احساسات ما پیوندی مستقیم با بدن ما دارند، به همین دلیل است که نه‌تنها بر روان ما بلکه بر وضعیت جسمانی ما هم تاثیرگذار هستند. بنابراین لازم است بدانیم احساسات ما چه قدرتی دارند و چطور می‌توانند به ما کمک کنند تا وضعیت روانی خود را تحت کنترل داشته باشیم و سلامتی جسمانی خود را […]

احساسات ما پیوندی مستقیم با بدن ما دارند، به همین دلیل است که نه‌تنها بر روان ما بلکه بر وضعیت جسمانی ما هم تاثیرگذار هستند. بنابراین لازم است بدانیم احساسات ما چه قدرتی دارند و چطور می‌توانند به ما کمک کنند تا وضعیت روانی خود را تحت کنترل داشته باشیم و سلامتی جسمانی خود را حفظ کنیم. اگر به احساسات آزاردهنده خود توجه کنیم، نه‌تنها به خود کمک می‌کنیم بلکه وضعیت روانی و جسمانی خود را به تعادل می‌رسانیم.
عشق
اگر عشق را تجربه کرده باشید احتمالا متوجه شده‌اید که در این شرایط ضربان قلب بالاتر می‌رود و تعریق دست‌ها بیشتر می‌شود. این مساله در اثر برانگیختگی هورمون‌های آدرنالین و نوراپینفرین رخ می‌دهد. از طرفی دیگر، اوکسیتوسین یا همان هورمون عشق، در شما احساس شادی و اعتماد به نفس ایجاد می‌کند، بخش‌هایی از مغز که تاثیری تسکین‌بخش دارند فعال می‌شود و دردهای شما را از میان می‌برد و سلامتی قلبی شما را افزایش می‌دهد. گفته می‌شود افراد متاهل در مقایسه با افراد مجرد از عمر طولانی‌تری برخوردارند.
خشم و اضطراب
احساس خشم می‌تواند تاثیرات مختلفی بر بدن داشته باشد؛ از سردرد و بی‌خوابی گرفته تا اختلالات گوارشی، مشکلات پوستی، سکته قلبی و حتی سکته مغزی. اگر فرد نگرانی هستید، احساس خشم می‌تواند با تشدید علائم اختلال اضطراب وضعیت شما را وخیم‌تر کند. پس برای آنکه اجازه ندهید این احساس بر شما غلبه کند، می‌بایست به علت خشم‌تان پی ببرید و با دیگران درباره افکار خود صحبت کنید. راه‌حل مشکل را پیدا کنید و افکار زیان‌بخش را از خود دور کنید.
افسردگی
افسردگی نوعی اختلال ذهنی است که می‌تواند منجر به دردهای عاطفی شود. این حالت خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. علاوه بر این، افسردگی به دلیل فقدان آرامش یا درگیری‌های فکری فراوان باعث بیخوابی در فرد می‌شود.
ترس
وقتی دچار ترس هستیم، صورت ما از خون خالی می‌شود و رنگ پریده به نظر می‌آییم. این حالت در اثر واکنش «جنگ یا گریز» دستگاه عصبی خودکار بدن رخ می‌دهد (یک واکنش فیزیولوژیک که جانوران در پاسخ به ادراکات خود نسبت به موقعیت‌های خطرناک انجام می‌دهند). وقتی با چیز هراس‌انگیزی مواجه می‌شویم، عروق خونی جریان خون به طرف صورت و دست‌ها و پاها را محدود می‌کنند و خون بیشتری را به ماهیچه‌ها و بدن می‌رسانند، به این ترتیب می‌توانیم با آنچه باعث ترس شده بجنگیم یا از آن بگریزیم.
نفرت
احساس نفرت به یک چیز یا به یک شخص، در میان همه احساسات بیشترین دشواری را برای کنترل دارد. برخلاف احساسات دیگری مثل ترس و خشم که ضربان قلب را بالا می‌برند، احساس نفرت ضربان قلب را تا حدودی کاهش می‌دهد. به علاوه، در این شرایط ممکن است دچار تهوع یا احساس بدی در ناحیه معده شوید.
برای مقابله با این حالت، یک نفس عمیق بکشید، به این فکر کنید که تنها احساسات‌تان هستند که سعی دارند افکارتان را به کنترل درآورند، پس مخالف احساس‌تان عمل کنید و به جای مسخره کردن یک چیز یا یک نفر، نسبت به آن مهربان باشید.
خجالت
اگر فرد دچار شکل سالمی از خجالت باشد عزت نفس و اراده آزاد خود را از دست نمی‌دهد. اما شکل ناسالم آن معمولا ریشه در گذشته دارد و به بخشی از وجود فرد و نوعی اضطراب تبدیل می‌شود. این حالت باعث بروز مشکلاتی مثل تولید بیش اندازه کورتیزول که اصلی‌ترین هورمون اضطراب است شده و می‌تواند منجر به تپش قلب و تنگی عروق خونی شود.
