سیف‌الله آقابیگی در نشست شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به وضعیت آبگذاری به کانال‌های آب کشاورزی این استان از طریق سد سفیدرود اظهار کرد: تاکنون 383 سر دهنه برای فصل آبیاری و کشاورزی آماده‌سازی و آبگذاری شده است.

ندای گیلان:سیف‌الله آقابیگی در نشست شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به وضعیت آبگذاری به کانال‌های آب کشاورزی این استان از طریق سد سفیدرود اظهار کرد: تاکنون 383 سر دهنه برای فصل آبیاری و کشاورزی آماده‌سازی و آبگذاری شده است.

وی با بیان اینکه 129 چاه و 443 ایستگاه پمپاژ آماده‌سازی شده است، افزود: تاکنون دو دوره آبگذاری کانال‌ها از طریق سد سفیدرود انجام شده و مقدار آب رهاسازی از این سد امشب کاهش می‌یابد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه از صبح فردا مرحله دوم آبگذاری کانال‌های آب کشاورزی به پایان می‌رسد، تصریح کرد: در نوبت دوم حدود 114 میلیون متر مکعب تامین شده است.

وی آغاز مرحله سوم آبگذاری کانال‌های کشاورزی گیلان را متعاقباً عنوان کرد و گفت: با پایش وضعیت جوی و سنجش نیاز اراضی شالیکاری در نقاط مختلف گیلان برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و مرحله سوم آبگذاری در فرصت مناسب اعلام می‌شود.

آقابیگی با قدردانی از کشاورزان به دلیل اهتمام در زمان‌بندی صحیح برای استفاده از آب رها شده سد سفیدرود در کانال‌ها تصریح کرد: از کشاورزان می خواهیم با اصلاح و پاکسازی انهار بین مزارع از تمام ظرفیت‌های منابع آبی گیلان مانند ایستگاه‌های پمپاژ بهره‌برداری موثر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در راستای دو دوره آبگذاری بالغ بر یک‌هزار و 909 کیلومتر از انهار و کانال‌های گیلان لایروبی شده است، خاطرنشان کرد: انجام این لایروبی‌ها برای بهره‌مندی بهتر از تمام ظرفیت‌های آبی استان است.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان 58 دستگاه ماشین‌آلات سنگین در مناطق مختلف در زمینه لایروبی انهار و کانال‌های کشاورزی گیلان فعالیت دارند.

گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است و آب 180 هزار هکتار از این شالیزارها از طریق سد سفیدرود تامین می‌شود.