استاندار گیلان با اشاره به اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته اشتغال را در مهارت آموزی و کارآفرینی برنامه‌ریزی کرده اند، گفت: افزایش اشتغال پایدار هدف اصلی توسعه مهارت آموزی است.

به گزارش ندای گیلان از رشت ، ارسلان زارع در افتتاح ۳۴ طرح دانشگاهی کشور به صورت ویدئو کنفرانس در انزلی با اشاره به اینکه مهمترین راهبرد در جوامع توسعه یافته زمینه سازی شاخص‌های تحقق توسعه سلامت است، اظهار کرد: یکی از مهمترین راه‌های رسیدن به این مهم فراهم کردن بستر کار و اشتغال در جامعه است.

وی با بیان اینکه نبود شغل، آسیب‌های اجتماعی بسیاری را در جامعه به دنبال دارد، افزود: دولت ایجاد اشتغال را به عنوان وظیفه برای خودش تعریف کرده است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته لازمه اشتغال خود را در مهارت آموزی و کارآفرینی برنامه‌ریزی کرده‌اند، گفت: مهارت آموزی حلقه اتصال ایجاد فرصت‌های شغلی است که باید برای آحاد جامعه محسوس باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف نهایی از توسعه مهارت، افزایش اشتغال پایدار در جامعه است، تصریح کرد: تعمیم آموزش به ویژه مهارت آموزی به بخش‌های بیشتری از جامعه ضروری است و در سند چشم انداز برنامه ششم توسعه کشور و همچنین در آمایش سرزمین گیلان به آن توجه شده است.

زارع با اشاره به اینکه گیلان اگرچه نرخ بیکاریش اندکی از متوسط کشور کمتر است ولی این شرایط مطلوب نیست، بیان کرد: باید توجه داشت که نگاه‌های سنتی به شغل در جوانان و نسل امروز باید تغییر کند و از شغل کارمندی به سمت مهارت و کارآفرینی سوق داده شود.

وی به اهمیت توجه به مهارت آموزی از سنین پایه و فرهنگ سازی را بیانگر راهبرد و نگاه استراتژیک به حوزه آموزش کشور دانست و ادامه داد: باید دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی خارج از ظرفیت دانشگاه‌های حرفه‌ای باید داشته باشد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه ایجاد فرصت‌های اشتغال تنها وظیفه وزارت علوم نیست و همه دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی باید نقش آفرین باشند، تصریح کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مقوله‌ای که در توسعه آموزش تأثیرگذار است.

وی به نقش مهم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه مهارت و ارتقای بهره وری و توسعه همه جانبه جامعه اشاره کرد و افزود: باید آموزش‌ها مستمر و درگیر با محیط واقعی کار باشد.