برای غلبه بر این احساس، از مقایسه خود با دیگران دست بکشید. در خود ایجاد اعتماد به نفس کنید و از افکار و نظرات دیگران ترسی نداشته باشید. اجازه دهید هرچه مایلند انجام دهند و به خاطر داشته باشید که شما تنها کسی هستید که حقیقت را می‌داند. خودتان را به چالش بکشید، در این چالش پیروز شوید و به خودتان عشق بورزید.
غرور و تحقیر دیگران
غرور بی‌جا از افکار منفی درباره دیگران و این تصور که کسی بهتر از شما وجود ندارد نشات می‌گیرد. این حالت می‌تواند باعث بروز تنش در شما شود که مشکلاتی مثل سوزش معده، معده درد، افزایش فشار خون و غیره را در پی دارد. ضرب المثل «غرور مقدمه شکست است» نشان می‌دهد غرور می‌تواند منجر به سرانجامی شود که در اثر نادیده گرفتن خطرات احتمالی رخ می‌دهد.
اگر معذرت‌خواهی برای شما کار دشواری است از این روش‌ها استفاده کنید: دست از کمالگرایی بکشید و شکست‌هایتان را به منزله فرصتی برای تلاشی بهتر بدانید. احساس همدلی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشید و سعی کنید احساسات آن‌ها را درک کنید. دیگران را همان‌طور که هستند بپذیرد، عذرخواهی خود را بنویسید و احساس خجالت بیش از اندازه نداشته باشید چراکه همین مساله از داشتن آزادی جلوگیری می‌کند.
حسادت
بعضی افراد احساس حسادت را بد نمی‌دانند، اما این تنها زمانی است که حسادت بیش از اندازه نباشد. حسادت معمول احساسی است که فرد در زمان نگرانی یا ترس از دست دادن فرد مورد علاقه‌اش تجربه می‌کند. اما شکل ناسالم حسادت می‌تواند به قلب صدمه وارد کند و به روابط و خانواده‌ها آسیب بزند. فشار ناشی از حسادت ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد. این احساس دیگر علائم ناشی از احساسات منفی را هم می‌تواند در پی داشته باشد، مثل کم اشتهایی، افزایش یا کاهش وزن چشمگیر، بی‌خوابی، مشکلات معده و غیره.
ابتدا لازم است که به شریک عاطفی خود اعتماد داشته باشید. از مقایسه خود با دیگران دست بردارید و حقیقت را از تصورات غیرواقعی تفکیک کنید. این موارد موثرترین شیوه‌ها برای غلبه بر حسادت در روابط عاطفی هستند.
شادی
ارسطو فیلسوف مشهور یونانی می‌گوید: «شادی مفهوم و هدف زندگی و غایت نهایی هستی انسان است.» شادی و سلامتی رابطه‌ای تنگاتنگ با یکدیگر دارند؛ به گونه‌ای که این احساس سلامتی قلب را افزایش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و عمر طولانی‌تری به ما می‌بخشد. به علاوه، احساس شادی به ما کمک می‌کند بر اضطراب خود غلبه کنیم. طبق تحقیقات، احساس شادی تاثیری سودبخش بر طول عمر دارد؛ به گونه‌ای که خطر مرگ را تا ۱۸ درصد در افراد سالم و تا ۲ درصد در افرادی با سابقه بیماری کاهش می‌دهد.
از همین حالا احساس شادی در خود ایجاد کنید. کسی را که دوستش دارید در آغوش بگیرید، نه برای تحت‌تاثیر قرار دادن دیگران بلکه برای خودتان و هر طور مایل هستید لباس بپوشید و فراموش نکنید که لبخند بزنید. علاوه بر این، فعال بودن را فراموش نکنید، زمانی را در محیط بیرون بگذرانید، خواب شبانه مناسبی داشته باشید و مهمتر از همه آنکه از زندگی خود لذت ببرید.
افسردگی و نگرانی خطر مرگ بر اثر بیماری کبدی را افزایش می‌دهد
علاوه بر خطر بروز بیماری‌های قلبی، احساس نگرانی یا افسردگی می‌تواند منجر به بروز بیماری کبدی شود.
تحقیقات نشان می‌دهد اختلالات روانی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش دهند. بیماری‌های قلبی- عروقی نیز از عوامل بروز بیماری کبدی‌ای هستند که به آن کبد چرب غیرالکلی گفته می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به التهاب و نارسایی کبد شود. بنابراین احساس افسردگی یا نگرانی می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری کبدی را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.