رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:آمادگی داریم تا از تحقیقاتی که به تولید غذا و کاهش واردات محصولات غذایی منجر می‌شود، حمایت کنیم.

به گزارش ندای گیلان،کیوان محمدی،در بازدید  از ایستگاه تحقیقاتی تکثیر و پرورش آبزیان فومن  با اشاره به وضعیت نامناسب این مرکز در بازدید چندسال قبل، اظهار داشت: بار اولی که از این مرکز بازدید کردیم، قول هایی داده شد که با توجه به گزارش های داده شده توسط مسئولین ایستگاه،همه موارد تقریباً انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه امیدواریم در سال های آتی بتوانیم نتایج تحقیقات صورت گرفته را ملاحظه کرده و پرورش آبزیان این مرکز را در بین مردم گسترش دهیم ، خاطرنشان کرد: حمایت از طرح هایی که به تأمین امنیت غذایی کشور کمک کند از اولویت های ما در سطح ملی و استان است.

وی با اشاره به اینکه پرورش آبزیان یکی از مواردی است که استان گیلان ویژگی های منحصر به فردی در این خصوص دارد، گفت:استان گیلان علاوه بر داشتن موسسات بزرگ و بین‌المللی، متخصصان و اساتید برجسته ای دارد که در سطح دنیا صاحب نظر هستند.

محمدی با بیان اینکه گیلان علاوه بر داشتن آب ، دریا و شرایط محیطی، از نیروی متخصص در زمینه شیلات برخوردار است که کمتر در سایر استان ها دیده می شود، افزود: آمادگی داریم تا از تحقیقاتی که به تولید غذا و کاهش واردات محصولات غذایی منجر می شود، حمایت کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید»، تصریح کرد: توسعه تولید و پرورش آبزیان در این مرکز می تواند به تحقق جهش تولید و سیاست های اقتصاد مقاومتی کمک کند.

گفتنی است، این ایستگاه در ۷ کیلومتری جاده فومن به ماسوله در روستای شولم واقع شده است و با انتقال تجهیزات و نیروی انسانی از ایستگاه تحقیقاتی آستانه اشرفیه ساخته شده و همزمان با عملیات عمرانی به فعالیت های تحقیقاتی خود ادامه داده است.

تکثیر و اهلی سازی سوف سفید دریای خزر بصورت تک گونه ای در محیط محصور و با استفاده از غذای دستی برای اولین بار در کشور،تولید لارو اهلی نسل F1 سوف سفید،تکثیر نیمه مصنوعی و پرورش ماهی سوف حاج طرخان و رهاسازی در تالاب انزلی،تشکیل بانک ژن گونه های با ارزش سس و ماش بخشی از فعالیت های تحقیقاتی انجام شده در این ایستگاه است.

همچنین این ایستگاه اهدافی را همچون دستیابی به نسل اهلی شده ماهی سفید به منظور معرفی به صنعت آبزی پروری کشور،ترویج پرورش ماهی سوف سفید در مزارع پرورش ماهی استان،ترویج تولید سوف سفید برای پرورش ماهی در قفس، تکثیر و معرفی ماهی کپور اصلاح نژاد شده تاتا به آبزی پروی استان و… را دنبال می کند