چمران با اشاره به انتخابات سال های گذشته تأکید کرد: واقعا اگر می‌خواستیم آقای قالیباف را رئیس‌جمهور کنیم و فشار تبلیغاتی می‌گذاشتیم، می‌توانستیم

به گزارش ندای گیلان؛مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران و از چهره های برجسته اصولگرایان در گفت و گویی به بیان ناگفته هایی از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و دلایل کنار رفتن قالیباف در این انتخابات اشاره کرد. چمران در این مصاحبه که با «اعتماد» انجام داده است، با اشاره به انتخابات سال های گذشته تأکید کرد: واقعا اگر می‌خواستیم آقای قالیباف را رئیس‌جمهور کنیم و فشار تبلیغاتی می‌گذاشتیم، می‌توانستیم. وی در پاسخ به این سؤال که چرا سازوکاری برای ماندن آقای قالیباف در انتخابات اخیر تعریف نکردید، تصریح کرد: خب امسال تصمیم بر ماندن آقای رئیسی شد. وی افزود: اگر قالیباف می‌ماند و رئیسی کناره‌گیری می‌کرد، قطعا رای رئیسی به سبد قالیباف نمی‌آمد. طرفداران آقای رئیسی تیپ شخصیتی مشخصی داشتند و شاید فقط ٢٠ تا ٣٠ درصدشان به قالیباف رای می‌دادند. چمران تأکید کرد: بعد از انتخابات مشخص شد که نزدیک به هفتاد درصد از آرای قالیباف به سبد رای رئیسی رفت. این شخصیت برجسته اصولگرا در ادامه ضمن ابراز رضایت از نتیجه انتخابات اخیر گفت: به دست آوردن ١٦ میلیون رای یکدست بعد از آن همه اختلاف‌ها و انشقاق‌های گذشته در مجموعه اصولگرایی و ٤٠٠هزار رای آقای میرسلیم واقعا اهمیت داشت تا به موتلفه‌ای‌ها بگوییم این قدر که می‌گویید ما حزب هستیم و قدیمی هستیم و رای داریم، این ٤٠٠ هزارتا رای شماست! وی در ادامه افزود: آقای رئیسی هم بعد از انتخابات گفت الحمدلله که آقای میرسلیم کنار نرفت وگرنه بعدا می‌گفت ١٠ میلیون رای رئیسی به خاطر کنار رفتن من بوده است.
احمدی نژاد از ابتدای شهرداری اش به دنبال ریاست جمهوری بود
رئیس سابق شورای شهر تهران درباره شهردار شدن احمدی نژاد نیز گفت: او از ابتدای این که شهردار تهران شد، به دنبال ریاست‌ جمهوری بود. وی درباره واکنش اش به این موضوع تصریح کرد: من در ابتدا مخالف بودم و به‌شدت هم او را نهی می‌کردم چون فکر نمی‌کردم بتواند رای بیاورد اما وقتی زمان کمی پیش رفت و سفرهای بیشتری را با او همراه شدم و روند رو به رشدش را دیدم، احساس کردم موفق می‌شود به همین دلیل حمایتش کردم. چمران درباره رد کردن پیشنهاد معاون اولی احمدی نژاد نیز گفت: الان که فکر می‌کنم و صحبت‌های عده‌ای را می‌شنوم، می‌گویم کاش قبول می‌کردم. احمدی‌نژاد نسبت به من حالت دیگری داشت که با بقیه نداشت و شاید اگر قبول می‌کردم به قول شما خیلی ماجراها پیش نمی‌آمد.
 قبل از آن که خودم را کنار بکشم، با احمدی‌نژاد دعوا زیاد کردم
وی در پاسخ به این پرسش که «الان از این که از احمدی‌نژاد حمایت کردید، پشیمان نیستید؟» اظهارکرد: برای دور اول ریاست‌جمهوری‌اش نه، پشیمان نیستم. چون دوره اول ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد را یکی از بهترین دوره‌های ریاست‌جمهوری کشور می‌دانم. اگر همه آمارها را منصفانه بررسی کنیم، می‌بینیم کارهایی که انجام داد و امیدی که در دل مردم ایجاد شد واقعا زیاد بود. حتی در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی و آمریکای جنوبی هم امید زیادی ایجاد شد. آن موقع من خودم در مکه به چشم دیدم که پادشاه و شاهزاده‌های سعودی آمدند، طواف کنند. شرطه‌ها راه مردم را بسته بودند تا این ها بروند طواف کنند، ملک عبدا…، پادشاه وقت عربستان هم جلوی همه حرکت می‌کرد. مردم خیلی به آن ها توجهی نمی‌کردند ولی وقتی احمدی‌نژاد را دیدند نمی‌دانید که این مسلمان‌ها برای او چه کار می‌کردند. به گونه‌ای که پادشاه عربستان دید فضا این‌گونه است، آمد دست احمدی‌نژاد را گرفت و با هم حرکت کردند تا بگوید مردم مشتاق او هم هستند. وی درباره دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز گفت: ببینید من درباره دور دوم از کار خودم پشیمان نیستم که چرا حمایت کردم، بلکه از کار او پشیمانم که چرا این کارها را کرد. چمران در پاسخ به این پرسش که «با ایشان صحبت می‌کردید که این‌طور باش یا آن‌طور نباش؟» توضیح داد: بله، صحبت زیاد می‌کردم. من تا قبل از آن که خودم را کنار بکشم، با احمدی‌نژاد دعوا زیاد کردم.
چمران در پاسخ به این پرسش که «تهران دوران احمدی‌نژاد را موفق‌تر می‌دانید یا تهران دوران قالیباف را؟» گفت: دوره قالیباف هم طولانی‌تر بود و هم درآمدها بیشتر بود   به همین دلیل توانستیم کارهای زیادی انجام دهیم. دوره احمدی‌نژاد چون بعد از دوره کرباسچی بود، وقتی وارد شهرداری شدیم همه جا شبیه انقلاب بود. شبیه بعد از انقلاب که همه خودسانسوری می‌کردند و می‌ترسیدند تخلف کنند. مثلا می‌ترسیدند رشوه بگیرند و فضای شهرداری، فضای انقلابی بود. نیروها با سلامت کار می‌کردند اما زمان آقای قالیباف مثل این که دوباره همه‌چیز برای‌شان عادی شد و دیگر از فضای انقلابی خبری نبود.