درحالی که در روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در ایران، گیلان وخیم ترین وضعیت را در مقایسه با سایر استان ها داشت،با تلاش کادر درمانی،اقدامات به موقع علوم پزشکی و حمایت همه جانبه دکتر نوبخت موفق شده است شیب شیوع این ویروس را در استان مهار کند.

به گزارش سرویس اجتماعی ندای گیلان از رشت،نخستین روزهای اسفند سال گذشته بود که وزارت بهداشت اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشور را اعلام کرد و به دنبال آن طی تنها دو هفته گیلان به دومین استان دارای بالاترین آمار شیوع این ویروس ناشناخته بدل شد و رفته رفته ظرفیت بیمارستان های استان با انبوه بیماران پر شد و طبق آمارهای رسمی طی یک ماه  فقط بیش از ۷۰۰۰ بیمار در بیمارستان های گیلان بستری شدند.

از همان روزهای ابتدایی مسئولین استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی معتقد بودند باید از ورود مسافران هفته های پایانی سال به گیلان جلوگیری شده و ادارات و مشاغل غیر ضروری تعطیل باشند تا پیک شیوع این ویروس از کنترل کادر درمانی استان خارج نشود. درحالی که شورا امنیت ملی با بستن راه های استان در آن مقطع مخالفت کرد،ساعت کاری ادارات با تدبیر ستاد مقابله با کرونای گیلان جلوتر از تصمیمات ملی کاهش یافت و اطلاع رسانی های بهداشتی به صورت شبانه روزی با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رسانه ها و سطح شهرها صورت گرفت.

تجهیز بیمارستان ها و تهیه فوری اقلام محافظتی کادر درمانی استان

درحالی که دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مشکلات مالی عدیده ای از جمله بدهی های انباشته از گذشته دست و پنجه نرم می کرد، کمبود تجهیزات و امکانات درمانی نیز کار را برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این استان که روز به روز درحال افزایش بودند، سخت کرده بود.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان موفق شد با جذب اعتبارات استانی و ملی و جبران سریع بخشی از کمبود های استان در بخش بهداشت و درمان جان تازه ای به جبهه مبارزه با کرونا ببخشد ؛ بطوریکه علاوه بر ۳ میلیارد تومانی که به صورت تنخواه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان و از محل اعتبارات استانی به این دانشگاه پرداخت شد، بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و دکتر نوبخت به استان اختصاص پیدا کرد و سریعا برای تهیه لوازم مصرفی و ایمنی کادر درمانی، تجهیزات بیمارستانی، تکمیل بیمارستان های تالش و لنگرود و… شد.

علوم پزشکی گیلان موفق شد با جذب این اعتبار نسبت به پرداخت معوقات کادر درمانی استان اقدام کرده و به تجهیز بیمارستان های استان بپردازد بطوریکه فقط در یک مورد تعداد تخت های ICU بیمارستان مادر رازی در شهر رشت از ۸ تخت به ۳۰ تخت افزایش یافت و بیمارستان های صومعه سرا و انزلی تجهیزات قابل توجهی را دریافت کردند.

علاوه بر این با تهیه فوری گان، ماسک n95، شیلد و … به میزان لازم دغدغه ها برای حفظ سلامت کادر قهرمان درمانی استان در مقابله با کرونا تا حدودی مرتفع شد.

پیشتازی گیلان در طرح غربالگری بیماران مبتلا به کرونا

در اوایل اسفند و با شیوع گسترده ویروس در گیلان، استاندار گیلان این استان را مرکز بحران کرونا در کشور عنوان کرد و خواستار اقدامات ملی برای مقابله با این ویروس در گیلان شد.با اعلام اجرای طرح غربالگری بیماری کرونا با توجه به ضرورتِ داشتن پایگاه داده مناسب از بیمارانی که ممکن است علایم ویروس کرونا را داشته باشند، دانشگاه علوم پزشکی گیلان موفق شد با همکاری سایر دستگاه های استان از ظرفیت شبکه های بهداشت و بهورز ها و همچنین رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای اجرای طرح خود اظهاری غربالگری کرونا بهره ببرد و ظرف تنها چند روز بیش از ۴۰ درصد جمعیت گیلان را غربالگری کند که تا امروز به حدود ۹۰ درصد جمعیت گیلان رسیده است.

این اقدام به موقع و گسترده یکی از عواملی بود که منجر به شناسایی بیماران مشکوک به کرونا و قرنطینه یا بستری کردن آنها در بیمارستان ها شد و از ادامه روند شتابان همه گیری ویروس در گیلان کاست.

نظارت مستمر بر اصناف و آموزش و فرهنگسازی

یکی از وظایف دیگر و مهم دانشگاه علوم  پزشکی بازرسی مستمر کارشناسان بهداشت این دانشگاه از صنوف و ارائه آموزش های لازم به اقشار مختلف مردم است.

طی این مدت بیش از ۱۰۵۰۰مورد بازدید اماکن عمومی در سطح گیلان توسط اکیپ بازرسان بهداشت محیط استان انجام شده  و در ۱۳ روز نخست سال بالغ بر ۴۰ هزار  مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مراکز غذایی توسط این بازرسان صورت گرفته که در پی آن ۱۷۴۳ مورد پلمب  واحدهای متخلف در ۱۳ روز آغازین سال ۹۹ در گیلان به ثبت رسیده است.

همچنین به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در معابر و مکان های عمومی سطح شهرها ۴۵۶۲۶ مورد پروتکل گندزدایی نیز در تعطیلات نوروز توسط کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده  است.

علاوه بر این به منظور فرهنگسازی رعایت بهداشت مقابله با کرونا در بین مردم بیش از ۴۹ هزار بنر، پوستر و پیام بهداشتی در اماکن عمومی استان نصب شده است.

انجام بیش از سه هزار و ۷۱۰ مورد مشاوره تلفنی کرونا در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص اقدامات انجام شده برای کاهش بار روانی همه گیری ویروس کرونا در گیلان  اظهار داشت:به دنبال سرعت بالای انتشار یک بیماری عفونی کمتر شناخته شده و ابتلای جمعیت قابل توجهی از یک کشور در یک بازه زمانی کوتاه و قرار گرفتن در یک وضعیت همه گیری جهانی، معمولا آسیب های مستقیم بیماری بیشتر به چشم می آیند. بخش قابل ملاحظه ای از این پیامدها شامل عوارض روانشناختی شایعی هستند که شباهت های زیادی با پیامدهای پس از وقوع حوادث طبیعی دارند.

وی ادامه داد: در همین راستا و با در نظر گرفتن ضرورت پاسخگویی به نیاز عموم جامعه در زمینه اطلاع رسانی در حوزه های مختلف این ویروس کرونا، سامانه ۴۰۳۰  نیز در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی شد.

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت استان  گفت:در راستای بسیج ملی مقابله با کرونا از بیست و هشتم اسفند ماه سال ۹۸ تا هفتم فروردین ماه سالجاری بیش از سه هزار و ۷۱۰ مورد مشاوره روانشناسی توسط هشت تن از روانشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به انجام رسید.

 

رشادت کادر درمان استان برای درمان بیماران مبتلا به کرونا

در بین عوامل یاد شده و موثر در کنترل ویروس کرونا در گیلان شاید مهم ترین موارد رشادت کادر درمانی استان و مشارکت مردم گیلان برای مقابله با این ویروس باشد. گیلان از اولین استان هایی بود که تعدادی از پزشکان، پرستاران و حتی کارمندان بیمارستان آن  در راه خدمت به مردم به شهادت رسیدند.

پزشکان عمومی و متخصص چه در بخش خصوصی چه در بخش دولتی با شجاعت مثال زدنی از روزهای اول علیرغم همه مخاطرات برای درمان بیماران در مطب ها و بیمارستان ها تلاش کردند.

مطب های درمانی در سطح استان نه تنها تعطیل نشده و ساعت کاری خود را کاهش ندادند، بلکه اکثر آنها به صورت شبانه روزی به درمان بیماران مشغولند.

از سوی دیگر پرستاران و کادر درمانی قهرمان گیلان هفته ها است که در بیمارستان ها تمام قد در مقابل ویروس کرونا ایستادگی می کنند و علیرغم خستگی ، ابتلا به بیماری و تقدیم کردن چندین شهید دست از تلاش و مجاهدت برای درمان بیماران خود بر نمی دارند.

درحالی که با شیوع کرونا  در برخی از کشورهای پیشرفته بیماران در راهروهای بیمارستان ها رها می شوند و پزشکان و پرستاران دست به تجمع و اعتراض می زنند، پزشکان و پرستاران ایرانی و گیلانی که به دلیل تحریم ها و فشارهای اقتصادی از امکانات کاملی هم برخوردار نبودند، نشان دادند درمان بیماران مهم ترین دغدغه و هدف برای آنها است و از هیچ کوششی در این راه مضایقه نمی کنند، حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود.

*یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت گیلان گرامی باد