کتاب «دوبیتی های فولکولوریک تالشی» شامل دوبیتی هایی از ماسوله و جنوب تالش (شاندرمن تا گشته روخون) به همت حوزه هنری گیلان منتشر شد.

به گزارش ندای گیلان،کتاب «دوبیتی های فولکولوریک تالشی» شامل دوبیتی هایی از ماسوله و جنوب تالش (شاندرمن تا گشته روخون) مجموعه ای است مشتمل بر ۵۵۷ دوبیتی از مناطق تالش گیلان به ویژه مناطق ماسوله و جنوب تالش که توسط رحیم نیک مرام ماسوله گرد آوری شده و توسط انتشارات فرهنگ ایلیا به چاپ رسیده است.

گرد آورنده این مجموعه تلاش کرده تا دوبیتی های عامیانه مناطق یاد شده را که پرکاربردترین قالب شعری در استان گیلان است را در قالبی منسجم در آورده و با توجه به ضرورت حفظ آثار فولکلور، بر این مهم همت گمارد.

دوبیتی های عامیانه در استان گیلان زمزمه بسیاری از زنان و مردان در شالیزارها، مزارع چای و هنگام کار بوده که به واسطه دارا بودن وزن روان و مضامین ساده، در بین مردم رواج زیادی داشته است.

در منطقه تالش نیز آوازهای مبتنی بر دوبیتی های بومی که به «دستون» مشهور است، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و همین امر ضرورت صیانت از این میراث معنوی را دو چندان می کند.

کتاب «دوبیتی های فولکولوریک تالشی» در کنار کتاب های «ترانه های شمال» (گردآوری علی عبدلی) و «دستون های تالشی اسالمی» (گردآوری یاسر کرم زاده) مجموعه ای غنی از دوبیتی های تالشی است که به همت حوزه هنری گیلان به چاپ رسیده است.

«دوبیتی های فولکولوریک تالشی»

گرد آورنده: رحیم نیک مرام ماسوله با همکاری سید مومن منفرد شاندرمن

ناشر: فرهنگ ایلیا

نوبت چاپ: ۱۳۹۶

شمارگان: هزار نسخه

قیمت: ۲۰ هزار تومان

 

مهر