مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت: سهم ادارات گیلان در کاهش پیک‌بار در تابستان سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به جابه‌جایی ساعات اداری از ساعت 6 لغایت 13 کاهش 15.26 مگاواتی به همراه داشت که امسال انتپار می رود با مدیریت مصرف مشترکین و تغییر ساعت کاری ادارات 30 مگاوات کاهش مصرف در استان داشته باشیم.

محمدتقی مهدی‌زاده مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در گفتگو با ندای گیلان با بیان اینکه  بیشینه نیاز مصرف استان  تا نیمه خرداد ۱۴۰۲ در روز ۹ خرداد محقق شده و مقدار آن 1440.1  مگاوات بوده است اظهار داشت:  نیاز مصرف در همین تاریخ نسبت به سال گذشته که ۱۱۰۷ مگاوات بوده مقدار 30 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

کاهش 15.6 مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت اداری

وی در خصوص تأثیر تغییر ساعات اداری بر مصرف برق در استان خاطرنشان کرد: سهم ادارات گیلان در کاهش پیک‌بار در تابستان سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به جابه‌جایی ساعات اداری از ساعت 6 لغایت 13 کاهش 15.26 مگاواتی به همراه داشت که امسال انتپار می رود با مدیریت مصرف مشترکین و تغییر ساعت کاری ادارات 30 مگاوات کاهش مصرف در استان داشته باشیم.

سرقت 80 تن کابل برق در گیلان

مهدی‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان سرقت کابل‌های برق در استان با بیان اینکه میزان سرقت از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ تن بوده است، گفت: برای حل این معضل، تبدیل شبکة سیمی به کابل خود نگه‌دار، استفاده از دوربین‌های مداربسته در ساختمان‌های  تأسیسات برقی، استفاده از قفل‌های ضدسرقت در پست‌های برق  و… در دستور کار قرار گرفته است.

لزوم تنظیم دمای کولر روی 24 درجه

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان  در خصوص راه‌های کاهش مصرف برق در ساعات پیک مصرف خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه‌های پرمصرف مانند، اتو ماشین لباسشویی و… در ساعات غیر اوج مصرف و  تنظیم دمای کولرها روی دمای آسایش (۲۴ درجه و بالاتر) می‌تواند نقش بسیار چشمگیری در کاهش مصرف داشته باشد.
وی با بیان اینکه همچنین نصب سایه‌بان برای کولرها و عدم قرارگیری کندانسور آنها در محل تابش مستقیم آفتاب  سرویس به‌موقع کولرها نیز از اهمیت خاصی در این راستا برخورد دار است، افزود: استفاده از نور طبیعی روز و بکار گیری از لامپ‌های LED بجای لامپ‌های التهابی با بازده نوری پایین  و عدم استفاده هم‌زمان از لوازم برقی پرمصرف می‌تواند راهکار مناسبی  در کاهش میزان مصرف برق باشد.

تلفات 10 درصدی در شبکه توزیع برق

 

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در تشریح میزان انرژی توزیع نشده و اتلاف شبکه گفت: تلفات سال ۱۴۰۱ از خرید انرژی 6976.72 میلیون کیلووات‌ساعت و فروش انرژی 6217.85 میلیون کیلووات‌ساعت بوده که با مقایسه این ارقام 10.88 درصد تلفات داشته‌ایم.

احداث 148 کیلومتر شبکه فشارمتوسط در گیلان

مهدی‌زاده همچنین احداث 148 کیلومتر شبکه فشار متوسط در راستای افزایش ظرفیت شبکه برق‌رسانی و ارتقای قدرت مانور شبکه با اعتباری بالغ بر 2087 میلیارد ریال، احداث 258 کیلومتر شبکه فشارضعیف در راستای افزایش ظرفیت شبکه برق‌رسانی و تأمین برق مشترکین جدید با اعتباری بالغ بر 1518 میلیارد ریال، احداث 674 دستگاه پست هوایی و احداث 6 پست زمینی توزیع برق با اعتبار 2371 میلیارد ریال به‌منظور توسعه ظرفیت تأمین برق مشترکین توزیع برق استان گیلان را از برنامه‌های این شرکت در طی سال جاری عنوان کرد.

 

نصب یک هزار کیلومتر کابل خود نگه‌دار در استان

 

وی همچنین با تصریح بر اینکه طرح اصلاح و بهینه‌سازی یک هزار کیلومتر شبکه ضعیف سیمی به کابل خود نگه‌دار باهدف افزایش قابلیت اطمینان کاهش خطرات برق‌گرفتگی و سرقت و ارتقای کیفیت توان تحویلی به مشترکین با اعتبار 3 هزارمیلیاردریالی در طی سال جاری در دستور کار قرار دارد، گفت: اصلاح و تعمیرات 500 کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی در قالب طرح جهادی ارتقای تاب‌آوری با اعتبار 180 میلیارد ریال نیز توسط شرکت توزیع برق استان، دنبال می‌شود.

 

مهدی‌زاده در پایان به انجام تعمیرات کارگاهی تجهیزات و ورود مجدد این تجهیزات به چرخه بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: این موارد شامل تعمیر و اورهال 200 دستگاه ترانسفورماتور توزیع، 150 دستگاه تابلوی فشارضعیف و 30 دستگاه تابلوی فشار متوسط با اعتبار 95 میلیاردریالی می‌شود.

 

  • نویسنده : نوشین میربلوک