مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: تاکنون 105 میلیارد تومان فاینانس از طریق کشور چین به این پروژه اختصاص داده شده است.

به گزارش نداي گيلان: سیف‌الله آقابیگی صبح امروز در نشست مشترک بسیج و ستاد بازسازی عتبات عالیات وزارت نیرو در محل سالن اجتماعات هتل سفیدکنار این شهر با تسلیت جانباختگان منا اظهار کرد: فاجعه منا خانواده‌های بسیاری را عزادار کرد و طبق سخنان مقام معظم رهبری پاسخی سخت به مسببان این حادثه داده می‌شود.

وی به سیمای آب گیلان اشاره کرد و افزود: تدوین مسائل فرهنگی از واجبات در حوزه‌های مختلف است و دستگاه‌ها باید به این موضوع بپردازند.

آقابیگی با بیان اینکه گیلان دارای 52 شهر و 2 هزار و 690 روستا است، تصریح کرد: 2.5 میلیون نفر جمعیت در 14 هزار کیلومتر مساحت استان زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان به وجود 7.6 درصد آب تجدیدپذیر کشور در استان اشاره کرد و افزود: استفاده صحیح از آب می‌تواند موجب پایداری اقتصادی در کشور شود.

وی میزان آب تجدیدپذیر کشور را ثابت خواند و بیان کرد: 130 میلیارد مترمکعب میزان آب تجدیدپذیر در کشور است.

آقابیگی با اشاره به اینکه میزان آب تجدیدپذیر کشور به 104 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: با مدیریت سازه‌ای و غیر سازه‌ای می‌توان در حفظ آب اقدام کرد.

وی میزان آب تجدیدپذیر بالقوه این استان را 702 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و یادآور شد: گیلان دارای چهار دشت آزاد است و می‌توان 208 میلیارد متر مکعب آب در این دشت‌ها برداشت کرد.

این مسئول با بیان اینکه دریای خزر اجازه نمی‌دهد از تمام منابع آب زیرزمینی در استان‌های شمالی برداشت شود، اظهار کرد: استفاده بیشتر از آب‌های جاری حائز اهمیت است.

آقابیگی به تولید 80 درصد برنج کشور در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اشاره کرد و افزود: بخش کشاورزی رکورددار میزان مصرف آب است.

وی با اشاره به استحصال 207 میلیارد مترمکعب آب در گیلان تصریح کرد: 70 میلیون متر مکعب مصرف آب شرب و 600 میلیون متر مکعب مربوط به محیط زیست است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان افزایش تولید در چشم‌انداز 1404 را نیازمند استحصال 5 میلیارد مترمکعب آب در گیلان خواند و متذکر شد: سد سفیدرود با 53 سال قدمت می‌تواند 107 میلیارد متر مکعب آب را ذخیره‌سازی کند.

وی با بیان اینکه 75 درصد آب کشاورزی گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود خاطرنشان کرد: گیلان 228 هزار هکتار شالیزار دارد.

آقابیگی به افتتاح سد شهر بیجار در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سد مذکور 70 درصد آب شرب شهری گیلان را تامین می‌کند.

وی از ادامه ساخت سد شفارود در گیلان خبر داد و گفت: تاکنون 105 میلیارد تومان فاینانس از طریق کشور چین به این پروژه اختصاص داده شده است.

این مسئول ظرفیت ذخیره‌سازی سد شفارود را 377 میلیون متر مکعب عنوان کرد.