با گذشت یک روز از اعلام اسعتفای «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران همتای ژاپنی او در سخنانی در توکیو درباره این موضوع اظهارنظر کرد و خواستار باقی ماندن ظریف در سمت وزارت خارجه ایران شده است.

به گزارش ندای گلان و بنا بر گزارش وزارت خارجه ژاپن، «تارو کونو» وزیر خارجه خارجه این کشور روز سه شنبه (امروز) در یک کنفرانس خبری هفتگی در توکیو در پاسخ به سوالی درباره استعفای «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران گفت: «من با دکتر ظریف چندین بار دیدار کردم و چندین گفت‌و‌گوی تلفنی داشتم. او (فردی) بسیار میانه‌رو است و در حصول به برجام نقشی کلیدی داشت در نتیجه من از این خبر که او استعفا داده، تعجب کردم».

این مقام ژاپنی ادامه داد: «زمان زیادی از آخرین دیدارمان نمی‌گذرد و هنوز استعفای او توسط رئیس‌جمهور (ایران) تایید نشده است. این را می‌دانم که طبق قوانین ایران، دکتر ظریف هنوز وزیر خارجه است. من از او می‌خواهم (وزیر خارجه) بماند. آنچه که شنیدم آن است که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از ایران دیدن کرد و با (حسن) روحانی رئیس‌جمهور ملاقات داشت (اما) دکتر ظریف در این نشست حضور نداشت، به طور کلی من درباره اوضاع جاری قدری نگرانم».

محمد جواد ظریف، شامگاه دوشنبه (دیشب) با انتشار یک مطلب در اینستاگرام استعفایش از وزارت خارجه را با این مطالب اعلام کرده بود: « از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید».