نشان دادیم برای مسایل اقتصادی و از روی نیاز پای میز مذاکره ننشسته‌ایم بلکه مذاکره ما یک مذاکره برابر برای حل یک مشکل جهانی است و آن هم مشکلی که خود آن‌ها ایجاد کرده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حمایت‌های رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده اطمینان داشتند با اینکه در بزنگاه‌هایی فشارهای سختی بر این تیم وجود داشت که روزی این فشارها گفته خواهد شد. من این فشارها را در چهره آقای ظریف می‌دیدم اما می‌گفتیم ملت به ما ماموریت داده و باید تحمل کنیم.

جهانگیری همچنین با اشاره به دستاوردهای توافق هسته‌ای گفت: ما مصمم هستیم، بعد از تحریم نیز همچنان اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نسخه جدی است که می‌تواند از اقتصاد ایران صیانت کند.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران در حال حاضر جزو 20 اقتصاد دنیاست. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و جایگاهش در آینده باید بسیار بالاتر از این باشد. در حال حاضر نیز مدیران کشور مدیرانی توسعه‌گرا هستند و برنامه‌های مفصلی در این‌باره تهیه کرده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: من در شش ماه گذشته با مسئولان مختلف جلسه داشته و از آن‌ها خواسته‌ام طرح‌های خود را برای دوران بعد از تحریم ارائه کنند و همین الان چند صد میلیارد دلار طرح آماده در زمینه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و راه آهن وجود دارد که ان‌شاالله در موقع خود ابلاغ می‌شوند.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت ورود بخش خصوصی به میدان اقتصاد گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که دولت به هیچ وجه نمی‌خواهد وارد رقابت با بخش خصوصی شود و این بخش خصوصی است که باید در اقتصاد میدان‌داری کند. نکته مهم دیگر این است که قرار نیست شرکت‌های خارجی فکر کنند دوباره می‌توانند همه اجناس خود را در بازار ایران بریزند بلکه این ایران است که شرکای اقتصادی خود را انتخاب می‌کند و شرکت‌های خارجی‌ای می‌توانند با ما کار کنند که در ایران برای بازار ایران و منطقه سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه “ما چند بار از یک سوراخ گزیده شدیم”، افزود: یک بار در سال 53 به دلیل استفاده بد رژیم قبل از درآمدهای نفتی، تولید زمین گیر شد و یک بار هم در دوره‌ای که 950 میلیارد دلار درآمد ارزی نصیب کشور شد ولی به جای اینکه این پول صرف سرمایه‌گذاری و توسعه شود، بیش از 700 میلیارد آن صرف واردات کالا شد. این طور است که هرجا می‌رویم می‌بینیم همان محرومیت‌ها وجود دارد و وقتی می گوییم این پول‌ها چه شد فکر می کنند می‌گوییم آن را برده اند و خورده‌اند در صورتی که وقتی می‌پرسیم پول‌ها چه شد یعنی این پول ها چگونه خرج شد؟

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در سال 90 درآمد ارزی کشور 118 میلیارد دلار بوده است. امسال اگر تا آخر سال تلاش کنیم 25 میلیارد دلار درآمد داریم و این مبلغ باید طوری مدیریت شود که رشد اقتصادی داشته باشیم. با این حال در سال 94 باید حتی در صورت لغو نشدن تحریم‌ها رونق به اقتصاد ایران برگردد.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته راجع به مسایل ارزی در روزنامه صحبت‌های زیادی شد گفت: اصرار دارند که بگویند در این دولت هم می‌تواند تخلف شود. من به شما می‌گویم در این دولت تخلف نمی‌شود و اگر هم بشود من تا صبح نمی‌خوابم تا تکلیف مدیری که تخلف کرده روشن شود.

جهانگیری با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: وقتی بحث بابک زنجانی دوم و سوم مطرح شد من در جلسه‌ای از وزیر نفت پرسیدم موضوع چیست؟ یک بابک زنجانی در این کشور درست شد و این کفایت می‌کند تا من که هیچ مسئولیتی در آن موقع نداشتم، جایی که می‌روم سرم را پایین بیاندازم. 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول مملکت را در اختیار یک فرد گذاشتند و الان بعد از گذشت بیش از یک سال در زندان با گردن کلفتی نمی‌گوید این پول کجاست. وقتی هم داد می‌زنیم فکر می‌کنند راجع به قبلی حرف می‌زنیم. ما با قبلی کاری نداریم. ما با این فعل کار داریم و می‌گوییم این فعل نباید تکرار شود.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: درباره موضوع فساد در فیفا که این همه در دنیا سر و صدا می‌کند می‌گویند 50 میلیون دلار مبلغ فساد است. اصلا 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برای خیلی ها قابل فهم نیست. من در این دولت با اطمینان می گویم اگر خدای نکرده خلافی اتفاق بیافتد هیچ خط قرمزی وجود ندارد و قوه قضاییه اختیار دارد با دست‌اندازی به بیت المال در هر رده‌ای برخورد کند.

جهانگیری با اشاره به انواع ذخایر ارزی کشور گفت: ارزی که متعلق به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی است حدود 115 میلیارد دلار است. از این مبلغ حدود 4 الی 5 میلیارد دلار مال دولت است که به دلیل محدودیت‌ها هنوز نتوانسته نفت بفروشد و آن را به بانک مرکزی واگذار کند. پول صندوق توسعه ملی الان در حساب‌های بانک مرکزی است. پس اینکه گفته می شود ظرف یک هفته 100 میلیارد کم شد درست نیست.

وی ادامه داد: کل ذخایر کشور محفوظ است ولی اینکه اگر تحریم‌ها و مسدود بودن را بردارند، این‌ها به صورت دلار وارد کشور می شوند یا نه باید گفت چنین چیزی نیست. البته ذخایر بانک مرکزی متعلق به بانک مرکزی است و اگر دولتی به آن دست می‌زند نشانه بی‌نظمی آن دولت است. به همین دلیل است که ما براساس اصرار شخص رئیس‌جمهور تصمیم گرفتیم که به منابع بانک مرکزی دست نزنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود درباره استان اردبیل گفت: یکی از امتیازات اردبیل داشتن مرز با کشور خارجی است و ما باید موانع پیش روی صادرکننده‌ها را برداریم. یکی از دلایلی که رئیس‌جمهور محترم تاکید داشت اردبیل منطقه آزاد داشته باشد این بود که استان مذکور این شایستگی را دارد.

جهانگیری با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری در اردبیل، از نمایندگان مجلس خواست کمک کنند تا این موضوع زودتر به نتیجه برسد.

وی افزود: درباره موضوع راه آهن که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، باید بگویم که این موضوع را دنبال می‌کنیم تا ببینیم چه راهی وجود دارد زیرا در این زمینه فعلا نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت./انتخاب