بزرگ‌ترین مرکز ICU دولتی شمال کشور با اعتبار بالغ بر هشت میلیارد تومان با ۳۰ تخت در بیمارستان رازی رشت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ندای گیلان،صبح امروزیکشنبه؛ ۳۰ تخت ICU در مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی رازی رشت با حضور دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان افتتاح و به بهره برداری رسید.
تخت های ICU مجهز به تخت الکتریکی، ونتیلاتور، پمپ سرنگ، پایه سرم، مانیتورینگ، ترالی اورژانس، الکتروشوک، ساکشن و الکتروکاردیوگراف هستند.

مرکز مجهز و پیشرفته ICU رازی رشت مجموعا ۹۰۰ مترمربع مساحت دارد و برای احداث و راه اندازی آن بالغ بر هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، استانی و خیرین سلامت هزینه شده است.

بیمارستان رازی رشت در گذشته علیرغم اینکه سانتر عفونی و مسمومیت گیلان بود، تنها هشت تخت ICU داشت. اما با راه‌اندازی تخت های کنونی، شاخص تخت های ICU در این مرکز درمانی دولتی گیلان به ۳۸ تخت افزایش یافته است.

به گفته دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این استان تنها ۹۰ تخت ICU داشت که کفاف بیماران نیازمند این خدمت را نمی‌داد. اما با افزایش آن به ۱۲۰ تخت، علاوه بر گیلان، می‌توان بخشی از نیاز حیاتی غرب مازندران و اردبیل  را نیز پوشش داد.

گفتنی است با شیوع ویروس کرونا و همه گیری بیماری کووید ۱۹ و نیاز مبرم و‌ حیاتی بیماران به دستگاه های کمک تنفسی، کمبود تخت های ICU در گیلان از جمله مرکز گیلان به یکی از چالش های حوزه درمان تبدیل شده بود.

امروزه می توان بیمارستان رازی رشت را با تعداد تخت های ICU کنونی، بزرگ‌ترین مرکز ICU شمال کشور نام برد که در پس از بحران کرونا می تواند سایر بیمارستان‌ها را نیز پشتیبانی کند.

در حال حاضر ۲۳۰ تخت ICU در گیلان وجود دارد که ۱۲۰ تخت آن دولتی و ۱۱۰ تخت دیگر توسط بیمارستان های خصوصی، سازمان تامین اجتماعی و ارتش به مردم خدمات درمانی ارایه می کنند./د